Hej,
Är ingen hejare på VVS och värme men i hela huset så är det ett enda element på övervåningen som är helt kallt på nedre halvan och övre halvan är varmt. Värmen i övre halvan regleras fint med termostaten så den verkar det inte vara problem med. Har luftat elementet och det kommer bara vatten.

Har googlat lite och vissa nämner att man kan behöva motionera en strypventil på returen. Har ett lock där nere som jag antog ventilen satt under, men där var det bara en ände. Se bild.

Någon som kan peka mig i rätt riktning- vad gör jag här näst? Känns som att det är lite väl trivialt för att anlita någon för det i detta läge.

Tack för hjälpen!
 
  • Vit radiator, termostatventil, rör, mörk tyg vikt under för skydd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är rummet svalare än ni vill ha det?

Om radiatorn är överdimensionerad mot vad rummet kräver i värme så kommer nedre delen av radiatorn vara kall.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Är rummet svalare än ni vill ha det?

Om radiatorn är överdimensionerad mot vad rummet kräver i värme så kommer nedre delen av radiatorn vara kall.
Aa det är mycket svalare än övriga rum i huset. Rummet vägg i vägg bör ha samma krav på värme, är lika stort ligger i samma väderstreck och har samma typ och storlek på elementet och det är likt alla andra element i huset varmt från topp till tå så att säga.
 
Eller för att vara helt korrekt, alla element i huset är varmare i överkant än i underkant - vilket jag förstår är normalt - men hela elementen upplevs varma förutom i det här rummet där nedre halvan är kall - inte bara svalare än övre halvan.
 
Anledningen till temperaturskillnaden är att flödet är lågt. Det kan tex bero på att returventilen är strypt.
 
D Daniel 109 skrev:
Anledningen till temperaturskillnaden är att flödet är lågt. Det kan tex bero på att returventilen är strypt.
Låter rimligt. Frågan då blir var returventilen sitter :) för kopplet vid returen i nederkant av elementet hittar jag ingenstans jag kan justera.

På bilden där man ser att returen går ned i golvet så kommer en annan retur från badrummet och vänster sida om där den går ned i golvet är varm, höger är kall. Kanske inte har någon betydelse men tänkte tillföra informationen iaf :)
 
  • Väggmonterad vit element med termostat och synliga rör på en trägolv och vit bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit röranslutning med mässingsfärgad koppling, fäst mot vägg, färgskav och åldersspår synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Radiatoranslutning, ventildetalj, vägg, vitmålad rör, golv, inomhus, värmesystemkomponent.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Någonting hindrar flödet i den aktuella radiatorn, kan vara en flera av följande:
Strypt returventil, strypt termostatventil, skit i returventilen, långa rör till radiatorn, för stort flöde i andra radiatorer.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Någonting hindrar flödet i den aktuella radiatorn, kan vara en flera av följande:
Strypt returventil, strypt termostatventil, skit i returventilen, långa rör till radiatorn, för stort flöde i andra radiatorer.
Okay, så då låter det som att jag får leja in någon för vidare fix :) stort tack för hjälpen!!
 
Returventilen syns på alla dina bilder.
Innanför täcklocket finns en justerskruv, spår eller insex är vanligast.

Normalt ska det sitta en låsring som gör att man inte kan slruva bort justerskruven men den kan vara borta, då börjar det spruta vatten om man skruvar ut skruven helt.
 
  • Gilla
42-
  • Laddar…
Det har klibbat fast en packning. Ta bort den så hittar du ventilen.
 
  • Gilla
42-
  • Laddar…
aaah nuuuu fick jag lös den. Jag rev ett bra tag i packningen utan att något hände, har 100% säker på att det bara var en ände i samma material som returventilen. Nu hittade jag justerskruven.

Känner mig bra dum nu :) :)

Tack som tusan för er hjälp!
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.