Jag ska byta tvättställ och blandare på gästtoan, men är lite osäker på tillvägagångssättet för anslutning av den nya blandaren. Så här ser det ut idag:
Rörledningar, kakelvägg, avloppsrör, del av toalett, badrum, rörkopplingar, beslag, hörn, heminredning, installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är alltså 12mm-rör med en koppling där befintlig blandare ansluter med hårda 10mm-rör. Den nya blandaren har G3/8-anslutning:
Tre flätade metallslangar med kopplingsbeslag, används möjligen för vatten, gas eller hydraulik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag skulle i samband med detta även vilja installera avstängningsventiler. Hur gör jag detta bäst? Jag gissar på något i stil med:
1. Ta bort befintlig koppling.
2. Montera kulventil 12/10
3. Montera övergång 10mm/G3/8.
4. Anslut nya blandaren.

Låter det rimligt? Törs jag göra det själv?
 
  • Väggmonterad rörinstallation och avloppsrör under diskbänk, kakelvägg, trägolv, diskborste och svamp syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vill du montera kulventiler så kan du ta för rör neråt och gänga uppåt så slangarna passar direkt. Finns såna också.
 
  • Gilla
AJ82
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Vill du montera kulventiler så kan du ta för rör neråt och gänga uppåt så slangarna passar direkt. Finns såna också.
Aha, bra! Har de något särskilt namn?
 
S Stefan1972 skrev:
nä det vet jag inte. Typ dessa: Det viktiga är att det står att du har en planända.
[länk]
Tackar!
 
Krilleman
S Stefan1972 skrev:
nä det vet jag inte. Typ dessa: Det viktiga är att det står att du har en planända.
[länk]
En vatette-koppling med 10mm klämring har alltid planända.

Gäller endast 10mm kan tilläggas!
 
  • Gilla
AJ82
  • Laddar…
Det är möjligt, jag tyckte det såg ut som rinkaby hade både och då det var lika bild.
 
  • Gilla
AJ82
  • Laddar…
Respekt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.