R Robert-san01 skrev:
Det är EGR ventilen som är problemet.

Kommer inte exakt ihåg vad de var som gjorde att det började brinna.
Stämmer
Plastdetaljer som smälter och då läcker kylarvätskan och då blir det ännu varmare och det smälter ännu mer…
 
  • Gilla
TommyC
  • Laddar…
Tyckte man kunde läsa om brinnande BMW i tidningarna ganska ofta när det var aktuellt..

Fick byta min EGR två gånger då den hade en återkallelse vet inte om dom klanta sig i systemet eller inte..

Tror jag måste använda båda händerna om jag ska räkna hur många gånger den var på verkstaden under dom tre år jag hade den..

Snart uppe i 3 år på ID4:an och den han bara varit på verkstaden en gång för service så jag är nöjd.
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Jag läste häromdagen (om det var aftonbladet) att en fördel med elbil är att antisladd/antispinn är bättre.
Elbilen har med sin snabbare respons en större möjlighet till snabb reglering. Jag tycker själv detta är tydligt när man tex ska smyga igång på halt underlag.
Är det inte så på bränslebilar att de funktionerna använder bromsen för att bromsa hjulet som spinner? Har elbilen snabbare bromsar?
 
J JohanLun skrev:
Men tex förbifart stockholm, de som inte har bil eller bor i stockholm... varför ska de vara med och betala... Eller tunneln genom hallandsåsen?
Det är väl så att förbifarten faktiskt har fördelar även för de som inte åker bil eller bor i Stockholm. Transporter förbi Stockholm går snabbare och blir alltså billigare, vilket antagligen har positiv effekt på priset på de varor som transporteras. Om om trafiken leds förbi så kommer bussar på andra vägar att komma fram lättare så det ger fördelar för kollektivtrafiken.
 
N Nerre skrev:
Är det inte så på bränslebilar att de funktionerna använder bromsen för att bromsa hjulet som spinner? Har elbilen snabbare bromsar?
Nej, det borde inte behöva skilja. Men förutom broms så styr den även moment från motorn. Där är skillnaden mot el enorm. El kan på oerhört kort tid öka eller minska moment och iom el kan ha högt moment vid låga varvtal, förbränningsmotorer kräver ofta högre varvtal för ökat moment. Plus en rejäl lag både för spjäll, turbo och att faktiskt blanding och mer bränsle ska nå cylindern och tändas... Där är skillnaden enorm.
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
G OMathson skrev:
[media]
Har Tesla verkligen sänkt priserna?
Man kan ju köpa alla andra bilmärken. Eller jämföra med andra bilmärken.
Köper man en bil för de har sänkt priserna eller tittar man på prislappen?

Jag vet att socialdemokrater gör det men de köper väl inte Tesla?
Lite högre nivå tack.
 
G
Andreas_Hansson Andreas_Hansson skrev:
Man kan ju köpa alla andra bilmärken. Eller jämföra med andra bilmärken.
Köper man en bil för de har sänkt priserna eller tittar man på prislappen?

Jag vet att socialdemokrater gör det men de köper väl inte Tesla?
Lite högre nivå tack.
Vadå högre nivå? Jag hänvisar till en YouTube video och har själv ingen personlig åsikt, den får du själv ha, sosse eller inte!
 
D djac skrev:
Fast ärligt talat, det där med långsamladdare utanför butiker tycker jag inte funkar, kanske de med hybrid tycker det ger något men med elbil gör det varken till eller från. För det första får man ta med sladd och det är bökigt, sen om man ska handla på en livsmedelsaffär tar det väl max 30 minuter, det är inte värt besväret att koppla in, fixa med app osv, för det lilla man får i, det är vad jag tycker iaf.
Det är ju exakt så alla som bor i lägenhet får göra. Alltså ta med sig sladden.

Har ni inte 2 sladdar allihop? Jag har en hemma och en i bilen alltid. Köpte i samband med installation av boxen och det ingick i vw
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Mikael_L
Det är väl också bra att ha två sladdar för det är ju en rätt vital funktion, och tråkigt om man råkar paja en sladd och kan slippa panikskaffa en.
 
D
R Rkarlsson skrev:
Det är ju exakt så alla som bor i lägenhet får göra. Alltså ta med sig sladden.

Har ni inte 2 sladdar allihop? Jag har en hemma och en i bilen alltid. Köpte i samband med installation av boxen och det ingick i vw
Nej, den andra sladden skulle aldrig betala sig för mig, även om elen är gratis!
 
D
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det är väl också bra att ha två sladdar för det är ju en rätt vital funktion, och tråkigt om man råkar paja en sladd och kan slippa panikskaffa en.
Då hade jag snabbladdat ett par gånger.
 
D djac skrev:
Nej, den andra sladden skulle aldrig betala sig för mig, även om elen är gratis!
Ska allt verkligen betala sig då? Jag har fler hammare än jag kommer slita ut under min livstid också. Bra att ha det man behöver för och när man behöver det.
 
  • Gilla
jocke31 och 7 till
  • Laddar…
D
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ska allt verkligen betala sig då? Jag har fler hammare än jag kommer slita ut under min livstid också. Bra att ha det man behöver för och när man behöver det.
Nej, såklart inte men jag ser ingen annan användning för mig, än att tanka på såna gratisplatser, och då blir det ju syftet, och då blir det ju så i just detta fallet.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Fundering, vi har två fastigheter som båda används frekvent, 15 mil mellan, och behöver ladda på platserna. Kommer säkert att kunna ladda 95% "hemma", dvs vid någon av fastigheterna.
Har man laddbox på båda platserna och har man kabel i bilen, vad kostar det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.