Hej!
Ska till att isolera mellanbjälklaget i kattvinden, lider just nu av fenomenet kalla golv på övervåningen. Har just insett att det inte finns någon som helst tätning under den befintliga isoleringen. Det är bara glespanel som är spikad i underkant av takbjälkarna och sedan 250mm isolering.

Jag har två huvudval nu:
1: Öka den befintliga isoleringen till ca 500mm.

2: Som 1 men först plocka ur isoleringen i varje fack och häfta plast.- Skitjobb!!

Pga att det redan finns några mögelpåslag i innertaket på kattvinden så lutar jag åt att det är 2:an som gäller..

Jag är tacksam för kommentarer från detta kunniga forum!

Mvh Ulf
 
Är det verklingen ingen som har liknande funderingar som jag. Det är ju samma dilemma för alla som tilläggsisolerar sin vind.
Ska man gräva bort allt gammalt och börja med plast eller är det OK att strunta i plasten och bara lägga på mer isolering??

Kan tillägga att jag har bytt ventilation från ej fungerande självdrag till mek. frånluft och tilluftsventiler i alla rum utom kök.

Mvh Ulf
 
Det finns inga garantier.. Men efter som du har bytt ventilation så borde den fungera numera bra. Det öppnar för att du ska kunna isolera på utan att plasta, vilket oftast är mycket svårt att göra i efterhand.

Jag skulle råda dig att skippa plasten, dock kan jag inte säga att du gör det utan risk.
även om du väljer att plasta så kan jag heller inte säga att plasten hjälper. Plasten kan göra att du får en glipa/hål någonstanns så att fukten konsentreras där vilket kan ge fukt problem där.
 
Hej Ulf

Inte säker på om vi pratar om samma sak, men om vi gör det så gjorde jag en enklare variant.
Jag knäckte golvbrädan närmast stödbenen på takstolarna, kattvinden var redan borttagen med undantag för lite vägg som bär
en avväxling på vinden.
Jag fluffade upp spånet i golvet och sköt ut det mot takfoten.
Sen fyllde jag på med ekofiber i lösull och la tillbaka en ny bräda.
Nu blir inte nästippen kall längre när man letar "drag" på golvet.

Rummet blev dock inte så mycket varmare förrän jag reglade på med 95mm och isolerade snedtaket.
Utan plast.

Bilder: http://www.nybleus.se/hus/gallery/images/sovrum/window.php?0
 
Hej!
Tack för svaren!

Per Erik: jag är inte ute efter garantier, det duger bra att få reda på hur andra har gjort och resonerat. Risken är som du säger att man koncentrerar problemet till tex undersida takbjälke där jag inte kommer åt att sätta plast.

Spocks_ beard: Jag lider av ett likartat problem med kalla golv men min konstruktion ser lite annorlunda ut. Jag har ett halvdant isolerat mellanbjälklag. Sedan ligger undertaken mellan 5 och 15 nedanför detta pga av att huset är byggt i omgångar. Undervåning -61 och övervåning -78 till -84. Det finns alltså ett rejält sammanhängande utrymme i innertaket där kall luft kan spida sig. Därav kommer det sig att golvet på övervåningen kan kännas kallt mitt i huset. Dessutom finns inget som helst vindskydd i mellanbjälklaget och jag misstänker att vindtryck kan pressa luft genom isoleringen via undertaket till andra kattvinden. Nämnas bör att kattvinden är snuskigt bra ventileradmed ca 20 cm bred luftspalt runt hela kåken, det kan faktiskt blåsa rätt bra inne på kattvinden.

Kontantan av detta är att jag måste öka isoleringen och seda lägga någon form av vindskydd för att hindra genomblåsning...
Ska jag använda vindpapp eller perforerad plast som vindskydd?? Plasten är nog tåligare och jag skulle nog fördra att ha den på en vind som man ska krypa runt på. Vindpappen trycker man hål i om man sätter handen på fel ställe.

Mvh Ulf
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.