Hej! Jag har köpt en begagnad kallaxhylla *
4*4 fack och nu har jag upptäckt hur extremt ostabil den är. Hur kan jag fixa detta själv? Vill ju inte slänga den, men den ska vara i barnens rum så själva hyllan måste vara stabil (och jag har koll på att den bör vara fast i väggen sen👍)

Bör jag ”bygga ihop” den på nytt eller hur gör jag??
(Lånad bild)
 
  • Vit IKEA KALLAX hylla, 147x147 cm, på en webbutikssida med prisinformation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skruva åt alla skruvarna, och skruva den sen i väggen i båda ändarna i överkant.. mer än så ska inte behövas...
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Skruva åt alla skruvarna, och skruva den sen i väggen i båda ändarna i överkant.. mer än så ska inte behövas...
Flera av skruvarna gängar bara runt och det känns som att det är själva hyllplanen som sitter löst. Jag har redan dragit åt alla som går att dra åt👍
 
Ett knep kan vara att fylla hålen som är sladdriga med sågspån och trälim blandat.. sen dra i skruven löst och låta det torka...

Alternativt skruva isär hela hyllan och limma alla pluggarna.. men då går den ju aldrig att få isär hel sen...
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Ett knep kan vara att fylla hålen som är sladdriga med sågspån och trälim blandat.. sen dra i skruven löst och låta det torka...

Alternativt skruva isär hela hyllan och limma alla pluggarna.. men då går den ju aldrig att få isär hel sen...
Tack för tips!😃
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.