Hej,

Vi har ganska nyligen köpt ett 1,5 plans 70-talshus. Taket (pannor, underlakspapp och läckt byttes 2020). Vid besiktningen upptäcktes mikrobakteriell tillväxt på del av råspånten. Fuktmätning gjordes och där var inga konstigheter. Besiktningen gjordes under sommarmånaderna.

Igår var jag uppe och tittade på kallvinden och kunde på den delen som besiktningsmannen noterat se en tunn vit hinna över virket som gick att skrapa bort med nageln. Missfärgningen på råspånten ligger rakt ovanför badrummet på husets andra våning.

Besiktningsmannen menade att detta var inte speciellt allvarligt. Man skulle bevaka så att det inte växte mer och kunde spruta på mögeldödande medel. Jag kunde även lägga ett extra lager isolering ovanför badrummet.

På nätet har jag läst att detta inte är ett ovanligt fenomen men jag skulle ändå vilja lösa det på ett så bra sätt som möjligt för att kunna sova gott om natten.

Ska jag försöka få till en second opinion av typ Anticimex eller bara köra på de åtgärderna besiktningsmannen föreslog?


Något mer än att kontrollera än att bara lägga på ett extra lager isolering ovanför badrummet?
 
Öka på ventilationen, mindre fuktpåverkan som stiger upp i isoleringen.
En enkel koll hur ventilationen funkar.
Ta en normal dusch. Blir det imma på spegeln?? Hur lång tid tar det innan imman är borta ??
 
  • Gilla
nyatider
  • Laddar…
Handlar det bara om detta som kanske kan antas ha skett över några år iallafall så är det ju ingen fara. Det är ju som sagt skillnad om det växer hela tiden. Att det bara går till en viss punkt betyder ju bara att naturen sköter det där galant . Sen att det blir kosmetiskt fult är ju en annan sak men att hålla på och döda och sanera gör ingen skillnad så länge inte angreppet är aktivt och växer.
 
  • Gilla
nyatider och 1 till
  • Laddar…
Liten uppdatering

Hade ventilationsfirma på besök de tyckte det var uppenbart dåligt drag i frånluftdonet i badrummet. Nu ska ytterligare friskluftsdon sättas in på ovanvåningen sen rengöring och justering av ventilationssystemet. Fram tills dess skulle jag köra frånluftsfläkten på något sorts kraftläge. Då grundläget var för lågt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.