… om ni ska koppla in en ny vp på arbetsbrytaren?
Bytte vp för 3 år sen och hade tidigare en Nibe 1225 på 6 kW (nu S-1255). Allt har fungerat bra fram till förra helgen då säkringen löste ut vid flera tillfällen. Inga larm om något fel så efter omstart körde jag på tillsats (-18 ute) och då höll säkringen. Väntade någon dag och provade kompressor igen och då fungerade det normalt.
Idag var röris här och konstaterade snabbt att trefasssäkringen bara var 10A och att detta troligen var orsaken då nya vp drar upp till 12 kW.
På frågan om strömkännare sa han att de brukar inte kopplas in, och han hade inte haft anledning att ifrågasätta framdragen kabel pga hur det såg ut vid vp. Mao har han inte tyckt att han behövde kontrollera säkringen.

Borde han tänkt annorlunda eller har elektriker gjort fel, eller är båda ”skyldiga”?
Har jag brustit i min kontroll?
 
  • Väggmonterad elektrisk utrustning, kablar, en krycka och delvis synlig elektronik i ett rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Även om rörisen bara är röris och inte elektriker borde han ju absolut snabbt kollat att säkringarna till den nya värmepumpen var tillräckliga. Annars påtala det så att elektriker kan ordnas. Men det stora felet gjordes då av den elektriker som installerade elmatningen till Fighter 1225-6. Den ska ha minst 3×16 A säkringar vid 6 kW el-patron och 3×20 A säkringar vid 9 kW el-patron.
 
  • Gilla
BSOD och 1 till
  • Laddar…
Han, röris, satte in en 16A säkring och gjorde omstart på vp med någon form av begränsningar för effektuttag. ”Vi kan dra nytt i sommar om det behövs” och menade att nuvarande dragning håller upp till 13A, åtminstone kortare period. Vid kabelbyte skulle även strömkännare kopplas in ”om du vill”. Vidare resonemang gick ut på att det inte skulle behövas då strömkännare/effektvakt bara gäller vid spetsel, inte kompressordrift. Hoppas det fortsätter funka som nu och att det inte blir några längre köldknäppar framöver.
 
Han kan ju inte bara byta till 16 A säkringar utan att också kontrollera att ledningarna räcker till för 16 A hela vägen!! "Att nuvarande dragning håller upp till 13 A under en kortare period" låter precis som att ledningarna är 1,5 mm2 och det är normalt alldeles för lite för 16 A. Tumregelmässigt behöver man 2,5 mm2 för 16 A. Är kabeln klamrad utvändigt på källarvägg hela vägen från centralen klarar den visserligen ganska mycket värme men det är inte alls bra att chansa så. En värmepump kan ju dra en mycket hög belastning under flera dygn i sträck när det är kallt.

Jag anser att du ska ta hem en riktig elektriker så snart det går som kan dra om det där så det blir rätt och helt räcker till din nya S1255 vilken av dem det nu är. Det är du som fastighetsägare som är ansvarig för att el-installationen i huset är säker.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
J Josth skrev:
Han kan ju inte bara byta till 16 A säkringar utan att också kontrollera att ledningarna räcker till för 16 A hela vägen!! "Att nuvarande dragning håller upp till 13 A under en kortare period" låter precis som att ledningarna är 1,5 mm2 och det är normalt alldeles för lite för 16 A. Tumregelmässigt behöver man 2,5 mm2 för 16 A. Är kabeln klamrad utvändigt på källarvägg hela vägen från centralen klarar den visserligen ganska mycket värme men det är inte alls bra att chansa så. En värmepump kan ju dra en mycket hög belastning under flera dygn i sträck när det är kallt.

Jag anser att du ska ta hem en riktig elektriker så snart det går som kan dra om det där så det blir rätt och helt räcker till din nya S1255 vilken av dem det nu är. Det är du som fastighetsägare som är ansvarig för att el-installationen i huset är säker.
Det låter förstås rätt, men om den gått två vintrar utan bekymmer? Och den gamla gick på samma i 14 år. Ren tur att inget brunnit mao?
 
Det jag främst reagerar på nu är att rörisen bytte till 16 A säkringar utan att ledningarna till värmepumpen är dimensionerade för 16 A, utan bara 10 A eller möjligen 13 A kortare tid. Då riskerar kabeln att bli överhettad och i värsta fall börja brinna vid långvarig hög belastning. Den gamla installationen kan möjligen också vara amatörmässigt gjord när man tittar på klamringen av den korta kabeln till säkerhetssbrytaren.
 
Nu är problemet åtgärdat. Vi lyckades få igenom 5x2,5 i slangen. Kort sträcka med några böjar kunde ställt till det men jag drog och elektrikern tryckte på och höll ordning på trådarna. Lite smörjning också förstås, men glad att jag slapp ta ner skåpet runt centralen. Det visade sig också att kabeln från dosan till brytaren bara var 1,5 så den byttes också. Tack för råden i tråden 😉
 
  • Gilla
Erik Karlström2 och 3 till
  • Laddar…
A
K Kjell_G skrev:
Nu är problemet åtgärdat. Vi lyckades få igenom 5x2,5 i slangen. Kort sträcka med några böjar kunde ställt till det men jag drog och elektrikern tryckte på och höll ordning på trådarna. Lite smörjning också förstås, men glad att jag slapp ta ner skåpet runt centralen. Det visade sig också att kabeln från dosan till brytaren bara var 1,5 så den byttes också. Tack för råden i tråden 😉
om elektrikern tyckte att det var ok så...
annars finns det bestämmelser för vila rör som får användas beroende på kabelarea och antal ledare
 
Var hittar du de bestämmelserna?
 
A
D Daniel 109 skrev:
Var hittar du de bestämmelserna?
blå boken
 
Du kan säkerligen hitta rekommendationer för vilka rör som är lämpliga för vilka ledare. Men det finns inte regelverk för max antal ledare eller area i rören. Däremot finns det ju gränser för värmeutvecklingen i röret. Men den ökar inte med ökad area, den minskar.
 
  • Haha
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Elektrikern hade inga invändningar, detta var första alternativet. Plan B var utvändig kabel vilket inte gjort mig något iofs. Rätt eller fel, hoppas det inte blev sämre än tidigare dragning vilken var uppenbart felaktig.
 
A
D Daniel 109 skrev:
Du kan säkerligen hitta rekommendationer för vilka rör som är lämpliga för vilka ledare. Men det finns inte regelverk för max antal ledare eller area i rören. Däremot finns det ju gränser för värmeutvecklingen i röret. Men den ökar inte med ökad area, den minskar.
men du läs boken den anses vara lag av vissa
 
Jag har tyvärr ingen aktuell bok. Men du menar alltså att det är reglerat?
 
Tabeller över rekommenderad rörstorlek för ledningar, anteckningar om ledningssystem och installationskrav.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Text: "Elinstallationsreglerna SS 436 40 00, utgåva 4, med kommentarer". Dokumenttitel eller bokomslag för standarder i elinstallation.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.