Hejsan allihopa...

Vart förvånad idag när vattenledningen som är dragen på vinden var frusen, det är 15mm kopparrör som är ca 6 m lång...

För det första !! ? Är det nån fara ? Kan röret spricka ?


Och det andra är värmekabel eller alternativ.... Har en idé att dra en "avstickare" från radiatorkretsen som löper intill kopparröret innanför isoleringen, t ex en PEM slang eller dylikt... Då har man gratis frostskydd som alltid är igång... Kan detta fungera ? Kan man använda PEM slang, eller finns det andra bättre produkter ?
Och kan jag dra en avstickare från returen på radiatorkretsen som leds tillbaks till returen lite längre bort ? Eller lär jag koppla det som en radiator ? Dvs från stigaren till returen ?

uppskattar snabba svar =) framförallt om röret kan gå sönder ;)

mvh
 
Ja röret KAN gå sönder. Mor min har haft frysta koppar rör med läckage som följd. Stäng av vattnet före du tinar.
 
attans.... då till andra frågan då angående värmekabel eller alternativ ??! Inbillar mig att en värmekabel drar ganska mycket el... Samt dyra i inköp... Alternativet är ju både billigt i inköp samt drift...

mvh
 
El kablar brukar väl ligga runt 8w/m.

Funkar det tycker jag alternativet låter fint. Bara det jämt är värme där. Även när du åker bort. Är det inte så får du väl ta bägge
 
jo är det varmt i huset är det ju varmt i den ledningen.... det ska ju vara om värmepumpen pajar helt så att inte ens elpatronen kan gå på nöddrift... men då blir det ju kallt i huset samtidigt....

samtidigt kanske inte en värmekabel går så mycket om man isolerar ledningen ytterligare...

vad hade ni gjort :( ?

mvh
 
Norell skrev:
Prova först att isolera röret med rörskålar i cellplast eller liknande, det räcker säkert.
[länk]
det är redan dubbel isolering på röret... inte rörskålar dock men sån där grå från armacell... vad nu den heter ;)
 
Ajdå, ja, då behöver du nog komplettera med värmekabel, men som sagt kommer den nog inte att förbruka så mycket el..
 
får sikta på värmekabel.... har lite isolering kvar sen renoveringen jag kan slänga runt röret också... ;) ska man köra på självreglerande eller en som styrs med termostat... ? vilket är bäst/billigast...

mvh
 
Självreglerande är väl klockrent ?
Annars kan du iof montera termostaten brevid röret - sen beror det ju på hur långt det är och om temperaturen är lika i hela området där det går då också..

En självreglerande värmekabel för intern eller extern installation går på ca 100-150 kr/m
Min 6m långa kabel köpte jag på Jula (bra märke dock) för 699 kr. Den ger 10w/m (totalt 60w alltså om den går på fullt överallt)

/K
 
det verkar klockrent... får koppla en liten elmätare i uttaget så man ser om förbrukningen skenar för mycket ;)

tack för alla snabba svar... ska inhandla kabel i eftermiddag

mvh och god jul :)
 
En annan variant är att alltid ha någon kran lite öppen när det är kallt så att vattnet aldrig står still.
 
Koppar-rör tål ca 4 frysningar, sedan spricker det. Koppar tål ca 20% sträckning och is har 6% större volym än vatten.

Går inte röret att dra innomhus eller under takisoleringen så den ligger varmare.

Protte
 
Har inhandlat en självreglerande värmekabel nu iaf... Fungerar galant... Drar ingenting heller... har dragit 0.5 kwh på ett kallt dygn... Var då ca 9-4 minusgrader.... Nu när det är runt nollan verkar den inte gå alls... Det kan man leva med :) Passade även på att isolera ännu mer när jag ändå var uppe och rev isoleringen ;)

Det är ju nästan värt att installera rören på ett lättåtkomligt ställe och köra med värmekabel än att krångla till det med isoleringen... i mitt fall hade det blivit betydligt mycket mer jobb att dra den i nuvarande isolering... säg att den drar 15kwh i månaden som mest... x 4 månader = 60kwh = 60kr / år.... nästan gratis ;)

tackar för alla svar... problemet är nu inget problem :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.