Hej. Jag har en Miele T 7644C torktumlare som inte torka tvätten längre. Maskinen är ca 10år. Inga felmeddelanden på displayen, Har öppnat luckan på baksidan men hittade ingen säkring som man kan återställa. Någon här som har några tips? Eller är det till att köpa en ny?
Tack/
 
Kolla om du har någon spänning till värmeelementet eller om det är helt kaputt
 
A
troligen är det det separata relä kortet som krånglar , kostar bara 1.500.- på miele
men har du tålamod och kan löda så kostar det några 10-or
 
Hej!

Vi har samma problem med likadan maskin. Vad var problemet?
 
P
electroluxaren skrev:
troligen är det det separata relä kortet som krånglar , kostar bara 1.500.- på miele
men har du tålamod och kan löda så kostar det några 10-or
Gammal tråd som kom upp när jag sökte. Så jag fortsätter...

Jag har (nästan) samma fel på vår gamla Miele tumlare, T8403C...

Den startar och drar igång, men börjar larma efter en stund, upplever inte att den blir varm alls.
Har tagit ut kretskortet som heter EZL441 och funderar över flera saker...
Det sitter två vita relän på kortet, ska dom skramla när man skakar kortet? Det känns fel.
Precis sekunden innan tumlaren börjar pipa så lyser ena relät upp, som en blixt inuti. Normalt?
(Tog en skärmdump på filmen när relät blixtrar till)

Vad är det på kretskortet som går sönder Lödningar som släpper?
Kan jag mäta med mig fram utan Mieles rep.bok?

Många frågor...
 
  • Elektronisk apparat öppnad, exponerar kretskort och kablar, underhåll eller reparation, dunkel belysning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Något som drar ström, motor, värmeelementet är en god kandidat
 
P
J jonaserik skrev:
Något som drar ström, motor, värmeelementet är en god kandidat
Bra tips! Motorn som driver trumman går ju så den tänkte jag utesluta.
Men det kanske blixtrar till när den ska slå på värmen...

Förutom att jag fysiskt kontrollerat värmeelementet på baksidan, bland annat tittat noga att inga trådar är av eller att den är full av ludd så har jag även bytt temperaturbegränsaren.

Dom två övre kontakterna på kretskortet, det blå och det svarta, går till elementet.
Där borde jag kunna mäta motstånd eller så, men jag vet inte vad värdet ska vara 🙄
 
Har du jordfelsbrytare , om så är och den inte bryter, kan det vara kortis i elementet. Måste mätas upp eller enklast, bara koppla ur det och provköra utan det.
 
P
J jonaserik skrev:
Har du jordfelsbrytare , om så är och den inte bryter, kan det vara kortis i elementet. Måste mätas upp eller enklast, bara koppla ur det och provköra utan det.
Kopplade ut elementet utan framgång. Måste även rätta mig själv lite angående värmen. Den blir inte varm för den (uppenbarligen) hinner inte blir varm innan den lägger av. Den går i kanske 1 - 2 minuter...

När den lägger av så blinkar "Varmmangeltorrt" snabbt och så piper maskinen samtidigt som trumman snurrar/går. Hur jag än sedan ställer vredet så bara blinkar det, måste starta om och då är den tillbaka i normalt startläge igen.

Jag har rengjort alla kanaler, fläkt, växlare, kondenspump osv grundligt från damm och ludd.
(Fanns knappt någon ludd, mest damm)
 
A
P Pjer Polanski skrev:
Gammal tråd som kom upp när jag sökte. Så jag fortsätter...

Jag har (nästan) samma fel på vår gamla Miele tumlare, T8403C...

Den startar och drar igång, men börjar larma efter en stund, upplever inte att den blir varm alls.
Har tagit ut kretskortet som heter EZL441 och funderar över flera saker...
Det sitter två vita relän på kortet, ska dom skramla när man skakar kortet? Det känns fel.
Precis sekunden innan tumlaren börjar pipa så lyser ena relät upp, som en blixt inuti. Normalt?
(Tog en skärmdump på filmen när relät blixtrar till)

Vad är det på kretskortet som går sönder Lödningar som släpper?
Kan jag mäta med mig fram utan Mieles rep.bok?

Många frågor...
dessa kort med reläer går alltid sönder
man byter kort för det är mest kostnadsefektivt
svårt att byta reläer då mönsterkortet inte bara är ett lager. inte värt då det går lätt sönder
 
P
Kan man på något sätt felsöka och komma fram till att det är detta kort? Byter man det på erfarenhet, vilket kan vara gott nog, eller är det uteslutningsmetoden med att mäta upp alla andra givare.

Jag har (omanligt nog) läst bruksanvisningen och den berättar följande ganska luddiga svaret:
 
  • Instruktionsutdrag för felsökning av torktumlare, indikerar programavbrott och rekommenderar omstart och kontakt med service.
A
P Pjer Polanski skrev:
Kan man på något sätt felsöka och komma fram till att det är detta kort? Byter man det på erfarenhet, vilket kan vara gott nog, eller är det uteslutningsmetoden med att mäta upp alla andra givare.

Jag har (omanligt nog) läst bruksanvisningen och den berättar följande ganska luddiga svaret:
Fu kan ju mäta spänningen till elementet när reläerna drar
 
P
Provade att köra tumlaren med olika kontaktdon demonterade på kretskortet, allt från urkopplad element till olika givare. När jag körde ett program utan kontaktdonet inkopplat som sköter kommunikationen mellan kretskortet i panelen och EZL reläkretskortet så går maskinen, givetvis utan värme, men den kör de facto programmet utan att börja pipa och larma.

Kommer chansa på att köpa ett nytt EZL kretskort från Miele.
 
P
Fick idag hem ett nytt EZL reläkort från Miele och bytte precis ut det. Tyvärr ingen som helst skillnad, samma symtom som innan, den går i ungefär 2 minuter för att sedan pipa och blinka varmmangeltorrt.

Någon mer finurlig idé? Annars får jag väl vackert åka och köpa mig en ny tumlare. 🥴
 
Redigerat:
A
P Pjer Polanski skrev:
Fick idag hem ett nytt EZL reläkort från Miele och bytte precis ut det. Tyvärr ingen som helst skillnad, samma symtom som innan, den går i ungefär 2 minuter för att sedan pipa och blinka varmmangeltorrt.

Någon mer finurlig idé? Annars får jag väl vackert åka och köpa mig en ny tumlare. 🥴
kolen som släpar på trumman har de riktig kontakt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.