Hej! Jag är ny här. Jag heter Anders och bor i mellersta Sverige. Det här forumet är otroligt hjälpsamt för en ny bostadsägare som jag. Är väldigt glad att antingen ha registrerat ett konto och vara med 😀

För ungefär ett år sedan köpte min sambo och jag ett 30-tals hus med ganska stor behov av renovering. Från början har det funnits en ganska stor spricka i källargolvet som sprider sig litegrann till väggen intill. Besiktningsmannen som var här i samband med köpet la ingen större vikt på den och då har vi inte bryt oss om det särskilt mycket.

Nu vill vi snart börja renovera källaren och jag funderar på att laga sprickan. Finns det någon med erfarenhet som kan säga hur allvarligt den ser ut? Är det nåt som jag kan fixa själv med lagningsbruk eller tror ni att jag borde kontakta nån byggfirma som tittar på det ordentligt?

Som jag förstått är betongplattan i såna här gamla hus inte bärande och det är själva källarväggar som sitter direkt mot marken. Men varför sprider sig då sprickan från golv till vägg?

Uppskattar all input och tips ni kan ge mig! 😀

Inomhusyta med brun dörr, vit vägg, sprucken betonggolv och synlig skugga; tecken på slitage och försummelse.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sprucken betonggolv i en lokal med däck och kartonger. Nedgången miljö, försummelse, strukturell skada.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Slitet hörn i ett rum med krackelerade väggar och golv, skuggor, dagsljus, övergivna vibbar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Golv och vägghörn med spricka, byggverktyg nederkant, renovering eller skada synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Märkligt att den verkar löpa även i vägg, kanske armeringen är knuten på något vis. Du kan inte hindra sprickan då den sannolikt beror på sättningar i marken men klart du kan fylla den med bruk om du exempelvis vill putsa eller måla om golvet. Det går säkert att flytspackla också men tänk på att du vill att fukt ska kunna vandra genom golvet.
 
Välkommen hit.

Första steget är väl att veta om den har växt sen ni köpte huset?
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Skulle gissa att huset sjunker i riktning längs sprickan. Det gäller då både golvet, grunden och därmed väggarna. Iof inget att hetsa upp sig över om den inte ökar snabbt över tid eller om ni bor på Island eller i Göteborg


Vi bor i Gamla stan i ett hus från 1400-talet. Det har satt sig 10 cm per meter utan att rasa samman.
 
Hej. Tack för svaren.

Sprickan har inte växt något märkbart sedan vi flyttade in.

Huset ligger i en backe och just den väggen längs sprickan är inte nedgrävd men ute ovanpå marken. Jag misstänker att regnet kan ha rensat bort jorden under den delen av huset. Om jag känner med handen på sprickan känner jag en viss drag som går igenom den.
 
Om den är gammal och inte ändrat på sig skulle jag inte vara bekymrad över den biten.

MEN om det drar i sprickan så kommer det ju in luft någonstans. Behövs nog inte så mycket iofs.

Hur ser väggen ut från utsidan? Det är inte så att sprickan ligger över mark och det är där luften kommer ifrån?
 
Sprickan i golvet hade jag nog inte bekymrat mig om. Däremot väggen hade jag (men jag har ingen riktig kunskap om det) varit lite mer orolig för. Jag hade nog tagit ut någon som hade kollat på det bara för att vara på den säkra sidan.

Jag bor också i ett gammalt hus som satt sig rejält (dock inga sprickor i källaren) och förutom att en del dörrar är svåra eller inte går att stänga och att golven är lite skeva så är det inget allvarligt.
 
Är inte kvalificerad att säga huruvida sprickan är farlig eller inte, men vårt hus har en del från 1930 där källarväggarna är gjutna direkt på mark/berg och sedan är golvet mellangjutet, dvs ingen armering. Det som förvånade mig när vi gjorde en öppning i källarväggen var att det saknades armering helt och hållet även i väggen förutom rätt feta böjda järnrör i hörnen. Min konstruktör sa bara att så gjorde man förr och tyckte det inte var några konstigheter…

Det kan förklara varför din spricka följer hela vägen upp i väggen.
 
Sprickan på väggen syns inte från utsidan. Det enda jag såg i somras var att marken hade sjunkit lite runt det hörnet och jag misstänker att det kan vara orsaken. Eller vad tycker ni? Svårt just nu att få en bra bild för allt är täckt av snö.

Vilken typ av firma skulle du få hit @Maledictus? Markfirma, en murare? Har inga riktiga kunskaper heller.
 
A Anders8732 skrev:
Sprickan på väggen syns inte från utsidan. Det enda jag såg i somras var att marken hade sjunkit lite runt det hörnet och jag misstänker att det kan vara orsaken. Eller vad tycker ni? Svårt just nu att få en bra bild för allt är täckt av snö.

Vilken typ av firma skulle du få hit @Maledictus? Markfirma, en murare? Har inga riktiga kunskaper heller.
Jag hade nog pratat med en byggnadskonstruktör eller byggnadsingenjör. Som sagt så behöver det ju inte vara några problem men jag hade nog, mest för att sova gott om natten, ändå rådfrågat ett proffs. Kan vara värt några kronor bara för att i alla fall konstatera att det inte är någon fel.
 
  • Gilla
Anders8732
  • Laddar…
Har fått ett förslag från ett företag att injektera sprickan med expanderande tvåkomponents epoxi. De säger att det skulle också fylla alla mögliga håligheter som kan finnas i marken under källaren. Är det någon har som har erfarenhet med detta?
 
A Anders8732 skrev:
Har fått ett förslag från ett företag att injektera sprickan med expanderande tvåkomponents epoxi. De säger att det skulle också fylla alla mögliga håligheter som kan finnas i marken under källaren. Är det någon har som har erfarenhet med detta?
Mögliga håligheter har jag ingen erfarenhet av, men vi hade en genomgående spricka i en källarvägg som inte hade rört sig under de åren vi bott här samtidigt som vi gjorde en tillbyggnad och det funkade super att laga med epoxi-injektion via ett företag. Har inte spruckit upp på 3 år eller så.
 
J JockeHX skrev:
Mögliga håligheter har jag ingen erfarenhet av, men vi hade en genomgående spricka i en källarvägg som inte hade rört sig under de åren vi bott här samtidigt som vi gjorde en tillbyggnad och det funkade super att laga med epoxi-injektion via ett företag. Har inte spruckit upp på 3 år eller så.
Haha, autokorrigering 🙄

Tack för ditt svar. Jag ska samla lite mer info innan jag bestämmer mig men det låter lovande.
 
Det är ytterväggen som satt sig och plattan är kvar på samma nivå.
Du har fått en "kulle" under huset.
Det är därför sprickan också går upp i väggen.

Har antagligen sett ut så lääääänge, men se över dräneringen så det inte lakar ur mer material.
Kanske nära berg under plattan?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.