Hej,

Val av dimmer är lite av en djungel. Jag vill ha dimmer i serien Schneider Renova men lite osäker exakt vilken modell jag ska välja. Ska användas till vanliga takuttag där vi kommer använda LED-lampor. Ej till installationer med många LED-spotlights vilket jag förstår kan vara lite mer krävande.

Just nu väljer jag mellan antingen:
Dimmer, Renova, vrid, LED, 370W, infälld, bakkantstyrd LED 1-200VA, skruvanslutning, Vit
https://www.se.com/se/sv/product/WD...-bakkantstyrd-led-1200va-skruvanslutning-vit/

Dimmer, Renova, vrid, LED, 400W, infälld, bakkantstyrd LED 4-200VA, framkantstyrd LED 4-40VA, skruvanslutning, Vit
https://www.se.com/se/sv/product/WD...-framkantstyrd-led-440va-skruvanslutning-vit/

Den första är ca 150 kr billigare så skulle helst ta den... Den första klassar Schneider som "LED-dimmer" och den andra som "Universal-dimmer". Vad menas med universaldimmer och kan det vara något jag behöver?
 
Köp den billiga. Jag har dålig erfarenhet av universaldimmers då de sällan tillför något.

Den billiga kräver dock en neutralledare som måste dras fram. Det ökar dock chansen till att dimmern verkligen fungerar, så det är värt jobbet.

Det stora problemet kan bli att hitta dimbara lampor som fungerar. Schneider ska ha en dimmerguide nånstans som visar vilka lampor och dimmer som fungerar ihop.
 
  • Gilla
hapazard
  • Laddar…
A
Universaldimmers kan dimmra många olika typer av ljuskällor för att fungera med det mesta därav namnet universal.
 
En universaldimmer kan dimra exakt två typer av laster, induktiva (framkant) och kapacitiva (bakkant). Idag består ljuskällorna till 99.9999% av kapacitiva eller "elektroniska" sådana. Endast om man behöver dimra en gammal tung järnkärnetransformator behöver man en framkantsdimmer. Så det är ett onödigt köp i mina ögon.
 
  • Gilla
hapazard
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Den billiga kräver dock en neutralledare som måste dras fram. Det ökar dock chansen till att dimmern verkligen fungerar, så det är värt jobbet.
Inget krav står det, men ”Utan neutralledare är min effekten 3W” så på en led-lampa blir det ganska starkt ljus förstås..

Skulle den dyrare universaldimmern fungera bättre utan neutral?

Det stora problemet kan bli att hitta dimbara lampor som fungerar.
De flesta vanliga led-ljuskällor i vanliga butiker bör väl fungera är min erfarenhet.
 
T Trekul skrev:
De flesta vanliga led-ljuskällor i vanliga butiker bör väl fungera är min erfarenhet.
Och min är den helt motsatta. 😢
 
Och min är den helt motsatta. 😢
Jag får förtydliga, jag köper ljuskällor från Philips och Osram som är märkta som dimbara.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Du skulle också kunna kolla upp alternativet att ha tryckdimmer som t.ex. Plejd DIM01 eller vadsbo LD220

Finns även vridadapter till Plejd som passar till renova. Nolla är alltid bättre än utan nolla f.ö.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
T Trekul skrev:
Inget krav står det, men ”Utan neutralledare är min effekten 3W” så på en led-lampa blir det ganska starkt ljus förstås..Skulle den dyrare universaldimmern fungera bättre utan neutral?
Det tror jag inte.
T Trekul skrev:
De flesta vanliga led-ljuskällor i vanliga butiker bör väl fungera är min erfarenhet.
Ok, rapportera gärna dina erfarenheter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.