Vi har en granne som överlag år dålig på att respektera tomtgräns. Nu när det kommit snö lägger han t.ex. all sin skottade snö mot en annan grannes stenmur. Min fråga gäller att grannen byggt ett förråds skjul väldigt nära min tomtgräns ca 30-40cm. Den står dessutom nära en del av vår häck som hamnar helt i skugga och växer inte längs väggen till skjulet. Irriterande!
Skjulet har stått alla de 16år vi bott i huset. Tidigare ägare av vårt hus har tydligen lämnat ett muntligt medgivande till grannen att han får bygga så nära. Finns enligt grannen inget skriftligt medgivande.
Vad är mina möjligheter att få grannen att ta bort sitt skjul? Med eller utan kommunens hjälp.
 
  • Gilla
AWS46
  • Laddar…
0,00% tyvärr
 
  • Gilla
Roger Fundin och 19 till
  • Laddar…
Förr gällde om 10 år gått sen det byggdes för nära utan klagan, så är/var det ok.

Här var det t ex en friggebod byggd intill tomtgränsen. Visserligen ett skogsskifte intill.
Har inte hört någon klaga på 25 år
 
H Hybro skrev:
Förr gällde om 10 år gått sen det byggdes för nära utan klagan, så är/var det ok.
Så är det fortfarande, ett eventuellt olovligt bygge i en sådan här situation preskriberas efter tio år. Men nu var det ju inte olovligt, utan grannen hade gett sitt medgivande. Och då är ju frågan slut från dag ett. Man kan inte komma efteråt och ändra sig, utan det tillstånd som ursprungligen gavs gäller även om grannfastigheten (alltså den TS nu äger) byter ägare.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 12 till
  • Laddar…
Fattar inte riktigt.. Ni köpte ett hus för mer än 16 år sen. Under hela den tiden har det stått ett förråd på grannens tomt som ni stört er på. Nu har ni lackat ur på att det står där, dels eftersom häcken växer dåligt och dels för att grannen skottar snö mot en annan grannes stenmur?

I min värld verkar det vara ni som är den jobbiga grannen 😅
 
  • Gilla
  • Haha
TSkoogh och 55 till
  • Laddar…
G Gräsand skrev:
Fattar inte riktigt.. Ni köpte ett hus för mer än 16 år sen. Under hela den tiden har det stått ett förråd på grannens tomt som ni stört er på. Nu har ni lackat ur på att det står där, dels eftersom häcken växer dåligt och dels för att grannen skottar snö mot en annan grannes stenmur?

I min värld verkar det vara ni som är den jobbiga grannen 😅
Instämmer helt.
Antagligen handlar inlägget om nått helt annat än trädgårdsskjulet. Det råkar bara vara det som TS fastnat i när han vilt viftande famlat efter något handgripligt att sätta åt grannen på.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
T
G Gräsand skrev:
Fattar inte riktigt.. Ni köpte ett hus för mer än 16 år sen. Under hela den tiden har det stått ett förråd på grannens tomt som ni stört er på. Nu har ni lackat ur på att det står där, dels eftersom häcken växer dåligt och dels för att grannen skottar snö mot en annan grannes stenmur?

I min värld verkar det vara ni som är den jobbiga grannen 😅
Speglar är dyra idag med all inflation.
 
  • Gilla
Kvackatore och 2 till
  • Laddar…
100% skulle jag säga men då behöver du ju betala grannen vad den önskar för att ta bort skjulet.
Du kanske har något träd som skuggar som du skulle kunna ta ner, och så 40.000kr vid sidan (om det är ett litet förråd för trädgårdsredskap, är det större så man får in åkgräsklippare eller liknande får du nog lägga på 100.000kr) och han blir nöjd och river det.
 
Du vill ha bort grannens skjul pga han skottar snö mot en annan grannes mur?

Lycka till......
 
  • Gilla
  • Haha
Anna_H och 5 till
  • Laddar…
B Bert_13 skrev:
Vi har en granne som överlag år dålig på att respektera tomtgräns. Nu när det kommit snö lägger han t.ex. all sin skottade snö mot en annan grannes stenmur. Min fråga gäller att grannen byggt ett förråds skjul väldigt nära min tomtgräns ca 30-40cm. Den står dessutom nära en del av vår häck som hamnar helt i skugga och växer inte längs väggen till skjulet. Irriterande!
Skjulet har stått alla de 16år vi bott i huset. Tidigare ägare av vårt hus har tydligen lämnat ett muntligt medgivande till grannen att han får bygga så nära. Finns enligt grannen inget skriftligt medgivande.
Vad är mina möjligheter att få grannen att ta bort sitt skjul? Med eller utan kommunens hjälp.
Köp den eller de fastigheter du vill bestämma över, låt grannarna vara ifred och se till att ta hand om dig själv och din egendom.
 
  • Gilla
Bullmorsa och 4 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Köp den eller de fastigheter du vill bestämma över, låt grannarna vara ifred och se till att ta hand om dig själv och din egendom.
Nu lever vi faktiskt i Sverige... Det du föreslår vore otänkbart ;)
 
  • Haha
  • Ledsen
  • Gilla
L8ttas och 2 till
  • Laddar…
G Gräsand skrev:
Fattar inte riktigt.. Ni köpte ett hus för mer än 16 år sen. Under hela den tiden har det stått ett förråd på grannens tomt som ni stört er på. Nu har ni lackat ur på att det står där, dels eftersom häcken växer dåligt och dels för att grannen skottar snö mot en annan grannes stenmur?

I min värld verkar det vara ni som är den jobbiga grannen 😅
Nej, det var en annan ägare när skjulet byggdes för 16år sedan. TS har köpt fastigheten när skjulet fanns där.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
F Falckman skrev:
Nu lever vi faktiskt i Sverige... Det du föreslår vore otänkbart ;)
Det är väl just det där med tänkandet, sköter man sitt eget och låter grannarna sköta sitt blir det betydligt mindre problem och klagomål till kommunerna.
 
B Bert_13 skrev:
Vi har en granne som överlag år dålig på att respektera tomtgräns. Nu när det kommit snö lägger han t.ex. all sin skottade snö mot en annan grannes stenmur. Min fråga gäller att grannen byggt ett förråds skjul väldigt nära min tomtgräns ca 30-40cm. Den står dessutom nära en del av vår häck som hamnar helt i skugga och växer inte längs väggen till skjulet. Irriterande!
Skjulet har stått alla de 16år vi bott i huset. Tidigare ägare av vårt hus har tydligen lämnat ett muntligt medgivande till grannen att han får bygga så nära. Finns enligt grannen inget skriftligt medgivande.
Vad är mina möjligheter att få grannen att ta bort sitt skjul? Med eller utan kommunens hjälp.
Hitta nåt annat att störa dig på och behåll grannsämjan.
 
B Bert_13 skrev:
Skjulet har stått alla de 16år vi bott i huset. Tidigare ägare av vårt hus har tydligen lämnat ett muntligt medgivande till grannen att han får bygga så nära.
D Daniel 109 skrev:
Nej, det var en annan ägare när skjulet byggdes för 16år sedan. TS har köpt fastigheten när skjulet fanns där.
Jag tolkar det som att TS köpte fastigheten för 16 år sedan och att skjulet stod där redan då. Skjulet är alltså äldre.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.