Sitter i lite av en jobbig sits. Har köpt fritidshus i en kommun (som jag inte vill nämna pga eventuellt göra det värre) där miljö och byggnadskontoret inte svarar.

Jag har ett ärende hos dem för ansökan om strandskyddsdispens, denna har legat inne i över 20 veckor nu. Utöver det har jag mejlat dem ett antal gånger under 2023 utan att ha fått något svar. I alla dessa mejl gäller det enkla frågor såsom vilka handläggningstider de har, en fråga om min stuga ligger i detaljplanerat område och liknande.

De har väldigt korta telefontider och när jag ringer så svarar det alltid någon som inte har koll utan ber mig mejla dem istället.

Börjar tröttna rejält. Jag ska ansöka om bygglov och hade behövt ett möte med dem så jag skickar in det de behöver med en gång. Finns det något sätt att "gå över" dem till en högre instans? Eller hur ska jag gå tillväga?
 
Har du dubbelkollat att det är hos kommunen du ska söka dispensen? Ibland är det hos Länsstyrelsen man gör det istället.
 
Kontakta någon eller några politiker i den ansvariga miljö- och byggnämnden! Deras kontaktuppgifter finns på kommunens hemsida.
 
A Alexander HB skrev:
Har du dubbelkollat att det är hos kommunen du ska söka dispensen? Ibland är det hos Länsstyrelsen man gör det istället.
Yes, har följt instruktionerna på deras hemsida till punkt och pricka och har ansökt genom kommunens E-tjänst.
 
R Rewrap skrev:
Yes, har följt instruktionerna på deras hemsida till punkt och pricka och har ansökt genom kommunens E-tjänst.
Bra. Det är oftast hos kommunen, men ibland (exv naturskyddsområden,etc.) har länsstyrelserna hand om det.

Sen _tror_ jag inte att 20 veckor är något konstigt. Det är kommunal/regional verksamhet du har att göra med.

Ta Skövde kommun, som exempel:

Informationsgrafik om strandskyddsdispensansökan, handläggningstid, kostnad, cirkelmarkerat avsnitt på svenska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det finns ett sätt i "nya" förvaltningslagen, § 12.

Notera att det är lite av atombombsalternativet. Du kommer inte få några sympatier, men tvingar kommunen att avgöra ärendet eller motivera varför det inte går. De kan inte skylla på hög arbetsbelastning. Du kan också bara använda det en gång i varje ärende, så dubbelkolla om möjligt att ärendet är komplett/beslutsfärdigt.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Noterar också att de frågor du har som exempel troligen finns besvarade på hemsidan. Dumt av dem att inte svara dig, men det är ju trots allt begränsade resurser. Vill du att de används åt dina och andras triviala frågor eller faktisk handläggning?

Att fråga hur det går med ens ärende kan dock vara motiverat i rimlig omfattning.
 
G Genomklok skrev:
Noterar också att de frågor du har som exempel troligen finns besvarade på hemsidan. Dumt av dem att inte svara dig, men det är ju trots allt begränsade resurser. Vill du att de används åt dina och andras triviala frågor eller faktisk handläggning?

Att fråga hur det går med ens ärende kan dock vara motiverat i rimlig omfattning.
Har sökt på hemsidan men finns inget om varken handläggningstider eller kostnader. Konstigt för nästan alla andra kommuner verkar ha det.
 
R Rewrap skrev:
Har sökt på hemsidan men finns inget om varken handläggningstider eller kostnader. Konstigt för nästan alla andra kommuner verkar ha det.
Well, i så fall är det förstås motiverat att fråga 🙂
 
R Rewrap skrev:
en fråga om min stuga ligger i detaljplanerat område och liknande.
I den kommunen jag bor går det att se på kommunens hemsida vad som är detaljplanerat och inte, går även att få ut vad detaljplanen säger för just det området. Kollat om det även gäller där?
 
O
R Rewrap skrev:
Har sökt på hemsidan men finns inget om varken handläggningstider eller kostnader. Konstigt för nästan alla andra kommuner verkar ha det.
Mejla chef på avdelningen och får du inte svar där heller så får du mejla någon politiker i nämnden.
 
Claes Sörmland
O oxöga skrev:
Mejla chef på avdelningen och får du inte svar där heller så får du mejla någon politiker i nämnden.
Eller kommundirektören.
 
  • Gilla
oxöga
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.