Det har gått 5 månader sedan jag köpte huset, som byggdes 1963. Idag, när jag tittade utanför väggarna, upptäckte jag sprickor i lättbetongen. Huset har ingen källare, och en spricka börjar på marknivå och sträcker sig upp till taket, med ett par andra sprickor över 2 meter långa. När jag undersökte väggen verkade det som om den förra ägaren hade målat över dem. Och även inte framhävt dessa sprickor i inspektionsprotokollet heller.Vem bör jag kontakta?Borde dolda fel-försäkringen ta ansvar för detta?
 
N
All puts spricker, ibland av rörelser.
Egentligen inte så mycket att bry sig om "tror jag".
Utan bilder kan man ju bara gissa.
 
  • Gilla
mastner
  • Laddar…
Fullt normalt, borde ha förväntats då det förmodligen bara är putsat direkt på blocken utan nät/armering, uppenbarligen gick det att se vid en marginellt djupare undersökning, hade förmodligen ingen effekt på husets slutpris så finns inga pengar att hämta ändå.

Jag har nog 50m sprickor i fasaden från 54.

alt 1: Du skiter i det
alt 2: Du fyller i sprickorna med lite tec7 och eventuellt målar över
alt 3: Du tar en morakniv, gör sprickorna bredare för att sedan fylla dom med putsbruk och sedan eventuellt målar
alt 4: Lägger många tiotusingar på att laga skadorna "riktigt" med bortknacking av putsen, nätning och ny puts
alt 5: Du ruinerar dig genom att knacka bort all puts på huset och gör om allt "riktigt"
 
Redigerat:
  • Gilla
mastner
  • Laddar…
D
M mastner skrev:
Borde dolda fel-försäkringen ta ansvar för detta?
Om du kan se det nu kunde du även sett det då.
 
D Bubblebubb skrev:
Om du kan se det nu kunde du även sett det då.
Nej, sprickor hade ytligt täckts och målats. Den började avslöja sig själv, antar jag på grund av väder och regn, och det blev tydligare.
 
M mastner skrev:
Nej, sprickor hade ytligt täckts och målats. Den började avslöja sig själv, antar jag på grund av väder och regn, och det blev tydligare.
Kylan och den medföljande låga luftfuktigheten får putsen att krympa/dra ihop sig lite vilket gör att sprickorna vidgas. Kan vara så mycket som tre gånger så stort mellanrum i sprickan beroende på årstid.
Om du går ut och knackar på båda sidor om sprickan med knogarna precist som du gör när du knackar på en dörr. Låter det ihåligt så har putsen släppt från blocken, kan vara någon kvadratdecimeter till hela fasaden. Låter det stumt/solidt på båda sidor så har du inget att direkt oroa dig över, sprickor är naturligt uppkommande men du kan då veta att putsen inte kommer att fall bort från huset och att du nästan garanterat bara kan ignorera det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.