Ska byta lamphållare på en bordslampa men så har den tre skruvar. Gissar jag rätt att det är de två röda som ska kopplas in (2x0,75mm EUR kontakt)? Vad är den blåa, jord?
Hand håller elektronisk komponent med markerade områden och frågetecken, förmodligen problemidentifiering eller reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Fairlane
Om du ska byta, hur ser det ut på orginalet?

Vad är de för lamphållare du har hittat?
 
Förvirrad över min mätning med multimetern, behöver hjälp.

Hand håller en kabellös elektroplugg med markerade skruvar numrerade 1, 2 och 3.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Elkontakt hålls, märkt med siffror 1, 2, 3, sannolikt för installationsinstruktioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När jag mäter med multimetern över 1-2 och 1-3 får jag 0 utslag (Ohm) oavsett hur många ggr jag drar i snöret.

När jag mäter över 2-3 får jag utslag när jag drar i snöret. Drar jag igen får jag 0 utslag.

Jag var helt övertygad om att 1 skulle vara en av de plintar som man skulle fästa på men det verkar ju inte så nu. Eller tänker jag fel? Måste jag ha en lampa i när jag gör mätningen kanske?
 
Vad menar du men "0 utslag"? Menar du med oändligt motstånd?
Vad menar du men "får jag utslag"? Menar du att du får nära 0 ohm?


Mellan 1-2 samt 1-3 ska det alltid vara oändligt motstånd.
Mellan mittblecket i lampsockeln, som du ej ha numrerat, och 3 så ska det växla mellan oändligt och kortslutning när du drar i snöret.
 
Jo så här ser det ut mellan 1-2 och 1-3 oavsett hur jag drar i snöret
Multimeter används för att testa komponent, elektronisk mätutrustning, testledningar anslutna, står på arbetsyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så här agerar den mellan 2-3 när jag drar i snöret (film).


Jag trodde att mittblecket = 2ans skruv men då har jag fel alltså?
Överexponerad bild av en hand som håller en elektrisk plugg i närbild, ur fokus, suddig bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hand håller en elektronisk komponent med kablar på ett köksbord, bakgrund med text och reflektioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Multimeter mäter komponent, förmodligen motstånd, på arbetsyta, testkabel ansluten, teknisk, elektronikreparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

När multimetern visar "1 . " så menas det att mätvärdet är utanför inställt mätområde. I ditt fall är resistansen över 199,9 Ω.

Hand håller en svart elektrisk kontakt med numrerade delar, skruvanslutningar synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mät mellan 3 & 4, då ska det växla mellan ∞ Ω och nära 0 Ω när du drar i snöret.
Mäter du mellan 2 & 4, då bör det någ vara konstant nära 0 Ω hela tiden.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.