Har beställt en utbyggnad av en entreprenör och tycker att mycket är tveksamt bla plattan.

Plattan är väldigt skrovlig, ska den inte slipas?

Där rör kommer upp finns det sten mm...ska det verkligen se ut så?...bifogar bild?
 
  • Mofalla dec2007 056liten.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
På bilden ser det ut som om regelstumpar sticker upp ur den gjutna plattan... Vad är detta? När de gjöt plattan, kom de tillbaka efter ca 5-8 timmar och glättade plattan med "helikopter"? Vad ska du ha för golv på plattan?
 
Ser det nu, att det ser ut som regelstumpar kommer ut, men det är bara "byggskräp".

Jag var ej där när de gjöt så jag vet inte hur de har gjort, men runt dessa slangar finns det mycket av "grova" stenar från betongen...

Jag ska lägga klinkers.
 
Vad är glätta platta??
 
Mikael_L
Man kör med en sån här maskin på den den halvstelnade betongen (jaja, jag vet betong brinner ;) ).
Då blir ytan slätare och jämnare.

Hur ojämt det får vara på betongen hänger till stor del på vilket golvmaterial man ska lägga på sedan, om man ska regla upp ett golv ovanpå osv. I husAMA finns det vissa riktlinjer, som entrepenören ska hålla sig inom, iaf om upphandlingen av jobbet har skett så att husAMA är kravet.
Jag har inte riktigt koll på exakt hur dessa krav ser ut samt hur jobbet ska vara upphandlat för att detta ska gälla.

Är det inte tillräckligt jämt får man spackla på och/eller slipa ner.

Något organiskt material såsom träreglar, sågspån löv osv får absolut inte gjutas in i plattan.

Är alla mått rätt, vinklar rätt? Är det mycket som är fel och konstigt, dvs ringer varningsklockorna ordentligt, så kan man även fundera på hur det som inte syns är gjort.
Jag vet inte om det går att kontrollera att betongen har vibrerats rätt och omslutit armeringen ordentligt och att rätt betongkvalitet har använts och att den har vattnats (alt skyddats mot uttorkning) rätt.
Men verkar många saker tokigt så kan man fundera på om man bör försöka kontrollera lite annat med.
 
  • glattningsmaskin.jpg
Ska du eller entreprenören lägga klinkers? Att golvet är lite ojömt gör inte så mycket eftersom man kan rätta till ganska mycket med klinkersfixet när man lägger plattorna. Men besvärligare är det så om det är du som ska lägga är det du som får jobbet för att entreprenören varit slarvig.
Att det är ojämt vid rören... ja, vad ska komma just vid rören? En vägg? Eller ska du klinka runt dessa med? Ska du ha klinker fyller du troligen mellanrummet med klinkerfog och det ojämna under syns inte.
 
H
Att golvet är lite ojömt gör inte så mycket eftersom man kan rätta till ganska mycket med klinkersfixet när man lägger plattorna. Men besvärligare är det så om det är du som ska lägga är det du som får jobbet för att entreprenören varit slarvig.
När man lägger klinkers bör den yttersta hinnan på betongen (cement-sanden som dammar som fan :) slipas ner för bästa fäste av klinkersfixen. Detta är ju givetvis lättare att göra när plattan är nygjuten (några timmar efter). I vilket fall som helst, slipa hela plattan med en betongslip om det behövs INNAN du börjar bygga nåt. Det är inte roligt att göra inomhus vare sig du använder diamantslip eller keramiska stenar.
 
Tack för alla kommentarer.

Jag ska lägga klinkersen och som det ser ut nu så kommer jag att få stora merjobb.
Runt rören som kommer upp ska jag lägga klinkers, jag vet inte hur jag ska få det bra. De rören ska upp utmed ena innerväggen.
Entreprenören menar att de medvetet inte har glättat eller slipat då golvet som de säger ändå måste flytspacklas för att få fall till brunnarna.

Vad tycker ni jag ska kräva?
 
H
Har de inte gjort några "nära" fall runt brunnarna heller? Jag tycker du borde kräva att de åtminstone slipar plattan jämn oavsett vad du ska ha för golv så ska en platta vara så pass bra att du inte behöver köra igång och flytspackla överallt. Det kan dessutom vara idé att slipa fall istället för att spackla, om det inte är allt för stora skillnader
 
Blir ju svårt att slipa till fall då brunnarna redan är på plats och därmed har sin höjd...
 
H
jag kanske uttryckte mig lite luddigt, jag menar att brunnarna borde ligga lite under plattan redan innan gjutning och sedan skrapas fram innan betongen brunnit, då kan man ju skapa ett fall runt om brunnen genom skrapningen

Mvh Hasse
 
Jag har faktiskt inte kollat om det är något fall till brunnarna. Får göra det imorgon.
Hur mycket "fallhöjd" är normalt?
 
Mikael_L
1 eller 2 cm per meter, lite bereonde på.

Inom själva duschplatsen ska det vara 2 cm/meter, i övriga våtutrymmen 1cm /meter.
 
Har en kompletterande fråga;

finns det olika kvaliteter på betongen?...anledningen till min fråga är att det är ganska stora stenar i min betong, det ligger en "klutt" utanför som blev över...jag ska ned och mäta stenarna i den

Om det finns olika kvaliteter, vilken skulle jag haft?
 
http://www.ejlertslund.se/ Klicka på rubriken betong och läs.
Det är ingen nackdel med stora stenar. Det kan vara svårjobbat med stora stenar så därför ville min betongare inte ha större än 18-20 mm om jag inte minns fel. Eftersom dina betongare inte gjort efterbearbetning har de inte brytt sig om stenstorlek.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.