Har köket vänt mot väst med utsikt över dalgången. När jag ville spana ut så blev det att lyfta lite på arslet och även flytta i sidled för att få bra koll.

Då jag tycker det är kul att fixa med huset, (senast nytt yttertak mm), så bestämde jag mig vårvintern 2011 för att sätta i ett fönster till.
Lyckades hitta ett exakt lika fönster via den lokale bygghandeln.

Har ritningar till huset, hur det är timrat med i princip ett stolpat hus på insidan.
Brun timmerstuga, vita fönsterluckor, veranda, grönt bord med bänkar, soligt, skogsbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så här följer hur jag gick till väga.

Kommentarer kan ni väl lägga när jag är KLAR med alla inlägg.

Viss jag förstod redan då, att det hade inte varit fel att konsultera en byggnadsingenjör. Men snickrat hade jag gjort tidigare.
Plockade bort väggskivorna och studerade konstruktionen.
Traditionellt. Hanbjälke, takstolarnas placering, bärande stolpar på vardera sida om fönstren och en emellan dem.

Bara att köra igång.
 
  • Ett rum under renovering, isoleringsmaterial synligt, bord med prylar, fönsterutsikt till vinterscen, ostädat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Anderscurl
  • Laddar…
Började med att lyfta ur de två fönstrena. Mätte och beräknade hur stort hål som behövdes för att få in ytterligare ett fönster på samma vis mellan de ursprungliga.

Fram med blyerstpennan och kissade upp, hur mycket som skulle kapas ur i sidled och nedertill för sänkning av alla fönster.
Som framgår av bilden är det en bärande stolpe i mitten.
Brun trästuga under renovering, öppen vägg, byggmaterial, terrass, dagsljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Anderscurl
  • Laddar…
Aaaaaah, skönt att motorsågen är i ordning inför vedkapningen. Värmer huset endast med en stor täljstensugn i helt öppen planlösning.
Vid detta projektet plastades köket igen, för att hålla resten av huset beboligt.

Mera ved till ugnen😋
 
  • Person i hörselskydd monterar persienner på rödmålat trähus med verktyg och byggmaterial runtomkring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Person i arbetskläder renoverar husfasad med verktyg, träspill och isolering runtomkring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Person bygger om hus, använder borr, bär hörselskydd, lantlig miljö, trävägg, trädgårdsarbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Anderscurl
  • Laddar…
Ja, ja... Så ser vare sig tak eller skorsten ut idag, då det för två sedan blev nytt. Kanske skriver en tråd om det senare. Länkar i s f längst ned i tråden.

- Nu blev det lite mer överskådligt.


- För att det inte skulle bli sättningar i huset, så stämpade jag upp invändigt på tre ställen. Detta innan jag plockade blockade ur stolpen mellan originalfönstren och de närmaste på vardera sida. rörde aldrig hanbjälken.
Däremot fogade jag in en extra bärlina som fogades in del i stolparna mellan de tre fönstrena och på utsidan av de yttersta.
Tog till ordentliga mellanrum för drevning och kilning runt om varje fönster.

Hus under renovering med synlig isolering, träreglar och del av kök.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Förstörd husvägg, skräp, man i arbetskläder tittar ut, renoveringsprojekt pågår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Verkstad med öppen vägg, verktyg, person bygger eller reparerar, röda väggar, fönsterluckor, träbitar på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så totalt sett blev det ytterligare en stolpe och en bärlina. Helt säker på att det blev en förbättring.
 
Redigerat:
  • Gilla
VLJ och 1 till
  • Laddar…
Ja, så återstod att lyfta i fönster denna första dag.

Nästa dag, i med isolering och plast. Gick utmärkt att använda justerbara karmskruv

Finliret blev att få till en lång passande fönsterbräda. En sån spricker gärna om man inte sågar flera djupa spår på undersidan. Lämnar någon cm i var ände, så inte tilltaget blir synligt.

Och så ville jag förstärka de två mellersta stolparna.


Inomhusrenovering pågår, isolering exponerad, vägg revet till stommen, fönster, verktyg, kök syns delvis.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Anderscurl
  • Laddar…
Gjorde egna U-balkar som skruvades fast för att förstärka smalare stolparna mellan fönstren. Ville ha det så smalt som möjligt.


Hand håller smartphone med öppet skal över träbord, segelbåtsmönstrad tapet, stol, vävda mattor och fjärrkontroll synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inomhus hörnkonstruktion, synliga träbjälkar, isolering, tapet med fyrtornsmotiv, byggplast. Ljust, oavslutat arbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inga skruv eller spikar fick blev synliga, därför försänkta långa skruv i förborrade hål med Biltema långborrar, både inifrån och utifrån. En grövre borr för att få in skruvskallen tillräckligt djupt, och en smalare för att kunna trä igenom skruven genom det som skulle limmas och skruvas fast.

Foder runt fönster limandes endast fast.


Person använder borr för att göra hål i trävägg, inomhusmiljö, verktygsarbete, hemförbättring, konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lång träplanka med tappar och spont, för sammanfogning, på ett utomhusbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Långt trästycke på blått bord, elektrisk hyvel, spån, utomhus, grusig mark, verktyg, träbearbetning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Som mest använde jag fler än 10 limknektar och tvingar när jag limmade med Polyuretanlim.
 
  • Fönster under installation, träkarm, verktyg, kläms fast, inomhusmiljö, delvis täckt med plastfolie, gröna växter synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
KLAR med mina inledande skriverier.

Tretton år sedan detta blev gjort. Funkar fint än i dag.

Ett hemtrevligt kök med bord, julstjärna, fönster med växter, utsikt över vinterlandskap och en gammal TV.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ja, vad har Ni för kommentarer, eller frågor?
 
Redigerat:
Som Ni förstår är jag ingen snickare.
Säkerligen fel på ingående byggdelars benämningar.

Kanske bättre om det bara varit bilder.

Eller om jag beställt jobbet av någon hantverkare för dyra pengar.

Hur dyrt kunde det ha blivit?
Såg ett prisexempel på forumet.
6 000 kr för kakling med 12 skivor.

Tror på att försöka göra lite själv.






😇
 
Redigerat:
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.