Hej! Tror detta blir mitt första inlägg så om något blir fel får ni gärna säga till.



Jag skulle behöva hjälp med ett bekymmer!

Jag köpte för ungefär 3 år sedan en obebyggd tomt i ett samhälle i Jämtland, det hade året innan stått ett hus där som brann ned.

Först var tanken att jag skulle bygga eget hus och bosätta mig där med min familj, men när virkespriserna sedan drog iväg så som dom gjorde drog vi i handbromsen och ställde in alla dom planerna och bestämde istället att behålla den som en liten "investering" då vi fick den till ett bra pris.



Problemet är att vi varje år måste betala avgift till kommunen för att det är draget avlopp/vatten in på tomten till det huset som tidigare stod där, det är ca 2000kr det handlar om varje år och då tomten är värd mellan 100-200.000kr så känns det åt helsike att kasta ut upp till 2% av tomtens värde varje år på en avgift.



Jag har därför funderat över ifall det skulle vara möjligt att ha någon typ av verksamhet på den, inget vinstdrivande utan jag skulle primärt nöja mig med någon tusenlapp så man går +-0 på tomten.



Problemet är att det enligt detaljplan enbart är bostadshus som får byggas där och det är inte tillåtet att tex ha uppställsplats för turister som var en sak jag klurade på.



Är det någon av er här som har något förslag på någon annan penning-genererande aktivitet man kan göra med tomten utan att kommunen blir sur?

Jag bor idag drygt 10 mil från detta samhälle så helst ingenting som kräver dagliga insatser på plats.



Förutsättningarna är-

-3000m2

-Ligger i anslutning mot gator både på "över&neder" sidan.

-Väg går genom tomten mellan de kommunala vägarna.

-Lummig, mycket träd och buskar.

-El, vatten & avlopp finns som sagt på tomten, dock blir det en kostnad att få fram det då allt kapades under jord när huset som stod där brann ner.


Jag skulle verkligen uppskattas alla slags förslag då jag själv har kört fast, egna tankar har varit uppställningsplats för turister, med typ en byggbarack med dusch/wc/kök, fast det satte kommunen stopp för då tomten enbart får bebyggas för bostäder.

Annan tanke har varit att odla något, men vad fasen?

Åter igen, bomba mig med förslag snälla.
 
Över 500 lästa och inte ett enda svar, är det verkligen ingen som har minsta lilla idé?
 
P
Jag frågade chatgpt och det mest innovativa tipset var "Skapa en skidbacke på tomten och ta betalt för inträde."
 
  • Haha
  • Gilla
H_kan@88 och 4 till
  • Laddar…
Jag tror att det enda vettiga är att skaffa ett hus som du kan hyra ut.

Antingen bygga ett billigt hus själv eller försöka hitta ett hus till salu som du kan flytta dit. Ibland dyker det upp byggsatser på auktionssidor (som denna) som kanske passar. Oavsett så kostar det pengar att tjäna pengar, och har du inte kapitalet så är det nog bättre att sälja tomten.
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
Unikt namn
Kan du hyra ut ett par parkeringsplatser?
 
Claes Sörmland
Unikt namn Unikt namn skrev:
Kan du hyra ut ett par parkeringsplatser?
Bygglovspliktigt att ta parkeringsplats i bruk. Lär få avslag av kommunen då bostadshus saknas på fastigheten.

Det bästa förslaget är nog att sälja tomten. Den kostar bara pengar i fastighetsskatt och VA-avgifter. Samt vegetationen måste röjas regelbundet. Om du inte förväntar dig att marken kraftigt ska öka i värde så sälj. Detta äter bara pengar.
 
Redigerat:
  • Gilla
ClasseClas och 2 till
  • Laddar…
Man kan ju hävda att parkeringsplatserna fanns innan huset brann ner. Det lär ju fungera för upp till 2st platser iaf.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Vill du verkligen tjäna pengar eller egentligen spara på utgifter så ska du göra som @Claes Sörmland föreslår, nämligen att sälja fastigheten.
 
Unikt namn
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Bygglovspliktigt att ta parkeringsplats i bruk. Lär få avslag av kommunen då bostadshus saknas på fastigheten.
Upphör parkeringsplatsernas existens när kåken brann ner?
Om det fanns ett hus så borde det ju funnits ett par platser att parkera.
 
Bygg enklast möjligaste hus (typ köp en byggbarack ställ på plint och klä in lite snyggt) och kör ett Airbnb...
 
Claes Sörmland
Unikt namn Unikt namn skrev:
Upphör parkeringsplatsernas existens när kåken brann ner?
Om det fanns ett hus så borde det ju funnits ett par platser att parkera.
Jag kan inte praxis, d v s hur detta har tolkats i domstol. Det finns ju ett undantag för att parkeringsplatser på fastigheten att använda för boendet i en- och tvåbostadshus. Och vad som då händer när detta bostadshus avvecklas är väl rimligen att undantaget inte gäller tänker jag. Dessutom vill ju TS inte upprätthålla en parkeringsplats för sitt boende utan anordna en för uthyrning. Jag gissar att det skulle bedömas rättsligt som en bygglovsåliktig åtgärd.
 
Jag har alltid velat ha en egen solcellspark någonstans där jag slipper se den själv. Go for it.

1000kvm paneler.
 
  • Gilla
InsidersUnited och 1 till
  • Laddar…
Eller kanske plantera björk och ha en egen liten vedkälla om några år? 😉
 
Gå med en jordfräs och plöj upp hela tomten. Sen planterar du potatis som du sen säljer till grannarna.
 
  • Haha
Claes Sörmland
  • Laddar…
Unikt namn
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag kan inte praxis, d v s hur detta har tolkats i domstol. Det finns ju ett undantag för att parkeringsplatser på fastigheten att använda för boendet i en- och tvåbostadshus. Och vad som då händer när detta bostadshus avvecklas är väl rimligen att undantaget inte gäller tänker jag. Dessutom vill ju TS inte upprätthålla en parkeringsplats för sitt boende utan anordna en för uthyrning. Jag gissar att det skulle bedömas rättsligt som en bygglovsåliktig åtgärd.
Jag tänkte att man kunde hävda att man upprätthåller (behåller) parkeringsplatser för fastighetens behov. Men hyr ut dessa i väntan på att spara pengar för att ha råd att bygga huset.

Dvs inte fylla hela tomten med asfalt och upprätta en husvagnskamping, men ha ett par extra platser som by-grannar kan ställa husvagnar eller husbilar på för en mindre ersättning.

På en 3000kvm tomt borde man åtminstone ha plats för en 4-5 bilar utan att det känns trångt.

Men det kanske är långsökt att PBL 8 kap 9 § (4 ) är tänkt att tolkas så.
https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/teman/parkering_hallbarhet/pbl/lag/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.