Hur isolerar jag ovanför liten kamin som jag ställer i en befintlig murad öppen spis?
Hur långt bör röret från kaminen vara?
 
Det är nog sotaren som ska godkänna installationen bra på att ge svar på.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
K Knikå skrev:
Hur isolerar jag ovanför liten kamin som jag ställer i en befintlig murad öppen spis?
Hur långt bör röret från kaminen vara?
Ett foto säger allt, hur det ser ut. Att ställa en kamin i en öppen spis inga problem. Det som gäller är rökröret från kaminen går upp och ansluter tätt mot mot pipan i skorstenen. I övrigt behövs ingen isolering på röret, det är ett ställe att elda på från början och tål mycket värme. Det finns om jag inte minns fel anslutningsdelar för detta och beroende på hur pipan kommer ner.
 
Du isolerar med vermeculit, lecakulor eller stenull, en plåt kan också vara bra om man häller ner vermeculiten uppifrån eller tätar med bruk.
Röret behöver vara lagom långt så det räcker upp, för kort är ju helt värdelöst och ända upp till skorstenstopp kanske onödigt dyrt och komplicerat om du ska installera det själv.
 
F fribygg skrev:
Du isolerar med vermeculit, lecakulor eller stenull, en plåt kan också vara bra om man häller ner vermeculiten uppifrån eller tätar med bruk.
Röret behöver vara lagom långt så det räcker upp, för kort är ju helt värdelöst och ända upp till skorstenstopp kanske onödigt dyrt och komplicerat om du ska installera det själv.
Nu skulle inte TS sätta en ny pipa upp, utan ansluta mot befintlig pipa i skorstenen.
 
J jonaserik skrev:
Nu skulle inte TS sätta en ny pipa upp, utan ansluta mot befintlig pipa i skorstenen.
Då är det ju utmärkt om röret är lagom långt och tätning sker med lämpligt brandsäkert mtrl.
 
F fribygg skrev:
Då är det ju utmärkt om röret är lagom långt och tätning sker med lämpligt brandsäkert mtrl.
Jepp. beroende på hur långt röret blir upp mot pipan, så ska det inte isoleras, många kW från det. Och blir det tätt mot pipan, så blir det bra med en liten fläkt som rumlar runt och ut i rummet. Vet en som satte in kamin på golvet strax utan för öppna spisen med ett naket rör in till pipan, rackarns vad värme det blev som kom från röret.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.