Tjena,

Hus från 1920talet, ståtimmer som ytterväggar!

Ska börja renovera vardagsrum nu som ska blir mitt nya kök.

Visste att det var fuktigt/mögel på ytterväggen.

Bästa sätt att sanera?

Några tips? :)
 
  • Rum under renovering eller reparation, med synlig mögel och fuktskador vid fönster och vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild av mögel och fuktskador i ett hörn där vägg och tak möts.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mögelskador längs en väggkant, skugga av en person som fotograferar synlig på texturerad yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Betonggolv och vägg med mögel och vattenskador nära fönster och lister. Renoveringsbehov eller vattenskadad struktur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mögelskador och fuktskador i ett hörn med nedbruten gipsvägg och trasigt trägolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Personligen hade jag tagit bort alla skivor som är fuktskadade för att kunna se vilket skick det är på timret.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
Centano Centano skrev:
Personligen hade jag tagit bort alla skivor som är fuktskadade för att kunna se vilket skick det är på timret.
Håller med fg talare. Det måste rimligtvis vara kondens eller inträngning av vatten som orsakat detta, Försök hitta varifrån fukten kommer ifrån.
 
Centano Centano skrev:
Personligen hade jag tagit bort alla skivor som är fuktskadade för att kunna se vilket skick det är på timret.
ja självklart, hela rummet kommer rivas till timmret..

Har precis gjort klart övervåningen och på samma sida och hörn var det också fuktskadat.. dock var timmret torkat.

När jag köpte huset var det en del pannor på taket som var borta på just denna del av huset.

Har såklart bytt hela taket, första jag gjorde när jag köpte.

Frågan var mer om jag behöver vidta några särskilda åtgärder när jag river eller är det bara att gå riva ner det utan vidare?
 
Andningsmask när du river är ingen dum idé

Åtgärda orsaken till fukten, skrapa bort eventuellt kvarvarande mögel och spärrmåla är väl vad man brukar göra
Men allt fuktigt material behöver rivas/torkas samt orsaken till att det finns fukt behöver åtgärdas, innan man går på med spärrmålning
 
Ska jag även plasta in själv rummet så dammet inte sprider sig eller är det bara överdrift?
F Fjällgossen skrev:
Andningsmask när du river är ingen dum idé

Åtgärda orsaken till fukten, skrapa bort eventuellt kvarvarande mögel och spärrmåla är väl vad man brukar göra
Men allt fuktigt material behöver rivas/torkas samt orsaken till att det finns fukt behöver åtgärdas, innan man går på med spärrmålning
Ja de låter ju vettigt, tänkte även plasta in själva rummet innan jag börjar riva.

Får hoppas det inte pågått alldeles för länge och gjort skada på ståtimmern!
 
Hej,

Har idag rivit allt till timmerplanken, även tagit ner taket.

Mycket fukt har det varit förr och möglet har legat och gottat sig, gjort fuktmätningar och ingen fukt i dagens läge men mycket mögel.

Ingen direkt skada/röta på timmern heller, förutom 1 som spruckit ”se bild” och möglet som är på dom.

Behöver den spruckna bytas?

Hur behandlar jag möglet som är på planken?

Detta är undervåningen och har en övervåning, det jag tyckte var märkligt är alla fuktfläckar som är i spänntaket. Hur fasen har dom uppkommit? "se bild"


Trevligt att vi har tänkt att ha ett fönster på denna vägg och titta vad jag hitta bakom all skit, jo men ett gammalt fönster.
 
  • Fuktskada på vit vägg och tak, flagnande färg, trägolv synligt, tecken på mögel, nedbrytning och underhållsbehov.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Slitet trägolv och vägg med mögelskador och förfall i hörn av rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rumsinteriör med mögelskador och fuktskador på vägg och tak vid fönster, radiator, behov av renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadat rum med vattenskada i tak, barriärtäckt fönster, träväggar, städredskap, och parkettgolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett renoveringsprojekt i ett rum med träväggar, täckt fönster, vitvaror, verktyg och kablar på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller fuktmätare mot skadat, mögligt trä. Displayen visar hög fuktighetsnivå.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fuktighetsmätare använt på skadat trä; indikerar potentiell fuktskada nära ett fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fuktighetsmätare används på trä, visar 9% fuktighet, mögel synligt, hand håller mätaren, gammalt trä under inspektion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fuktmätare hålls mot skadade träbjälkar som visar hög fuktindikation i en byggnadskonstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gamla träbrädor med skalad färg och tecken på förfall. Struktur, färgtoner och mönster synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Någon som vågar svara?🙌
 
robbannnnn robbannnnn skrev:
Någon som vågar svara?🙌
Jag skulle nog prata med någon, typ ljungby fuktkonsult eller liknande. Vindar vet jag att man kan köra med Amp-01 eller Amp-99 som säljs av bland annat trygghetsvakten. Oklart om det är ok att använda inomhus, kolla med dem skulle jag säga. Det där ser dock ganska illa åtgånget ut? Är du säker på att det inte blivit röta i trät?
 
När det runnit vatten längs med ytterväggen har det helt enkelt runnit ut ovanför spänntaket och troligen även in i mellanbjälklaget. Vore jag i din sitts skulle jag rivit ner spänntaket för att se hur det ser ut under.

Eftersom det runnit vatten ner till golvnivå skulle jag misstänka att det kan vara fuktskadat även i golvet.

Gällande skadorna på väggarna skulle jag försöka hyvla bort så mycket som möjligt av påväxt och missfärgningar.
 
  • Gilla
Jochi och 1 till
  • Laddar…
A ArWo skrev:
Jag skulle nog prata med någon, typ ljungby fuktkonsult eller liknande. Vindar vet jag att man kan köra med Amp-01 eller Amp-99 som säljs av bland annat trygghetsvakten. Oklart om det är ok att använda inomhus, kolla med dem skulle jag säga. Det där ser dock ganska illa åtgånget ut? Är du säker på att det inte blivit röta i trät?
Ingen röta alls, röta klassar jag som att det faller isär om du trycker med en kniv tex.. detta är stenhårt och när jag skär bort lagret med mögel ser trät väldigt friskt ut.

Har sprayat/målat på JAPE MÖGEL-FRI SANERINGSMEDEL och satt in en kraftfull luftrenare med hepa filter.
 
Centano Centano skrev:
När det runnit vatten längs med ytterväggen har det helt enkelt runnit ut ovanför spänntaket och troligen även in i mellanbjälklaget. Vore jag i din sitts skulle jag rivit ner spänntaket för att se hur det ser ut under.

Eftersom det runnit vatten ner till golvnivå skulle jag misstänka att det kan vara fuktskadat även i golvet.

Gällande skadorna på väggarna skulle jag försöka hyvla bort så mycket som möjligt av påväxt och missfärgningar.
Ok det förklarar saken med taket kanske, har tagit ner spänntaket och taket ser riktigt fräscht ut faktiskt.

Får väl hyvla bort den utsatta delen,

Har sprayat/målat på JAPE MÖGEL-FRI SANERINGSMEDEL och satt in en kraftfull luftrenare med hepa filter.
 
Du gör nog helt rätt i att försöka ta bort material. Saneringsvätskor bleker men lämnar salter etc som man kanske inte vill ska finnas kvar. Kan ev skada trät.

Hyvla lär vara att föredra framför slipa ur användarperspektiv (damm). Funderar på om en metabo lackfräs kan vara passande för ändamålet annars?
 
A ArWo skrev:
Du gör nog helt rätt i att försöka ta bort material. Saneringsvätskor bleker men lämnar salter etc som man kanske inte vill ska finnas kvar. Kan ev skada trät.

Hyvla lär vara att föredra framför slipa ur användarperspektiv (damm). Funderar på om en metabo lackfräs kan vara passande för ändamålet annars?
Tack för svar,

Ja det hade varit ett jäkla bra val om det inte hade varit så jäkla mkt spik.. så jag tror slipning är det enda isånnafall 😅
 
robbannnnn robbannnnn skrev:
Tack för svar,

Ja det hade varit ett jäkla bra val om det inte hade varit så jäkla mkt spik.. så jag tror slipning är det enda isånnafall 😅
Stämjärn för det värsta? Kolla med någon kunnig, du kan säkert få ut försäkringsbolaget för rådgivning eftersom det är inne i bostadsytan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.