Vi håller på med elprojekteringen till vårt nybygge och har precis fått den första elritningen. Enligt praxis(?) så är gruppcentralen placerad i klädvården/grovingång och fasadmätarskåpet ett par meter bredvid ytterdörren till klädvården. Dessutom så är även multimediacentralen samt golvvärmefördelare längs samma vägg så det blev inte mycket plats för skåp direkt...

Nu är det så att själva matningen till elen kommer att ligga på husets motsatta sida (typ baksidan) , så jag tyckte det skulle vara lämpligare att lägga fasadmätarskåpet där för att slippa gräva runt hela tomten. Dessutom skulle skåpet då hamna på baksidan istället för vid entrén. Två flugor i en smäll alltså. Det knorrades då lite eftersom man tydligen vill hålla avståndet mellan fasadmätarskåp och gruppcentral så kort som möjligt. Jag vet inget om det här så det stämmer säkert och har heller inte tagit strid för detta då jag istället föreslog att man skulle placera gruppcentralen i en klädkammare i samma del av huset som den föreslagna placeringen av fasadmätarskåpet. Här tyckte jag att jag slog ytterligare två flugor i en smäll eftersom vi då skulle få lika kort avstånd mellan elskåpen som den ursprungliga ritningen + att jag nu frigjorde värdefull väggyta i klädvården (i klädkammaren är det inte lika noga). - Men det knorras fortfarande lite över "min" lösning, utan egentlig anledning till varför.

- Vad säger ni? Finns det några uppenbara nackdelar med föreslagen lösning?
 
Jag tycker att det är bra att ha centralen nära stora förbrukare.
ex panna, tvättmaskin,torktummlare eller kök,spis mm, lättare att dra i GROVA kablar. Men sätt centralen i tvättstugan, dra bara ett 50mm rör i plattan bort till mätarsåpet....
 
el_richard skrev:
Jag tycker att det är bra att ha centralen nära stora förbrukare.
ex panna, tvättmaskin,torktummlare eller kök,spis mm, lättare att dra i GROVA kablar. Men sätt centralen i tvättstugan, dra bara ett 50mm rör i plattan bort till mätarsåpet....
Då har jag i alla fall fått ett resonemang till varför skåpet oftast sitter där det gör. Tycker dock fortfarande att det kostar för mycket väggutrymme i just tvättstugan. Men jag har ditt förslag som ett tänkbart alternativ.

Så här belamrad blev förresten väggen där vi ska ha 5st högskåp...inte mycket plats kvar där...
 
  • el.JPG
Mikael_L
Hur är det värmeutveckling och så då?

Tjejen min frågade faktiskt just idag, med anledning av att vi tyckte elcentralen var smått ivägen där vi skulle velat haft ett par garderober, om man inte kunde bygga in den i en garderob.
Helt ärligt så svarade jag att jag inte vet, men jag misstänker att det inte är helt lämpligt, med tanke på att man (någon) kan ju komma på iden att trycka in alla vinterns yllekläder där för sommarförvaring. Känns inte riktigt 100 att helt hindra all luftcirkulation dvs ventilering, av centralen.

Men är det någon här som vet?
 
Jag tror inte det är pågrund av någon eventuell värmeutveckling som det skulle vara olämpligt,
det handlar mer om att gruppcentralen bör vara lättillgänglig vid problem.
Dessutom kan jag tänka mig att en elektriker vid till exempel utökning med fler grupper inte vill stå i en garderob
och arbeta.

Men detta är också bara gissningar, det finns säkert någon som vet?
 
Hemmakatten
Oftast är det väl så när man ritar och planerar hus att man inte tänker så mycket på att sådana här saker också skall få plats. (På vår första ritning från arkitekterna fanns överhuvudtaget inget pann- eller teknikrum inritat! :eek:)

Men kan du inte sätta gruppcentralen ovanför golvvärmefördelaren eller fördelaren till kall- och varmvattnet (var har du förresten vattnet kommer in?)? På så sätt tar det inte så mycket utrymme. Elskåpet på utsidan är visserligen fult att ha nära entrén men man kan ta av luckan och även ramen och måla eller lämna in för sprutlackering i samma färg som fasaden.

Tycker själv att det blev bra för oss att ha allt samlat på ett ställe. Inkommande vatten, el, pelletskamin, ackumulatortank, vattenfördelare, golvvärmefördelare, gruppcentral, modem, telefon, ventilationsaggregat (FTX) + några pelletssäckar, grovdammsugare, grovis, och vanlig dammsugare samt krokar för blöta kläder samsas på den facila ytan av 3,1 kvm. Och mindre går nog inte att ha. ;)

Var skall du ha ventilationen och var skall du ha för uppvärmning (värmepump?) Dessa tar ju också ganska stor plats.

Att gräva ner en kabel ett antal extra meter kostar inte mkt extra när du ändå har en grävmaskin där. Det måste ju i alla fall grävas runt huset för dräneringsrör.
 
Hemmakatten skrev:
Oftast är det väl så när man ritar och planerar hus att man inte tänker så mycket på att sådana här saker också skall få plats. (På vår första ritning från arkitekterna fanns överhuvudtaget inget pann- eller teknikrum inritat! :eek:)
Precis...och jag tycker det är smidigare att lösa så tidigt som möjligt i projektet, men får dåligt medhåll från övriga inblandade.

Hemmakatten skrev:
Men kan du inte sätta gruppcentralen ovanför golvvärmefördelaren eller fördelaren till kall- och varmvattnet (var har du förresten vattnet kommer in?)? På så sätt tar det inte så mycket utrymme. Elskåpet på utsidan är visserligen fult att ha nära entrén men man kan ta av luckan och även ramen och måla eller lämna in för sprutlackering i samma färg som fasaden..
Vi hade visserligen tänkt att ha en bänkskiva och ett väggskåp ovan golvvärmefördelaren, men att placera gruppcentralen där är vårt andra alternativ.

Hemmakatten skrev:
Var skall du ha ventilationen och var skall du ha för uppvärmning (värmepump?) Dessa tar ju också ganska stor plats.
Det blir en frånluftsvärmepump (CE50) som ska stå på motstående vägg. Denna är dock inplanerad ;)
 
infälld central, sedan finns det ju luckor till dom med spegel på. Annars sätt garderob över centralen. Ha en lös garderob i värsta fall.
Ny bygg kåk så skall inte elektrikern dit på ca 15 år. Och vi brukar vara rätt vana....
 
Stärsta anledningen till knorr ar garanterat att man vill göra "som vanligt"...så länge centralen inte blir igenbyggd, belamrad med prylar eller riskerar att skadas vid normal användning av utrymmet osv osv så kan man sätta den var man vill, i klädkammaren, mitt på en vägg i vardagsrummet...de´e´du som betalar och som ska bo i kåken!
 
Jag tror inte man får bygga in centraler pga värmeutveckling o brandrisk. Materialet i centralen är tydligen det avgörande för inbyggnad, åtminstone har min elektriker sagt det - men han säger så mycket ;)

Kjell G
 
I kontor / industri finns centralerna normalt i olika typer av skrubbar och skåp. Det är nog inte värmeutvecklingen som sätter käppar i hjulet.
 
Det finns föreskriftskrav på att en kopplingsutrustning (gruppcentral) ska vara lätt tillgänglig för tillsyn, betjäning och underhåll. Tveksamt i ditt fall. Men du kanske har en stor klädkammare?
 
Kjell_G skrev:
Jag tror inte man får bygga in centraler pga värmeutveckling o brandrisk. Materialet i centralen är tydligen det avgörande för inbyggnad, åtminstone har min elektriker sagt det - men han säger så mycket ;)

Kjell G
Centralen utvecklar ingen värme... Plasten är självslocknande...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.