Hur tänker du på WLTP och räckvidd för elbilar?

  • Det är räckvidden under idealiska förhållanden, men det är aldrig idealiska förhållanden

    12 Röster 21,4%
  • Biltillverkarna har hittat sätt att fuska, så det är meningslösa siffror

    3 Röster 5,4%
  • Elbilar är uppenbart värdelösa, men det visste jag ändå

    1 Röster 1,8%
  • Det är inte räckvidd så som man kör på riktigt, men bra för att jämföra olika bilar

    27 Röster 48,2%
  • Värdelöst mått; hur svårt kan det vara att ha ett riktigt räckviddstest i motorvägsfart?

    10 Röster 17,9%
  • Jag vill bara se vad andra svarat

    3 Röster 5,4%
  • Antal röster
    56
WLTP mäter förbrukning vid blandad körning. Problemet är att det inte är vid blandad körning man är intresserad av hur långt en elbil går, utan det är räckvidd i motorvägs- eller i alla fall landsvägsfart som de flesta vill veta.

En bil med WLTP-räckvidd på 50 mil tar sig inte mellan Stockholm och Göteborg utan att ladda ens på sommaren. Det gör att folk känner sig lurade.

Det man skulle vilja ha för räckvidd är förbrukning vid 90 eller 110 km/h. Eller båda. Men det är inte det vi får.

Det vi borde få är kanske snittförbrukning vid blandad körning, alltså kWh/100 km samt räckvidd vid högre fart. Min egen bil, en VW ID.4 skulle då få ca 15 kWh/100 km, medan sommarräckvidden vid 110 km/h skulle hamna runt 375 km (enligt EV Database) och inte de 500+ som WLTP hävdar.

WLTP är till för att vi ska kunna jämföra bilar med varandra, men siffrorna är kasst presenterade och missförstås av många. Vi borde ha något bättre.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Jag har alltid betraktat WLTP och dess föregångare som jämförelsemått. Inget annat. Oavsett drivlina.

Det sagt så går min Kona längre än WLTP en 20-gradig vindstilla dag i 90 km/h medel.
 
Logad Logad skrev:
Jag har alltid betraktat WLTP och dess föregångare som jämförelsemått. Inget annat. Oavsett drivlina.

Det sagt så går min Kona längre än WLTP en 20-gradig vindstilla dag i 90 km/h medel.
Min E-Niro också
 
E Elajomannen skrev:
Min E-Niro också
Ja det är ju samma plattform :)
 
  • Gilla
Elajomannen
  • Laddar…
Logad Logad skrev:
Ja det är ju samma plattform :)
Inte en sån dum plattform som vissa påstår.
 
Förvånande stor andel som verkar tycka att WLTP är helt ok (av ett fåtal svarande förvisso). Det hade jag inte trott, men då kanske det är bra nog för tillräckligt många.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Förvånande stor andel som verkar tycka att WLTP är helt ok (av ett fåtal svarande förvisso). Det hade jag inte trott, men då kanske det är bra nog för tillräckligt många.
Vi har i alla fall sett ett antal forumposter i elbilstrådarna med formulering av typen "min bil går inte de utlovade 40 milen".

Så du är nåt på spåren. Ut och härja.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Unikt namn
Det borde presenteras fler mått för att jämföra elbilar eftersom WTLP förbrukningen skiljer sig markant mot motorvägsförbrukning, till skillnad från vanliga explotionsbilar. Sen är ju hastigheten man laddar bilen i också intressant.

Jag skulle ju önska både förbrukning i motorvägsfart sommar/vinter,
samt hur lång tid en 60milssträcka med i huvudsak motorvägfart tar sommar/vinter ( ink laddstopp).

Men dessa siffror kanske finns i andra databaser.
 
  • Gilla
Perplexus
  • Laddar…
Förslag: Förbrukning och räckvidd för elbilar ska anges vid konstant hastighet på 120 km/h. Typisk motorvägsfart och ett enkelt test att utföra.

Frågan är bara vid vilken temperatur som det ska göras. Största marknaden är väl Kina, Europa och Nordamerika och de har alla en årsmedeltemperatur på sådär 10-12 C, så varför inte definiera räckvidden som den sträcka man kommer vid 120 km/h och 10C? (Det är 75 mph och 50 F så amerikanerna kan de ha samma standard också)
 
Förbrukningen ska såklart anges som en graf med förbrukning som en funktion av hastighet
 
  • Gilla
V12
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
dessa siffror kanske finns i andra databaser.
Ja, EV-database som jag nämnde i första inlägget gör det här bra. Men det är ju inget skäl att den av staten påtvingade deklarationen ska vara så dålig. Det finns ju om jag förstått det rätt de som har förtroende för att staten valt ett bra mått i sådana här sammanhang.

Bild visar elbilens räckvidd i stad, på landsväg och kombinerat, skiljer sig i kallt och milt väder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Såhär ser det exempelvis ut i detalj för en äldre ID4 hos EV-database, medan den WLTP siffra som anges (om jag minns rätt) är 504 km.

https://ev-database.org/
 
  • Gilla
Unikt namn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.