Hej! Jag har en gammal bandsåg vid namn Powerline Bandsaw 2 Speed Modell Bk2 som jag fått ärva. Det jag saknar på den är ett anhåll för sågning. Det finns en skåra i sågbordet, 1 cm bred, där jag antar att ett anhåll ska fästas.

Någon som vet om det finns anhåll som reservdel att köpa till denna gamla bandsåg? Alternativt något anhåll på marknaden som kan passa och helst med möjlighet att ställa anhållet i olika vinklar?

Någon som själv ha gjort ett eget anhåll till denna maskin?

Hälsningar
/HG
och helst med möjlighet att ställa anhållet i olika vinklar?
 
  • Verkstadsinredning med bordsbandsåg, hyllor, verktyg och dokumentation synliga, tagen inomhus, sannolikt mobilskärmdump.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Burgess Power Tools Ltd. köptes upp av Record och är numera ett ompackningsvaruhus där kinesiska bandsågar får en ny identitet under namnet Record.

Du kanske kan hitta någonting begagnat i England annars får du tillverka själv.
 
Tackar!
Det blir nog som du antyder att tillverka något själv.
😉
 
Det finns universalanhåll att köpa som passar de flesta sågar med lite modifiering, men den där tingesten hade jag nog inte lagt ut så mycket pengar på. Axminster har ett relativt billigt men det är också ganska rappligt. https://www.axminstertools.com/eu/a...ce-upgrade-100257?glCountry=SE&glCurrency=SEK

Ska du upp i någorlunda kvalitet så är det runt 2000:- som gäller och det är det inte värt. Jag hade byggt ett eget anhåll, finns gott om folk som gjort det så info finns att finna.

Vet inte vad du menar med olika vinklar. Man kan ibland behöva justera anhållet aningen i vinkel så sågen sågar rakt men man har aldrig ett bandsågsanhåll vinklat för att såga vinklade snitt.
 
Hej! Tack för ditt tips! Problemet med dessa universella stöd är bara att det nästan aldrig i den tekniska datan för dem anges måttuppgifter så att man vet om de passar i befintlig skåra på ens egen bandsåg eller ej.

Blir nog till att göra sig ett eget anhåll.

Beträffande detta med anhåll och vinklar vet jag inte om jag håller med dig riktigt. På många nya bandsågar sitter det ett anhåll som går att vinkla.
 
B Bullbol28 skrev:
Hej! Tack för ditt tips! Problemet med dessa universella stöd är bara att det nästan aldrig i den tekniska datan för dem anges måttuppgifter så att man vet om de passar i befintlig skåra på ens egen bandsåg eller ej.

Blir nog till att göra sig ett eget anhåll.

Beträffande detta med anhåll och vinklar vet jag inte om jag håller med dig riktigt. På många nya bandsågar sitter det ett anhåll som går att vinkla.
Finns inget universalanhåll som passar i skåran på din bandsåg, det kan jag garantera. Nästan alla normala anhåll fäster mot en separat skena på användarsidan av sågbordet, och det är där moddandet kommer in. Man får helt enkelt fästa en skena mot sågbordet. Det där med skåran som din såg har är en riktig hemmapatentare.

Ja det finns geringsanhåll till bandsåg men det är en helt annan sak som glider i ett spår parallellt med klingan, sånt spår saknas på din såg. Eller var det något annat du menade? Postat bild på ett sådant anhåll isåfall.
 
Redigerat:
Kanske inte någon hjälp, men här är en bild på förmodligen ett originalanhåll.

/Höghus

Vintage bandsåg på svart bakgrund, grå, arbetsverktyg, bord, strömkabel, av/på-knapp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Mitt behov är I första han ett anhåll parallellt med sågbladet. Blir förmodligen att göra sig ett själv.
Det jag funderade på med vinkelmöjlighet kunde se ut så här, under förutsättning att det hade passat i skåran på 10 mm.
 
  • Vinkelmätare för precision, graderad skala, snäpplås, grå och svart, ingen bakgrund, verktyg för snickeri och konstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rickard.
B Bullbol28 skrev:
Mitt behov är I första han ett anhåll parallellt med sågbladet. Blir förmodligen att göra sig ett själv.
Det jag funderade på med vinkelmöjlighet kunde se ut så här, under förutsättning att det hade passat i skåran på 10 mm.
Du kan inte ställa ett klyvanhåll snett och följa det med en bandsåg det funkar inte så då snittet alltid är "rakt" vill du såga i vinkel den vägen måste hela brädan förflyttas i den vinkeln, osäker om det blev särskilt tydligt.

Det du visar på bilden är ett helt annat hjälpmedel som används för att kapa brädor i olika vinklar genom att knuffa brädan framför den. Gerlinjal? Kapsläde? Är inte helt 100% vad man kallar dessa.
 
Det är vanligt att snedställa klyvanhållet några grader endera vägen för att få det att gå lika snett som bladet. Mer än så går inte för då blir arbetsstycket i kläm. Som de andra säger
 
Tack för ett klarläggande!
👍😎👍
 
Höghus Höghus skrev:
Kanske inte någon hjälp, men här är en bild på förmodligen ett originalanhåll.

/Höghus

[bild]
Hej! Stort tack! Då vet jag att det har funnits ett originalanhåll till sågen. Kan vara till hjälp då jag gör ett eget.
Hälsningar
/HG
🙏🏻
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.