Jag har ett gammalt faktum väggskåp/överskåp kyl, som är oupppackat i källaren. Tyvärr blev stommen fuktskadad o masoniten svällt. Dörren som inte har några "öppna" omålade ytor vekar ha klarat sig vid en snabb titt, kanske folieringen släpper framöver(?)

Om jag köper en ny stomme med förhoppningsvis samma mått(?) 60x60cm, Metod, kommer min gamla dörr till Faktumserien att passa? Det är väl främst gånggärnen som jag misstänker inte passar. Kan jag motifiera så att det passar?

Om stommen inte är exakt lika stor så kanske det inte gör något så långe dörren är större, i västa fall såga av dörren.
 
  • Gilla
Jongustav och 1 till
  • Laddar…
Hittade du något svar på din fråga?
Jag funderar på samma sak då jag har en fin Faktum dörr som jag skulle vilja återanvända.
 
K karinhoj skrev:
Hittade du något svar på din fråga?
Jag funderar på samma sak då jag har en fin Faktum dörr som jag skulle vilja återanvända.
Jag var inne på ikea som var rätt säkra på att gängenjärnen som jag har till dörren inte kommer passa nya stommar. Minns jag rätt, så beror det på att gångeärnen är av annan typ, och inte att de är placerade på annan plats i skåpet. Jag tänkte vid tillfälle ta med mig dörren o gångjärnen till ikea och jämföra där - då kan jag också se om det går att göra några modifieringar.
 
  • Gilla
karinhoj
  • Laddar…
Min sambos föräldrar uppgraderade sitt 80-talskök genom att byta ut de slitna luckorna mot Faktum-luckor - då jag upptäckte att de fanns i samma mått som befintliga luckor (antar att Faktum närmare följde någon gammal köksstandard). Nu var det sambons bror som skötte monteringen, men den enda anpassningen han gjorde, så vitt jag vet, var att borra nya hål i de gamla stommarna för Faktum-gångjärnen. Men kolla på Metod-stommarna så det inte sitter "något i vägen" där nya hål skulle behöva tas upp.
 
  • Gilla
karinhoj
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.