Grävde ur golvet enligt detta:
https://www.byggahus.se/forum/threads/ta-bort-asfalt-pa-kaellarvaegg.484561/

Nu ska jag ha tillbaka kaminen tänkte jag.
Kakel har jag som jag ska använda. Men golvet är nu ungefär 2cm lägre.
Behöver alltså komma upp 2cm.
Ett alternativ är ju att bara kakla direkt på det flytspacklade golvet, och lägga något under fötterna.
Det är denna som ska dit: https://www.byggahus.se/forum/threads/aer-trollapeisen-gjutjaernskamin-godkaend-att-anvaenda.503224/

Eftersom det ska dit en matta på resten av golvet, så tror jag det är bättre att det kommer upp dessa 2cm.
Vad gör jag detta med?
Bara dit med en form och flytspackla?
Kanske borra ner lite armeringsjärn så att det är förankrat med golvet?
 
Bäst är att flyta upp till den nivå som behövs och lägga klinkern direkt på, se bara till att klinkern kommer ut minst 0,5 meter framför, annars blir det en plåt där och ca 20 cm utanför sidorna och bakom. Det med att stänga av går bra med tillsågade trälister och smörja kanterna med vanlig matolja, så dom inte fastnar i flyten
 
J jonaserik skrev:
Bäst är att flyta upp till den nivå som behövs och lägga klinkern direkt på, se bara till att klinkern kommer ut minst 0,5 meter framför, annars blir det en plåt där och ca 20 cm utanför sidorna och bakom. Det med att stänga av går bra med tillsågade trälister och smörja kanterna med vanlig matolja, så dom inte fastnar i flyten
0,5 meter framför och 20 cm utanför kaminen menar du?
Är det en regel att det minst måste vara detta?

Vad tror du om behovet att förankra flytningen i golvet på något sätt?
 
Primer på befintligt underlag om det det är betong räcker, du kan om du är lite orolig flyta ner en bit av putsnät som armering. Det ska enligt regelverket för kaminer vara obrännbart framför och runt en kamin. Tänk själv när du bökar i kaminen, glöd rinner ut och finns det då brännbart för nära så blir det glödmärken på golvet. Så det finns nog ingen genväg där för dig att ta.
 
  • Gilla
Mortsken
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Det ska enligt regelverket för kaminer vara obrännbart framför och runt en kamin. Tänk själv när du bökar i kaminen, glöd rinner ut och finns det då brännbart för nära så blir det glödmärken på golvet. Så det finns nog ingen genväg där för dig att ta.
Ja, jag ska ha både framför och på sidorna.
Men om det inte är strikt regel att det ska vara 0,5 och 0,2 och det råkar bli 0,45 så är det ok med mig. Men inte enlig reglerna :)
Så, är det en regel får jag klart se till att följa exakt.
 
5 cm hit eller dit gör inget, bara att det finns plats för ev, glöd att hamna på. Beror ju lite på platernas storlek och vad som det finns plats för i hålet/ursparingen.
 
Ring din sotare och kolla reglerna. Jag har för mig att det är 10 cm på sidorna och 30 framför luckan, men är inte säker.
 
  • Gilla
Lexington
  • Laddar…
Reglerna för gnistskydd på kamin (sluten eldstad) säger 30 cm framför och 10 cm på vardera sida.
Reglerna som jonaserik skriver är för öppen eldstad.
Har man dessutom en upphöjd öppen eldstad (över 40 cm) ska man lägga på halva det överskjutande måttet.
Exempel, har du en öppen eldstad där öppningen är 50 cm över mark lägger du på 50-40=10, 10/2=5 cm
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.