I mitt badrum skulle jag vilja ha fönster som man kan se obehindrat ut genom men där det inte är någon insyn. (Det jag tänker mig är samma typ av glas som i förhörsrum- dvs fri insyn åt ena hållet och spegelglas från andra hållet)

Finns sådana fönster och var får man i så fall tag på dem?
 
Om det bara är glaset du är ute efter så kan valfri glasmästare ordna det till dig. Om det är ett komplett fönster du vill ha så får det bli någon form av specialbeställning.

Jag tror dessutom inte att det är 100% ogenomskinligt. Har du ljust inne och mörkt ute så får man insyn. Inte mycket men det går att se skuggor.

/John
 
Tack för ditt svar John.
en fråga till, har du någon aning om var man skulle kunna åka för att se sånt här glas installerat? (Gärna i Skånetrakten). Om man bara ser skuggor när det är ljusare inomhus är ju OK, men om det är mer än så så kanske det inte är helt optimalt..

Mvh
Lovisa
 
Kolla runt lite i olika butiker i stan där du bor. Oftas har dom sådant glas installerat någonstans. Jag sitter brevid en sådan ruta nu och jag kan väll säga att är det mörkt på insidan så ser man inget in. Är det tänt bakom så ser man hyffsat på någon meter håll. Inte alls som en vanlig ruta men man kan se igenom om man vet att det är en sådan ruta.
 
I grannskapet hemma finns ett hus med "insynsskyddat" glas till badrummet. Det fungerar alldeles utmärkt enligt ägaren, men jag ser rakt in i badrummet när det är mörkt ute och tänt i badrummet. Man ser i princip allt (och jag brukar gå omring och snoka runt stugknutarna :D ). Dagtid kan jag tänka mig att det håller vad det lovar.
En ljusstyrd elektrisk rullgardin kanske?
 
Jag dammar av denna tråd - vi ska till att byta fönster i köket och insynen där är rätt stor. Skulle gärna sätta in något som begränsar insynen utan att begränsa utblicken för mycket. Har det hänt något på 15 år på produktsidan? En snabb rundkoll hos fönsterleverantörer får mig att tveka men jag motbevisas gärna.
 
BirgitS
Z zamen skrev:
Jag dammar av denna tråd - vi ska till att byta fönster i köket och insynen där är rätt stor. Skulle gärna sätta in något som begränsar insynen utan att begränsa utblicken för mycket. Har det hänt något på 15 år på produktsidan? En snabb rundkoll hos fönsterleverantörer får mig att tveka men jag motbevisas gärna.
Det är nog fortfarande tråd- och spetsgardiner som gäller vid det kravet. De bygger på att när man är nära så ser man ut mellan trådarna men på håll så blir trådarna dominerande och om gardinen dessutom är belyst så blir det reflexer i trådarna så att det utifrån ser ut som en vanlig vit tunn gardin.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.