Står inför val av ny värmepump, de jag väljer mellan är IVT Geo 612C, Thermia Atlas 12 och NIBE S1256-13

Vilken skall jag välja...
 
tomashermansson tomashermansson skrev:
Står inför val av ny värmepump, de jag väljer mellan är IVT Geo 612C, Thermia Atlas 12 och NIBE S1256-13

Vilken skall jag välja...
Jag närmar mig ett liknande val, men verkar vara lite klent med svar här. Vi kanske får vända oss till värmepumpsforum istället.

Har du hunnit beställa? Vad blev det och varför?
 
Kolla vilken av märkena som har bäst service i närområdet, och kolla upp installatören noga. Märkena är i sig väldigt snarlika, ingen annan kan svara på vilken pump ni ska ha! Vilken installatör känns seriösast, och vilket märke har bäst service/support på orten!
 
  • Gilla
YuGi
  • Laddar…
H
tomashermansson tomashermansson skrev:
Står inför val av ny värmepump, de jag väljer mellan är IVT Geo 612C, Thermia Atlas 12 och NIBE S1256-13

Vilken skall jag välja...
Kolla även Mitsubishi Geodan. Bra Inverterstyrd pump på 1.5 till 11 kw.
Bättre prisbild än Niben som du nämner har den också.
 
  • Gilla
YuGi
  • Laddar…
För min del är det ca 8kW som behövs. Har fått offert på Nibe 1256-8 och IVT Geo608. Ungefär samma pris, ca 120k med installation och borforsling av nuvarande pump. Mitsubishin som TomarGermansson nämner verkar onödigt kraftig för mina behov.
 
ja den är lite kraftigare, men kommer inte behöva jobba lika hårt, och kommer inte använda 11kw, om det inte behövs.
 
  • Gilla
H-Thomasson
  • Laddar…
H
Y YuGi skrev:
För min del är det ca 8kW som behövs. Har fått offert på Nibe 1256-8 och IVT Geo608. Ungefär samma pris, ca 120k med installation och borforsling av nuvarande pump. Mitsubishin som TomarGermansson nämner verkar onödigt kraftig för mina behov.
Det är som en bil som har många kw. Du behöver inte alla kw, du utnyttjar bara dom du vill / behöver för stunden. Lika dant är det med en inverterstyrd värmepump.
 
Jo, i och för sig, men jag får ju ändå betala för min extra stora motor, men det ser trots allt ut som att Mitsubishin verkar kunna landa drygt 10.000kr billigare. Får se vad som finns i närområdet både vad gäller installation och framtida service/reservdelar osv. Lutar åt Nibe ändå som sälj av en lokal VVS-are som jag litar på och är duktig. Han är dock inte alltid så snabb på att kommunicera eller kunna komma - han har väl mycket att göra :)

SCOP vid kallt klimat, 55 grader till radiatorerna:
Nibe 1256: 4,26
IVT Geo 600: 4,16
Mitsubishi Geodan: 3,85
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.