Hej,
Jag har beställt en ny ren elbil som ska levereras före sommaren och sitter nu och försöker ta reda på hur laddning fungerar.
Jag bor i södra Sverige och har solpaneler på taket, med ett 10kWh batteri som laddas upp till 100% varje dag på sommaren.
Min förhoppning är att jag ska kunna välja att ladda bilen endast från el som jag själv producerar så att jag på så sätt kör "gratis" under sommaren.
Jag inser att det finns många olika laddboxar att välja mellan, men en sak som jag inte riktigt har kunnat läsa mig till är om OCPP kräver en molntjänst för att fungera?
Det verkar vara skillnad på 1.6 och 2.0.1 men jag har inte lyckats förstå om det rör "kravet" på en molntjänst eller inte ?
Är det någon som vet om det krävs att laddboxen pratat med en molntjänst för att det ska fungera?
 
Du behöver inte bry dig om OCPP om du bara ska ladda för din egna bil och eventuella gäster.
 
Attitudeswe
  • Gilla
moonsire
  • Laddar…
H huggan skrev:
Du behöver inte bry dig om OCPP om du bara ska ladda för din egna bil och eventuella gäster.
Jag vill inte att laddningen ska vara beroende av någon part som ligger utanför min kontroll (=molntjänst)
 
J JohanLan skrev:
Jag vill inte att laddningen ska vara beroende av någon part som ligger utanför min kontroll (=molntjänst)
Men ändå ha den uppkopplad?
 
H huggan skrev:
Men ändå ha den uppkopplad?
Nej, endast lokalt i mitt eget nät.
 
P
Min uppfattning är att det inte har med molnanslutning att göra.
Men normalt används ocpp som en molntjänst för att kunna kontrollera flera laddboxar, oavsett fabrikat.

Men kör man en egen ocpp server lokalt så blir det ju inget moln 🙂

Köp inte en Defa Power.
Den stödjer inte ocpp och fungerar inte utan anslutning till deras moln.
Lurerireklam😡
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
P PsychoCheF skrev:
Min uppfattning är att det inte har med molnanslutning att göra.
Men normalt används ocpp som en molntjänst för att kunna kontrollera flera laddboxar, oavsett fabrikat.

Men kör man en egen ocpp server lokalt så blir det ju inget moln 🙂

Köp inte en Defa Power.
Den stödjer inte ocpp och fungerar inte utan anslutning till deras moln.
Lurerireklam😡
Spännande! Det är ju en av de viktigaste funktionerna i DEFA Power? Hur kan de säga att den supportar OCPP 2.0.1 ? Om den inte gör det?
 
P
J JohanLan skrev:
Spännande! Det är ju en av de viktigaste funktionerna i DEFA Power? Hur kan de säga att den supportar OCPP 2.0.1 ? Om den inte gör det?
Högst oklart.
Men när jag sökt runt och läst så nämns det att tillverkare inte testar/certifierar att deras produkter verkligen stödjer önskad ocpp version. Det kan ju kosta pengar...
 
Tack,
Det lutar åt en zaptec go istället. Det kanske inte finns någon laddare som har helt ”lokal” styrning utan koppling med molnet.
 
P
Den säljs inte riktigt än men jag är nyfiken på Amina S.
Ska vara två versioner, en med zigbee/ble och en med wifi/ocpp.
Helt oberoende av moln och trams i den första, vilket känns mycket lämpligt för vad som trots allt bara är ett eluttag 🙂
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
S
P PsychoCheF skrev:
Högst oklart.
Men när jag sökt runt och läst så nämns det att tillverkare inte testar/certifierar att deras produkter verkligen stödjer önskad ocpp version. Det kan ju kosta pengar...
Hej @JohanLan och @PsychoCheF,

DEFA Power är baserad på OCPP2.0.1 med öppet protokoll för integrationer mot alla back-end system och molntjänster som stödjer samma protokoll.

DEFA Power är alltså inte beroende av DEFA:s egna back-end system, CloudCharge.

När det kommer till integrationer mot specifika system så jobbar DEFA löpande med att verifiera sådana integrationer.

Med vänlig hälsning,
Sara på DEFA
 
  • Gilla
Erikdenlille
  • Laddar…
S sara_defa skrev:
Hej @JohanLan och @PsychoCheF,

DEFA Power är baserad på OCPP2.0.1 med öppet protokoll för integrationer mot alla back-end system och molntjänster som stödjer samma protokoll.

DEFA Power är alltså inte beroende av DEFA:s egna back-end system, CloudCharge.

När det kommer till integrationer mot specifika system så jobbar DEFA löpande med att verifiera sådana integrationer.

Med vänlig hälsning,
Sara på DEFA
Det var precis det jag trodde, initialt. Jag använder alltså HomeAssistant för det mesta i mitt hus och det vore utmärkt om man kunde koppla ihop Power-laddaren med HomeAssistant, så kan jag styra laddningen precis hur jag vill efter elpris, klockslag, vindriktning eller solståndet. Eller någon annan parameter som kan påverka detta i framtiden. Helt enkelt en framtidssäker lösning som inte är låst till en leverantörs välbefinnande.
Tack för ditt svar Sara, jag provade att maila er support men jag fick ett väldigt luddigt svar tidigare.
 
P
S sara_defa skrev:
Hej @JohanLan och @PsychoCheF,

DEFA Power är baserad på OCPP2.0.1 med öppet protokoll för integrationer mot alla back-end system och molntjänster som stödjer samma protokoll.

DEFA Power är alltså inte beroende av DEFA:s egna back-end system, CloudCharge.

När det kommer till integrationer mot specifika system så jobbar DEFA löpande med att verifiera sådana integrationer.

Med vänlig hälsning,
Sara på DEFA
Utifrån mina erfarenheter med Defa så stämmer inte det du skriver @sara_defa

Det finns ingenstans i era två appar där jag själv kan skriva in uppgifterna för anslutning till en ocpp server.

Tappar laddboxen kontakt med erat moln så fungerar den inte.
 
P PsychoCheF skrev:
Utifrån mina erfarenheter med Defa så stämmer inte det du skriver @sara_defa

Det finns ingenstans i era två appar där jag själv kan skriva in uppgifterna för anslutning till en ocpp server.

Tappar laddboxen kontakt med erat moln så fungerar den inte.
Går det inte att köra ssh eller https direkt mot boxen istället och ändra inställningarna?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.