60 749 läst · 1 022 svar
61k läst
1,0k svar
Om att resa med en elbil
Texten syftar på det sänkta dieselpriset från årsskiftet men bilden är gammal och på flaket finns både elbilar och bilar som drivs med andra drivmedel. Bilden har säkert fått 700 likes och 100 kommentarer på sin ursprungliga plattform men här träffar den sämre.
Jo det frös på elbilen med. Men inte ladduttaget. Förra veckan när vi hade kallt så fick jag hoppa in i passagerarsätet för att krypa över.F frasen_36 skrev:
Mazdan fick stå tills det blev lite "varmare" för den kom jag bara in i baksätet och jag vägrade klättra fram. Är för stor för den bilen
Självbyggare
· Stockholm
· 9 832 inlägg
Man kunde ju tänka sig att om fettet behövs att de hade applicerat det från fabrik. Detta var ju en bil som var bara ett par månader gammal. Det är märkligt att jag haft bil i mer än 30 år (och då dessutom mest bilar med 8-12 år på nacken) utan att få detta problem men först med just denna modell och märke så måste applicera fett på en flång ny bil. Nå. Handtagen i detta fall har inget med elbil att göra, det var en vanlig bensinbil.F frasen_36 skrev:
Nu kan ni väl diskutera teslas handtag, de är tydligen inte jättebra?
Självbyggare
· Stockholm
· 9 832 inlägg
Är det något fel på Teslas handtag?J JohanLun skrev:Man kunde ju tänka sig att om fettet behövs att de hade applicerat det från fabrik. Detta var ju en bil som var bara ett par månader gammal. Det är märkligt att jag haft bil i mer än 30 år (och då dessutom mest bilar med 8-12 år på nacken) utan att få detta problem men först med just denna modell och märke så måste applicera fett på en flång ny bil. Nå. Handtagen i detta fall har inget med elbil att göra, det var en vanlig bensinbil.
Nu kan ni väl diskutera teslas handtag, de är tydligen inte jättebra?
Har aldrig hört att motorer eller microswitchar skulle falera på S eller att dem på 3 och Y skulle frysa fast.
Min Volvo har inte heller värme. Vätskan i AC:n behöver fyllas på. Vätskan i sig är inte så dyr. Men man får tydligen inte göra det utan att felsöka först. Grundläggande felsökning (inte grundlig utan grundläggande) kostar 6000. Sedan tillkommer okänd kostnad för reservdelar. Elvärmen i förarstolen är också trasig. Liknande fenomen där, risk för att hela stolen behöver bytas.Storsockret skrev:112-situationen hade aldrig uppstått i en pålitlig Volvo, det är sen gammalt. Sen att den inte hade uppstått i en annan Tesla som inte råkade gå sönder är ju skit samma.
Motorn dog en gång på min Saab 900 så vi fick invänta hjälp i minusgrader, så jag vet att bilar som drivs av samma bränsle som den i allmänhet, och andra Saab i synnerhet, är helt odugliga i svensk vinter.
Nu är jag som jag skrev tidigare bitter över att vi har problem med värmeelementet i vår Tesla. Det verkar inte heller ovanligt, vilket såklart är skitdåligt, men det är trots allt ett fel och inte en egenskap för elbilen. Om något så har värmen varit helt fantastisk. Riktigt snabb dessutom. Våra tidigare fossilbilar har inte haft något att komma med där.
Känns som att det glöms bort att dom flesta som kör elbil har ju bytt ifrån något och vet båda sidornas egenskaper, och bortsett från människor som absolut måste försvara sitt köp in i döden (ja, Teslasekten comes to mind) så känns det inte som en grej att inte kunna se fel och brister. Man har gjort en avvägning.
Vi köpte en rattmuff, en lös värmedyna - och en Tesla.
För övrigt är det troligare att elbilen startar när det är riktigt kallt än att dieseln gör det. Har just nu pappas franska diesel stående här. När det är minusgrader måste batteriet laddas för att den ska starta. Så i praktiken funkar den ju som en elbil. 4 timmar för att få igång den när det var minus 25.
Ja, vår Tesla hade ett väldigt vackert islager häromdagen när det var tio minusgrader och regn. Men det smälte ju när vi satte på avfrostningsläget. Som man ju når i mobilen.O OskarJ skrev: