Hej!

Med risk att denna hamnar på fel ändamål så har jag en fundering.

Vi har gått i drömmar om att köpa en gårdsfastighet där det finns utvecklingspotential för att skapa evenemang och erbjuda uthyrning för bröllop och konferenser m.m.

Har någon erfarenhet eller vet vad som gäller om man vill utforma en gård där det är tänkt att vara mycket folk och bedriva restaurangverksamhet. Ifall det är svårt att få till alla tillstånd eller om det finns ramar för vad som får vara på en vanlig gårdsfastighet. Finns ju många varianter utav denna typ och många facit runtom i Sverige men ifall man bör ta med sig funderingar och om det skiljer sig mycket mellan kommunerna.
 
har väldigt flyktig kunskap i ämnet. Men det är väl framförallt brandskydd och miljö o hälsa som är tillståndsområden du behöver kolla. Det blir också stor skillnad om du skall ha övernattningsmöjligheter för gäster.

För miljö o hälsa så är det nog framförallt vatten och avlopp, och ventilation som behöver lösas. För bransdkyddet, framförallt nödutrymning, men också en del materialval. Och brandavskiljande väggar framförallt om du skall ha hotell eller bed and breakfast verksamhet också.

En sak jag tror missas ibland, är tillfartsvägar. Om gården är beroende av servitut, väg över annans mark, så är det inte säkert att bef. tillstånd inkluderar den ökade trafiken från en verksamhet. Även vägverket eller vem som driver närmste allmän väg kan ha synpunkter på tillstånd för utfart.
 
Redigerat:
  • Gilla
Cadräv
  • Laddar…
För en del år sedan berättade ett par för mig. De hade startat bed and brekfast verksamhet. Kombinerat med lite konstnärliga aktiviteter. De hade börjat med kontakt med kommunen som säger "detta kan vi inte godkänna utan tillstånd". vad behövs för tillstånd "det vet vi inte". Sedan när de tyckte det själva hade utrett frågan och fixat erfoderliga tillstånd, så var det fortfarande samma sak "ni behöver fler tillstånd", vilka då? "det får ni ta reda på". Det fanns då redan ett antal bed and brekfast i kommunen som uppenbarligen körde helt utan tillstånd.
 
  • Haha
  • Wow
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Beroende på var du bor, men kommunen där jag bor i har varit mycket hjälpsam med dessa saker!
Du ska leta efter information om HACCP för hantering av livsmedel.
Du kan gå kurs i din kommun i hantering av livsmedel.

Du måste ha ett egenkontroll program för hantering av livsmedel. Hur detta ser ut och vad det innehåller är beroende på vilken verksamhet du har.

Säljer du kakor, lösa, är det viktigt med hygienen, säljer du kakor i plast är det inte alls lika noga. Säljer du glass på lösvikt eller glass i papperspinne? Ja, såna saker. Du får inte hantera pengar och mat i lösvikt i samma arbetsmoment.

Vissa restauranger med hög omsättning av kunder har personal i som bara är köket och annan som bara sitter vid kassan och tar betalt.

Leta efter HACCP! Jag hittade denna!
https://www.kil.se/Boende-miljo--trafik/Livsmedel/egenkontroll/

* * * *

För bröllop. har du en loge med övervåning måste du ha brandstege // brandtrappa och att lokalen är godkänd för allmän sammankomst.

Kör på!! Lär dig vad du behöver längs vägen! :) Kul projekt! Jag är avundsjuk att du har möjligheten! :)
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
C Civilpolisen skrev:
Beroende på var du bor, men kommunen där jag bor i har varit mycket hjälpsam med dessa saker!
Du ska leta efter information om HACCP för hantering av livsmedel.
Du kan gå kurs i din kommun i hantering av livsmedel.

Du måste ha ett egenkontroll program för hantering av livsmedel. Hur detta ser ut och vad det innehåller är beroende på vilken verksamhet du har.

Säljer du kakor, lösa, är det viktigt med hygienen, säljer du kakor i plast är det inte alls lika noga. Säljer du glass på lösvikt eller glass i papperspinne? Ja, såna saker. Du får inte hantera pengar och mat i lösvikt i samma arbetsmoment.

Vissa restauranger med hög omsättning av kunder har personal i som bara är köket och annan som bara sitter vid kassan och tar betalt.

Leta efter HACCP! Jag hittade denna!
[länk]

* * * *

För bröllop. har du en loge med övervåning måste du ha brandstege // brandtrappa och att lokalen är godkänd för allmän sammankomst.

Kör på!! Lär dig vad du behöver längs vägen! :) Kul projekt! Jag är avundsjuk att du har möjligheten! :)
Tack så mycket, ska in och kika där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.