Hej,

Är det någon som har erfarenhet av kompensationsgrundläggning? Föreslagen grund för vårt villabygge är en självbärande dubbelarmerad platta med kantförstärkning etc som ska pålas eftersom det är lermark. Detta medför en stor extra kostnad jämfört med "vanlig" grundläggning och nu "fem i tolv" fick jag höra talas om något som heter kompensationsgrundläggning. Det går ut på att man ersätter en naturlig jordmassa med motsvarande LECA-skikt så att den nya belastningen inklusive hela byggnadens tyngd inte överstiger tyngden hos den naturliga jorden som avlägsnats.

Får inte tag på grundkillarna förrän på måndag ( i bästa fall...), därför tänkte jag försöka kolla upp om detta är en "erkänd" grundläggningsmetod som vilken grundläggningsfirma som helst kan tänkas utföra eller om det är en specialare som kan bli svår att få igenom. Det är ju självklart även av högsta vikt att försöka ta teda på om denna metod skulle kunna utföras på vår tomt. Jag antar att man behöver en geoundersökning för det eller funkar denna metod oavsett hur lång ner lerjordskiktet stäcker sig?

Tacksam för svar då det börjar bli brådis! :)
 
Det är en inte helt ovanlig grundläggningsmetod. Nu vet jag inte vila undersökningar som du har gjort, men du bör ha gjort en geoteknisk undersökning. Har du redan gjort en sådan bör geotekniker svara på om det är aktuellt för din del. Det beror både på hur marken ser ut (vilka lager som finns samt hur tomten ser ut.

Metoden bygger mycket riktning på att du "tar bort" den vikt du kommer att tillföra för att sedan fylla med ett lättare material. Oftast cellpast men cementbunden leca fungerar också. Man bör dock gjuta tjockare och mer armerad platta än vid traditionell platta på mark för att kunna ta upp ev sättningar i plattan.
 
Lite försiktighet kanske!
Det finns en inte försumbar risk för sättningar.
En kompensationsgrundläggning kompenserar inte för variationer i bärigheten i undergrunden.
De sättningar som kommer kan alltså variera i olika delar av huset.
 
anaitis skrev:
Lite försiktighet kanske!
Det finns en inte försumbar risk för sättningar.
En kompensationsgrundläggning kompenserar inte för variationer i bärigheten i undergrunden.
De sättningar som kommer kan alltså variera i olika delar av huset.
Ja det låter ju inte alltför roligt. Men jag antar att det är detta som en geoundersökning ska utröna?

Hursomhelst rinner tiden snabbt iväg för alternativa grundläggningsmetoder, så det lutar väl åt att det kanske blir pålning till slut i alla fall. Har bara varit i kontakt med en geobyro än så länge, men de hann inte med tanke på det tighta tidplanen. Det skulle f.ö. kosta ca 30 000:-.
 
Hur djupt är lerlagret?
 
Hur långt har du till berg? Vad kommer pålningen att kosta?

Har du någon använing för de massorna du måste ta bort, eller måste du frakta bort dem? Vad betongen och armering i plattan bör bli den samma i bägge fallen.
 
Hemmakatten
Vi har anlitat GEO Markservice i Bromma vid ett flertal tillfällen, bl.a. för geoteknisk undersökning av marken vid sjöboden, utredning för placering av avloppsanläggning och en hydrogeologisk undersökning för att utröna var de största vattensprickorna finns för borrning av dricksvattenbrunn. Vi har varit mycket nöjda med deras arbete och priserna har varit på en rimlig nivå.

Den geotekniksa undersökningen av marken kostade inte mer än en tusenlapp eftersom geologen just då var ute hos grannen och hon kände ju till vår tomt sen tidigare och marken var redan uppgrävd. Geologen gick ut i sjön och kollade botten och hur långt till berg det var. (Sjöboden ligger 1-2 meter från strandkanten.) Det som kostar vid en geoteknisk undersökning är dittagning av maskiner för att borra/gräva hål. Har för mig att GEO Markservice sa att bara startkostnaden för sådana maskiner är 15.000:-. De sa också att det var mycket billigare om vi grävde ur själva, 2-3 gropar antingen ner till berg eller åtminstone 2 meter ner. Efter det så kom de ut och kollade jordlagren och gjorde analys och skrev utlåtande som kostade för stora huset ca 5-6000 kr (har jag för mig att det var). Dvs. ett helt annat pris än det du fått, zno.

Du kan ju alltid testa att ringa och prata med firman. En helt annan fråga är hur man kan veta hur mycket och hur många pålar som behövs under ert hus om det inte är gjort någon geoteknisk undersökning? Vad jag förstår kan de skilja väldigt mycket. På ett hus kanske det behövs 4 pålar i framkanten och på ett annat hus behövs pålas med 50 pålar under hela plattan. Dessutom behövs väl olika långa pålar vid olika markförhållanden? Nu skall man inte negligera grundfirmornas kunskaper om markförhållanden, den brukar oftast vara mycket stor. Men hur kan de veta hur och vad som behöver pålas utan att ha exakta kunskaper om just din mark (och inte grannens eller allmänt om området)? Eller har kanske kommunen tagit fram kartor över markförhållandena?
 
Fortsättning på föregående, vad man kan göra själv:
Gräva, mkt bra.

Men man kan också själv testa lerlagrets djup från bottnen på en grävd grop med ett armeringsjärn.
Normalt kan man lätt sticka ner ett järn och ser då om det är mindre än 6 m djupt (=längden på ett järn).
Vet ngn som skarvat två järn för att komma djupare.

Har man tur är leran inte så djup och då kanske det går med ngn annan metod än pålning.
 
K
zno: Metoden används hela tiden bl.a vid järnväg och vägbyggnation.

Det finns en del att läsa här:
Gå in på geotekniska applikationer.

http://se.geotech.maxit-cms.com/23204
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.