Här kommer en fråga som jag gissar att ingen kan svara på, men jag ställer den ändå :)

Jag har den här gamla avloppsstammen i källaren:
Källare med rör, elcentral, hyllor, korg, lådor och elektriska kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den är lite i vägen och jag skulle därför gärna vilja ta bort den. Vad jag vet är alla avlopp i huset dragna till en annan stam i tvättstugan, så detta är någon gammal rest från en svunnen tid. Den försvinner upp i bjälklaget och gissningsvis vidare upp till övervåningen. Eventuellt är det kopplat till någon luftning på vinden också.
Ett svart rör passerar genom ett hål i en betongvägg och tak med träpaneler. Ser gammalt och skadat ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett mörkt utrymme med isolering, rör, trä och spår av smuts eller skräp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Törs jag kapa den här stammen och ta bort den? Eller finns det risk för att den "hänger" i något upp i huset som skulle kunna gå sönder? Omöjligt att svara på, förstår jag, men det är ju alltid trevligt att skriva av sig.
 
Vilken skönhet! Du behöver vara 100% säker på att ALLT annat avlopp är kopplat till en annan stam innan du kapar OCH hur avluftningen som du skriver finns på taket och också är ansluten till den nya stammen hänger ihop. Det kan ju vara så att dom vid något tillfälle kopplat på sig på denna med just avluftningen.
 
Den är byggd nerifrån och är tung, allt som går uppåt står på det nedre, så kapar du bara rakt av så kan det ovanför ramla ner.
 
  • Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
Usch
 
AJ82 AJ82 skrev:
Usch
Jepp och har du tänkt att ta bort det, så blir det att byta hela vägen upp till det som finns ovan bjälklaget, finns ingen genväg. Men varför byta, det är målat, så troligen har det blött igenom kanske. Sen ser det ut som att i skarvarna/skona är det diktat. Det är bly som knackats in i skarven för att få tätt. enklast att se det är att ta en mejsel och skrapa i skarven, då syns direkt om det kommer fram en blyfärg och är lite mjukt. Det brukar sitta stenhårt och enda sättet är att krossa rören, för att få isär dom.
 
S Småbrukaren skrev:
Vilken skönhet!
Den är till salu:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.