Hej,

Display och lampa (LED) i min mors Electrolux kylskåp har dött - Verkar inte reagera på tryck på knappar (inte säker), men håller kyla.

Funderar på vilken modell detta är - Finner inga etiketter eller modellangivelser i skåpet eller dörren och har inte haft tid att dra ut det för att kolla på baksidan.

Så undrar vilken modell det kan vara och om detta är något typfel på dessa skåp.

Vänligen
Anders
 
  • Öppet kylskåp, träskåp, drickor, mjölkprodukter, energimärkning, dunk, mörkt, köksmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Inser att jag kanske inte dragit ut lådor och kollat på alla sidor efter etiketten med modellnummer...
 
A
A Andersbebe skrev:
Inser att jag kanske inte dragit ut lådor och kollat på alla sidor efter etiketten med modellnummer...
men du hittade den?
 
Japp - ERF 8000W, PN: 927153520. ca 10 år gammalt.
Något standardfel? (vilket jag gissar det mesta är för @electroluxaren ...
 
  • Gilla
Dr Benz
  • Laddar…
A
A Andersbebe skrev:
Japp - ERF 8000W, PN: 927153520. ca 10 år gammalt.
Något standardfel? (vilket jag gissar det mesta är för @electroluxaren ...
standard ? nä
Men jag skulle bytt displaykretskortet och hoppas på att det räcker
242 57 97-09/5
 
Tackar för tipset, men verkar varit någon hängning i logiken vilket ett strömavbrott nu reparerat... Både display och invändig lampa fungerar igen. Och en elektronisk klocka hängde sig istället - Möjligen något som går i elnätet...

Håller tummarna att det bara var någon logik som hängt sig.Och tackar så mycket för de som vanligt insatta och kunniga råden!

(och åter förbluffad över hur stor prisskillnad det är på Elux reservdelar - 80 EUR i italien vs 1400 SEK här)
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Ofta är det en stor plastfoliekondensator på kortet[1] som med tiden (och överspänningsspikar på elnätet) tappar kapacitans och det blir allt mindre ström över till elektroniken och det börja komma konstiga beteende och till sist inte vill hålla kylan - att byta den till en likvärdig kondensator samma typ/klass, kapacitans och spänning samt mått och benavstånd kan i många fall rädda dessa styrkort till mycket lägre kostnad än att köpa nytt - kräver dock att man kan löda elektronik-komponenter eller har någon i bekantskapskretsen som gör det (eller att lära sig själv på några skrotelektroonikkort först).


[1] I många fall strömförsörjs med kapacitiv spänningsdelning istället för att använda sig av en riktig transformator/switchad nätdel för att driva elektroniken och reläerna som styr start/stop till kompressorn och eventuella styrventiler mellan kyl och frysdel, fläktar etc..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.