Har beslutsångest kring placering av växelriktaren!

Utomhus eller inomhus…

Alternativ 1.
Min första tanke var inhomhus i garaget! Men det är begränsat med utrymme där och den enda placering jag känner finns tillgänglig skulle vara i en hörna där jag har en trappa upp till vinden. Nackdelen med denna placering är dels att det är just en trappa där som man går upp och ner i, använder det som förråd/förvaring så man går väl inte där jätteofta men lite då och då, risken finns ju också att man slår i när man bär ner någon låda. Det sitter också en värmepump ovanför som riskerar blåsa värme på den, vet inte hur farligt det är dock brukar oftast ha den inställd på att bara hålla det frostfritt men ibland dra upp den om jag vet att jag ska vara i garaget!

Röd och vit hörnkontor med kaffemaskin, tom vägg, luftkonditionering, grå väska, oren golvyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kökshörn med röd vägg, vit disk, luftkonditioneringsenhet och markerad rektangel på väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Alternativ 2.
Utomhus på baksida garage. Så slipper man ha den i garaget och på baksidan syns den ju inte. Nackdelen här är att det är söderläge och mycket sol! Hur illa är det egentligen? Funderar då om man kan sätta något litet tak över men då behöver det sticka ut en bit för att få bort solinstrålningen ordentligt! Passagen på denna sidan är ganska smal så ett utstickande tak hamnar med risk i huvudhöjd och gör det ännu smalare. Utrymmet används mest för att samla skit, typ stegar, pulkor, lite brädor osv.

Utomhusvärmepump vid vit husvägg, snötäckt mark, trästaket i bakgrunden, mörkt ute, röd rektangel markerar område.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vitklädd bakgård vid hus, snö, takränna, skymning, luftvärmepump, fotspår i snön.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vinter, snötäckt mark, husfasad, trästaket, träd, luftvärmepump, skymning, ingång, utemiljö, bostadsområde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Snälla hjälp mig med min beslutsångest och ge mig lite bra input!! 🤩
 
K
Söderläge är inte bra. Nära till anslutning i mätarskåp. Och du har redan lite oljud från lvp, så gör inte så mycket att du adderar lite från växelriktaren också

Utblåset från lvp är ingen fara. Dessutom går nog inte växelriktaren när lvp går på värme. Men kan ju vara ivägen med tanke på trappan där inne. Vad har du för andra alternativ?
 
Sätt den inomhus i garaget och montera ett litet vinklat tak över den där (på korrekt fritt avstånd uppåt enligt tillverkarens monteringsanvisning för växelriktaren) som riktar om den ev. varma luftströmmen från luftvärmepumpen
 
Skulle jag vara dig så skulle jag montera utomhus vid fasadskåpet. Nära för anslutning till elnätet och Smartmätare.
Montage på vinden är oxå ett alternativ.

Var kommer DC kablage från paneler?

glöm ej ha inte brännbart material mellan riktaren och väggen, om du ska montera den mot träfasad.
Mvh 🙂
 
Tack för svar…

Då står det 1 - 1 mellan inne och ute, och jag är ännu inte ett dugg smartare över placering alltså! 😂
 
Du måste tänka på kabel vägar oxå 🙂 var smidigare, kortare och snyggare dra de
 
Inne, ta tillvara på spillvärme från riktarn
 
Placera den så svalt du kan, det ökar livslängden på utrustningen. Vi placerade vår i källaren bredvid elcentralen, alltid svalt och så får vi som nämndes tidigare viss nytta av spillvärmen den producerar för att hålla källaren lagom varm under sommarmånaderna. Vi har alltid litet värme igång där även under sommaren annars blir det gärna litet rått och tråkigt klimat där nere.
 
  • Gilla
crazytok och 1 till
  • Laddar…
D Dojan och Maja skrev:
Du måste tänka på kabel vägar oxå 🙂 var smidigare, kortare och snyggare dra de
Är lika kort oavsett var jag placerar den då det är vägg i vägg på antingen utsidan, eller insidan där jag har vald placering. Precis bredvid mätarksåpet alltså. :)
 
T
Min låter ett högfrekvent ljud när den producerar så är glad att den sitter ute.
Sen känns det bättre sett till brandrisk men är skyddad i en carport i norrläge.
 
  • Gilla
buffyin
  • Laddar…
T TH885 skrev:
Min låter ett högfrekvent ljud när den producerar så är glad att den sitter ute.
Sen känns det bättre sett till brandrisk men är skyddad i en carport i norrläge.
Har samma ljud från min och glad att den sitter ute och inte där vi brukar vara (som installatören vill sätta den först). Coil whine tror jag det kallas.

Brukar dock alldrig höras av äldre :/
 
T TH885 skrev:
Min låter ett högfrekvent ljud när den producerar så är glad att den sitter ute.
Sen känns det bättre sett till brandrisk men är skyddad i en carport i norrläge.
B buffyin skrev:
Har samma ljud från min och glad att den sitter ute och inte där vi brukar vara (som installatören vill sätta den först). Coil whine tror jag det kallas.

Brukar dock alldrig höras av äldre :/
Nu blir jag ju nyfiken på vad ni har för växelriktare? :)
 
O
Jag har Fronius och den låter rätt högt när den går på högvarv (över 10 kW typ). Låter lite på lägre effekt med men det hade nog inte hörts utomhus särskilt väl gissar jag. Sitter i garaget så störs inte av det.
Spillvärme skapas ju nästan bara sommartid då man inte direkt jagar värmekällor så det argumentet köper jag inte.
 
C crazytok skrev:
Nu blir jag ju nyfiken på vad ni har för växelriktare? :)
Jag har en solis 10kw utan fläkt, men tror alla har någon Coil whine när de kör på hög effekt (mest på sommaren). Låter mest nära den inom någon meter avstånd. Alla barn här det men ej äldre vuxna (sämre hörsel). Låg effekt hörs det inte som @olsjo nämner på sin.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.