Hej!
Jag köpte ett hus för ett år sedan. I huset fanns då en vedeldad panna och solvärme på taket, båda kopplade till 3 accumulatortankar på 500l var.
Jag installerade en luft/vatten värmepump och fick det inkopplat så att max 60-gradigt vatten kommer från tankarna och går in i värmepumpens varmvattengrej så den inte behöver värma upp vattnet speciellt mycket om alls. Själva uppvärmningen av huset kan jag koppla om så det antingen kommer från värmepumpen eller från tankarna som värms upp av vedpanna eller sol.
Förra sommaren var min första här och solvärmen gav väldigt mycket. Värmepumpen värmde inte upp huset på flera månader då här blir varmt ändå.
Allt varmvatten blev i stort sett gratis då tankarna värmdes upp varje dag.

Vi hade velat åka på semester denna sommaren men jag vet inte om jag vågar lämna tankarna obevakade i en vecka. Vad händer om det går över 100 grader i tankarna? Sprängs dem? Börjar det spruta vatten eller vattenånga någonstans?
När jag var hemma förra sommaren kunde jag hålla koll och diska lite eller duscha när det började närma sig 100 grader.
Hjälp!🙏🏻🙏🏻🙏🏻
/Tant
 
Hej
Polarn har solvärme, och när det börjar blir för varmt kyls det med vatten från brunnen.
Han vaskar således överskottet som blir, riktigt onödigt i min mening.

/W
 
  • Gilla
Harleyhansson
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Hej
Polarn har solvärme, och när det börjar blir för varmt kyls det med vatten från brunnen.
Han vaskar således överskottet som blir, riktigt onödigt i min mening.

/W
Tack för snabbt svar!🥰
Du har ingen aning om hur man kan se om jag har en liknande funktion?
 
RoTe
H Harleyhansson skrev:
Tack för snabbt svar!🥰
Du har ingen aning om hur man kan se om jag har en liknande funktion?
Prata med föregående ägare eller hitta en som kan såna system.
 
  • Gilla
Harleyhansson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.