Skulle nog dock hävda att om bygglovshandlingarna visar att det INTE är boyta så har du nog tyvärr inget case ändå. Skulle säga att det är en del som man förutsätts kolla för att uppfylla sin undersökningsplikt. Iaf kring frågan om nyttja vinden som boyta eller för framtida åtgärder som kräver att det är boyta.
Om jag förstått det rätt så har det angetts en boyta med ospecificerade kvadratmeter, dvs inte var dessa kvadratmeter är lokaliserade. Finns ju inget som i bilagan till kontraktet säger att det är boyta på vinden man avser och då ingen indirekt utfästelse att det finns bygglov för boyta på vinden.
Du kanske kan hävda att det saknas boyta på bottenplan isf men även där tror jag det är oerhört lång väg att gå.
Som sagt, man borde haft koll på vilka handlingar och bygglov som fanns innan man skrev på kontraktet (om dessa är av värde för en själv).
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Har boyta eller ej något med att ni inte får använda ytan att göra?
28 av 98 m2 som angavs vara boarea får kanske enligt bygglovet inte användas som boarea. T.ex om någon granne ser genom fönstret att vi använder ytan som sovrum skulle de kunna göra en anmälan till kommunen. Om man köpt 98 m2 boyta vill man gärna kunna använda de kvadratmetrarna som just boarea och inte förråd.
 
O Ollwer skrev:
28 av 98 m2 som angavs vara boarea får kanske enligt bygglovet inte användas som boarea. T.ex om någon granne ser genom fönstret att vi använder ytan som sovrum skulle de kunna göra en anmälan till kommunen. Om man köpt 98 m2 boyta vill man gärna kunna använda de kvadratmetrarna som just boarea och inte förråd.
Nja, ingen kan stoppa er från att använda ytan. Återkom när du har bygglovshandlingarna så tar vi det därifrån.
 
  • Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Nja, ingen kan stoppa er från att använda ytan. Återkom när du har bygglovshandlingarna så tar vi det därifrån.
Fått bygglovshandlingarna. Fönstret på vinden och trappan är inte med på ritningarna.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
O Ollwer skrev:
Fått bygglovshandlingarna. Fönstret på vinden och trappan är inte med på ritningarna.
Mer då? Hur ser planlösningen och själva ansökan ut?
 
Claes Sörmland
Ok, då vet vi hur vinden har kommit till, den har alltså inretts utanför bygglovet, med all sannolikhet efter att slutbesked givits. Det är normalt inte en bygglovspliktig åtgärd att göra denna åtgärd så inget fel så. Nytt fönster kräver bygglov inom detaljplan eftersom det är en väsentlig fasadförändring. Det ska alltså finnas ett bygglov för den åtgärden.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ok, då vet vi hur vinden har kommit till, den har alltså inretts utanför bygglovet, med all sannolikhet efter att slutbesked givits. Det är normalt inte en bygglovspliktig åtgärd att göra denna åtgärd så inget fel så. Nytt fönster kräver bygglov inom detaljplan eftersom det är en väsentlig fasadförändring. Det ska alltså finnas ett bygglov för den åtgärden.
Du får gärna rätta mig om jag har fel, men visst finns det numera någon dom som innebär att köparen kan förutsätta att alla nödvändiga bygglov ska finnas?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Mer då? Hur ser planlösningen och själva ansökan ut?
Vinden är inte utpekad öht utan bara nedre plan där allt verkar stämma iaf. Får man inreda vind hur som helst utan anmälan/bygglov? Har för mig att det krävs en anmälan, för att kommunen ska kunna godkänna kraven som ställs på boutrymme.
Fönstret kräver ju iaf bygglov.
 
O Ollwer skrev:
Vinden är inte utpekad öht utan bara nedre plan där allt verkar stämma iaf. Får man inreda vind hur som helst utan anmälan/bygglov? Har för mig att det krävs en anmälan, för att kommunen ska kunna godkänna kraven som ställs på boutrymme.
Fönstret kräver ju iaf bygglov.
Inreda har inget med bygglov att göra. Bara yttre förändringar såsom fönster och dörrar. Du tänker på ändrad användning av en yta, då krävs bygganmälan eller bygglov
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Inreda har inget med bygglov att göra. Bara yttre förändringar såsom fönster och dörrar. Du tänker på ändrad användning av en yta, då krävs bygganmälan eller bygglov
Ja, det var det jag syftade på.
 
O Ollwer skrev:
Ja, det var det jag syftade på.
Som jag redan skrivit, du får använda ytan som du vill om inte detaljplanen motsätter sig inredning av vind eller 1 1/2-plans hus.
 
JanneJanne123
O Ollwer skrev:
Ja, det var det jag syftade på.
Vi har byggt om vår källare och inrett den som bostadsyta, hade aldrig fallit mig in att anmäla detta till någon, men jag hade inte heller angett det som boyta vid försäljning utan som biyta.
 
  • Gilla
Srixon och 1 till
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Vi har byggt om vår källare och inträtt den som bostadsyta, hade aldrig fallit mig in att anmäla detta till någon, men jag hade inte heller angett det som boyta vid försäljning utan som biyta.
Det är väl för att byggreglerna ställer krav på ljusinsläpp, takhöjd osv för att klassas som boarea. Det är ju därför man inte får ange källare som boarea.

Vi kan använda det som boutrymme. Jag tycker säljarna gjort fel som uppgett det som boarea.


JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Vi har byggt om vår källare och inrett den som bostadsyta, hade aldrig fallit mig in att anmäla detta till någon, men jag hade inte heller angett det som boyta vid försäljning utan som biyta.
 
O Ollwer skrev:
Det är väl för att byggreglerna ställer krav på ljusinsläpp, takhöjd osv för att klassas som boarea. Det är ju därför man inte får ange källare som boarea.

Vi kan använda det som boutrymme. Jag tycker säljarna gjort fel som uppgett det som boarea.
Det tycker jag med
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
O Ollwer skrev:
hade du tyckt att källare varit ok att ange som boarea i en försäljning?
Beror på om den uppfyller krav för att vara boyta enl gällande mätregler mm.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.