Jag fick 9/10 rätt, vilket är bättre än 8 andra personer som har gjort quizet "Vad kan du om lås?"
 
Fråga 10 har inte rätt svar då det heter omläggning på svenska, omläggning kan ske både för lika låsning som tidigare eller för ny låsning.
Fråga 6 tycker jag inte borde varit med i testet med nuvarande formulering och alternativ.
Fråga 3 är lite lurig då alternativ 3 kan ha haft ett kopieringsskydd (skiljer beroende på profil) men inte längre men därtill finns det licensavtal som kan reglera licensierades kopiering även efter att kopieringsskyddet gått ut alltså tvinga licenstagaren att fortfarande upprätthålla kontroller vid kopiering.
Jag hade använt formuleringen juridiskt kopieringsskyddad i den frågan så hade den varit mer korrekt.
 
Redigerat:
  • Gilla
reez och 1 till
  • Laddar…
Jag fick 6/10 rätt, vilket är bättre än 20 andra personer som har gjort quizet "Vad kan du om lås?"

Detta gick ju inte så bra 😬
 
Jag fick 10/10 rätt, vilket är bättre än 85 andra personer som har gjort quizet "Vad kan du om lås?"
Flera gissningar idag. Hur ser man på nyckeln om den är kopieringsskyddad?

Jag gillar LPL på YT, och kollar gärna på hans dyrkningar, så något har man väl snappat upp. Jag har aldrig sett honom försöka sig på tillhållarlås av någon anledning. Är de ovanliga i andra delar av världen, eller går de inte att dyrka?
 
Redigerat:
Jag fick 4/10 rätt, vilket är bättre än 4 andra personer som har gjort quizet "Vad kan du om lås?"
Lås var inte min starka sida.
 
mattiasp mattiasp skrev:
Jag fick 10/10 rätt, vilket är bättre än 85 andra personer som har gjort quizet "Vad kan du om lås?"
Flera gissningar idag. Hur ser man på nyckeln om den är kopieringsskyddad?
Just på den frågan är det svårt men om du förstorar bilden och tittar på evva nyckeln så står det patented vilket antyder att den är juridiskt skyddad.
Det blir inte mindre krångligt av att cylinderlås förr ofta kallades patentlås.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Jag fick alla rätt, vilket är bättre än alla andra personer som har gjort quizet "Vad kan du om lås?"
 
Jag fick 3/10 rätt, vilket är bättre än 0 andra personer som har gjort quizet "Vad kan du om lås?"
 
Jag fick 10/10 rätt, vilket är bättre än 221 andra personer som har gjort quizet "Vad kan du om lås?"

Äntligen quiz om något jag tydligen kan! :)
 
mattiasp mattiasp skrev:
Jag gillar LPL på YT, och kollar gärna på hans dyrkningar, så något har man väl snappat upp. Jag har aldrig sett honom försöka sig på tillhållarlås av någon anledning. Är de ovanliga i andra delar av världen, eller går de inte att dyrka?
Både och. Man trodde att de var "omöjliga" att dyrka, polis och försäkringsbolag är fortfarande ofta av den åsikten, men de går att dyrka och det dyker upp beskrivningar, verktyg och rapporter allt oftare.

Sedan så är de inte så populära utomlands av olika skäl. (Ja det varierar naturligtvis; resten av världen är stor.)
 
  • Gilla
mattiasp och 1 till
  • Laddar…
Jag fick 9/10 rätt, vilket är bättre än 228 andra personer som har gjort quizet "Vad kan du om lås?"
 
mattiasp mattiasp skrev:
Jag gillar LPL på YT, och kollar gärna på hans dyrkningar, så något har man väl snappat upp. Jag har aldrig sett honom försöka sig på tillhållarlås av någon anledning. Är de ovanliga i andra delar av världen, eller går de inte att dyrka?
Tillhållarlås förekommer i många länder och det är möjligt att dyrka tillhållarlås vilket jag själv gjort i min yrkesroll, däremot är all dyrkning nu mer sällsynt i yrket.
 
Jag fick 7/10 rätt, vilket är bättre än 180 andra personer som har gjort quizet "Vad kan du om lås?"
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.