jag håller på att tilläggsisolera en vind i ett jätte hus och vi använder lasern till att få rätt höjd på reglarna och eftersom det är en stor vind (ca 140 kvm) så hade det varit jobbigare att springa runt med ett pass
 
Lyfter en riktigt bra tråd.
 
Ska lägga klinkers i hela källaren. Har kollat På hantverkarskolna hur man ska mäta upp för att få det rakt.
Är en kryss laser då rätt vertyg för att slippa detta meck?
 
Måste bara få visa min egenhändigt tillverkade justerbara hållare för krysslasern. Tog tio minuter att göra och funkar perfekt. Skruvade upp den i taket och mätte ut var i golvspånet jag skulle ta hål för brunnen. Klockrent. Ska fan börja serietillverka den.
 
  • IMG_2276.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_2277.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mikael_L
Borde vara användbart för klinkersläggning med.
 
jeppeknaster skrev:
Tog tio minuter att göra och funkar perfekt.
En liten undran; Hade det inte varit bättre att lägga dom tio minuterna på att mäta med tumstocken, såga ut hålet och lägga skivan på plats?
Som jag ser det så har du snarare torskat tio minuter på den där konstruktionen, än tjänat någon tid.
 
Hur gör man vid klinkersläggning?
Man vet ju att strecken är raka men inte om dom stämmer i rummet? Man måste väl ändå mäta sig fram?
 
Jo, du måste ju mäta ut två punkter mellan vilka linjen ska gå. Vinkeln får du då med automatik om din laser skjuter linjer åt två håll.
 
gadeberg skrev:
Hur gör man vid klinkersläggning?
Man måste väl ändå mäta sig fram?
Ja. du måste bestämma en linje som du ska gå efter innan du slår på lasern.
 
So slow...
 
TMB skrev:
Senast redigerad av TMB Idag 22:33. Anledning: Dubbelsvar. Det var fan målfoto på den.
Second place - First looser.
 
Du sitter väl närmare servern.
 
Mmm... jättenära.
 
Tillräckligt nära.
 
Mikael_L
gadeberg skrev:
Hur gör man vid klinkersläggning?
Man vet ju att strecken är raka men inte om dom stämmer i rummet? Man måste väl ändå mäta sig fram?
I vilket fall får man se upp lite, då badrumsgolv ofta har fall.
Om linjerna projiceras exakt rakt ner = inga problem.
Om linjerna "lutar", dvs inte är 90° mot golvet, kommer golvets fall göra att linjen inte är exakt rak.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.