I september fick vi en IVT AirX 409 värmepump installerad i vår villa av 150m2 i Stockholm. Allt gick smidigt men efter ett tag lade vi även till en NGenic termostat för lite bättre styrning möjligheter. Nu är det oftast varmt i huset. Men nyligen har det varit långt under noll grader i flera dagar (t.o.m minus 15). Det gjorde att det var knappt över 17 grader varmt inne! Vi kan se vår totala energiförbrukning via en app (varav 90% är värmepumpen) och där såg vi ett mönster att det verkar som om pumpen försöker men stängs av igen efter en minut. Vi är inte (ännu) experter på värmepumpar, så vi kör på standardinställningarna som installatören lämnade dem. Jag tycker det är väldigt konstigt att en modern värmepump av ett hyfsat märke knappt fungerar på minus 10. Jag kan tänka mig att det blir svårt vid minus 30, det händer inte så ofta, men minus 10 händer ibland. Vi undrade om våra förväntningar är för höga eller om det finns inställningar som vi borde/kan justera? Eller har ni en känsla att det finns nånting som har gått fel vid installationen? Vi ringde installatören och de tipsade om att hälla varmt vatten över den och köra ett avfrostningsprogram, men det hjälpte inte riktigt. Vi förmodligen kommer att ringa de igen, men det är bra med lite mer inspel och erfarenheter.
 
Jag skulle aldrig sätta in Ngenic på en så ny värmepump. Först vill man ju veta om den fungerar bra och som den ska under garantitiden. Ngenic kan t.ex. ställa till det för avfrostningen som blir lurad på den korrekta utetemperaturen.

Modellen AirX klarar gå ner till -20 °C men den tappar mycket i prestanda under -15 °C ner mot -20 °C och alla luftvattenvärmepumpar tappar i effekt när utetemperaturen sjunker. Om den ger 10 kW vid +7 °C kanske den ger 6,5 kW vid -10 °C och då behövs normalt stöd från el-patronen eftersom huset kräver allt mer värme när temperaturen sjunker.
 
  • Gilla
Utsliten och utdömd och 2 till
  • Laddar…
Mja, vi fick NGenic rekommenderad vid installationen. Hur som helst, jag förstår och också antog vid köpet att pumpen är inte lika effektiv när det är så kallt, men det är mer pumpens beteende (i energi-förbrukning) som gör mig lite orolig. Om den nu behöver jobba hård kontinuerligt men kan bara skicka runt 30 graders vatten, då fattar jag att det kanske inte finns någon problem men det är då bara pumpens max. Men att förbrukningen går upp och ner så mycket/snabbt oroar mig. Och är det normalt beteende att pumpen har bara en max av 30 grader ungefär som framledningstemperatur när det är minus 12? Vi har bara sett framledningstemperaturer i de tjugo graderna de senaste dagarna.
 
Om den bara ger max 30 grader framledningstemperatur vid -12 °C ute så måste det vara något som är tokigt med el-patronen eller inställningarna för el-patronen. Om det inte är så att ni kör en extremt låg värmekurva avsedd för golvvärme i ett ganska nytt och extremt välisolerat hus.
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Hm ja, det är också min känsla. Har dock ingen koll på elpatronen, vet knappt vad det är för något. Vi har en 1975 trä hus med stora fönster så nej, ingen super isolerad hus :) Jag bifogade elförbrukningen av 16:e januari, och temperatur grafiken.
 
  • Energianvändningshistorik för ett hem, visar variationer i kilowatt under en dag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två diagram som visar temperaturförlopp över tid, inomhus och utomhus, med temperaturangivelser och tidsmarkeringar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Eswa,
Jag tror josth menar ni kanske har en inställd värmekurva på värmepumpen som är avsedd att användas för ett välisolerat enfamiljshus som har golvvärme, som klarar sig med låg framledningstemper.

Men för ert hus med vattenradiatorer som kräver högre framledningatemperatur är en sådan värmekurva fel och leder till kallt hus vid låga utomhustemperaturer. Motmedel: ändra på värmekurvan!
Du vet kanske inte vad en "värmekurva" är?

Är det vattenradiatorer som ni har, kanske från 1975-talet?
Att ni har vattenburen värme, är ju givetvet.
 
Redigerat:
U
Vi har en AirX 407S (ganska lik 409) och den levererar ca 55c (vi har deltaT på ca 6c) i framledning vid -15 grader ute, utan eltillskott om kompressorn går på 100%.
Har man större delaT misstänker jag att max framledningstemp sjunker eftersom effekten blir maxad på VP.

Enda inställningen jag gjort är att jag har justerat in kurvan utan att ha kopplat in inomhusgivaren.
känns som du har något som inte stämmer helt med din AirX.

Energieffektivitetsdiagram, värmepump, energiproduktion och konsumtion, datum, temperaturinverkan, visar tid på dygnet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Om jag vore dig skulle jag slänga bort NGenic och justera in kurvan korrekt så VP arbetar optimalt efter ditt system. Så att du till slut får en jämn inomhus temperatur oavsetts temperaturen utomhus.
Är kurvan helt off så kommer det inte fungera bara för att man installerar en NGenic.
 
Redigerat:
  • Gilla
Eswa
  • Laddar…
U
A Arnodt skrev:
Eswa,
Jag tror josth menar ni kanske har en inställd värmekurva på värmepumpen som är avsedd att används för ett välisolerat enfamiljshus som har golvvärme, som klarar sig med låg framledningstemper.

Men för ert hus med vattenradiatorer som kräver högre framledningatemperatur är en sådan värmekurva fel och leder till kallt hus vid låga utomhustemperaturer. Motmedel: ändra på värmekurvan!
Du vet kanske inte vad en "värmekurva" är?

Är det vattenradiatorer som ni har, kanske från 1975-talet?
Att ni har vattenburen värme, är ju givetvet.
Problemet för TS också är att de kör med NGenic som i teorin formar om värmekurvan man ställer in i pumpen.
NGenic justerar ju utomhus-tempgivaren för att påverka hur mycket och när värmepumpen skall arbeta.
 
Redigerat:
Tack för svaren! Vi kommer att tänka igen om NGenic.
Radiatorerna installerades samtidigt som pumpen, så de är några månader gamla. Och jag förstår delvis vad en värmekurva är. Någon beräkning om hur pumpen vet hur hårt den ska arbeta utifrån utetemperaturen och husets egenskaper, eller hur? Det kan vara så att vår kurva är för låg och installatören överskattat vår isolering, vilket resulterar i att pumpen fungerar för svagt och därför inte blir varm. Var kan jag hitta den kurvan? Det verkar som att du har en app för det? Jag såg att IVT har en app, och jag installerade den, men för att aktivera den behöver jag en QR-kod, och jag kan inte hitta den på maskinen. Var finns den? Kan kurvan också hittas på maskinen? Jag hittade Servicemenyn, men kan inte hitta någon graf.

Men det verkar ändå lite konstigt för mig att pumpen fungerar bra tills den är minus 10 och att den sedan betedde sig så konstigt (eller är detta normalt beteende?). Såvitt jag förstår det så borde pumpen få hjälp av en elpatron vid den typen av temperaturer. Det är inte mycket mer än en grej i pumpen som använder el för att värma vattnet ytterligare, eller hur? Då och då ser jag en blixtikon på displayen som indikerar att mönstret aktiveras. Men det verkar inte vara super effektivt.
 
Eswa,
Titta på sidan 6 i användarhandledningen, där nämns värmekurva. Har du läst den?
Världens minst lästa bok.
 
  • Omslag för användarhandbok om IVT luft/vatten-värmepumpar, AirX/AirModule, med illustrationer av enheterna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Ja, jag lässte under 3.1 nånting om värmekurvor, och det låter förståeligt. Men hittar inte i manualen var jag kan ser själva kurvan eller hur man kan justera den.
 
Just närdu skrev detta, hittade jag också nu värmekurvans inställning. Det finns under Service\Värme-Kyla\Värmekrets1\Värmekurvan. Då står det på Värmesystemtemperatur 62 grader och jag ser en kurva. Den säger då att om det är minus 20 behöver vattnet vara 62 grader, eller hur? Nu ökade jag det med några grader, och ser vad händer. Väldigt enkelt: verkar 62 gradar lite liten för ett medium-gammalt trä hus med stora fönster?
Känns fortfarande lite konstigt, mest också att när det var minus 15 står det på kurvan att vattentemperaturen borde vara nånstans kring 40, men vi adrig kom över 30...
Samtidigt, och om jag förstår det rätt med NGenic är det så att den tweakar utomhustemperatur om innegivarens temperatur inte kommer överens med vad vi vill. Så den har sagt till maskinen att den behöver jobba hårdare för att ha det varmare inomhus (det såg vi i Ngenic appen), men det hände fortfarande inte.
 
Du ska lyssna på Jost, han är stormogul på värmepumpar, han verkar alltid ha vettiga svar.
Vi har ingen luftvattenvärmepump ännu, men fiskar efter en IVT AirX 407S(tystare modell).
 
Kan bara snabb återkoppla vad har hänt under tiden för den som har liknande problem:
Vi ringde vår installatör och de kände att beteendet som vår pump uppvisade inte var som det borde vara och de hade erfarenhet av en annan kund som hade liknande problem. Så någon kom och återställde pumpen 1 firmwareversion tillbaka/eldre. Samtidigt märkte han att det saknades en bit isolering i pumpens utedels avloppet och han fixade det utan kostnad. Han frågade också om vi hade WiFi-modulen så att vi kunde använda IVT:s egen app för att hålla koll på saker och ting, men det hade vi inte ännu. Så det beställdes, och några veckor senare (!) kom det tillbaka med WiFi-modulen och den har nu installerats.
Sammantaget har vi nu en fungerande pump som håller en bra temperatur i huset så vi är nöjda. Men det är konstigt att vi har en eldre firmwareversion, vilket verkar hjälpa, och det är kanske inte helt proffsigt att de glömde en bit isolering vid avloppet. Det är också lite konstigt att vi var tvungna att ta initiativ själva för att få WiFi-modulen. Till slut fick vi bra hjälp, så nu får vi se nästa vinter om pumpen håller huset varmt när det är minus 15. :)
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.