Fick en helt ny luft/vatten Panasonic aquarea med köldmedium mellan inner och ytterdelen installerad. Montören visade att man kunde sänka och höja värmekurvan med några grader upp och ner. Jag har nu sänkt den med 5 punkter vilket är max jag kan sänka men upplever det för varmt inne ändå. Vad gör man?
Värmepump eller inomhusdel av luftkonditioneringssystem, Panasonic, modern, kopparledningar, väggmonterad, digitalskärm visar 26 grader.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Digital display visar temperatur och tid, användarinterface för möjligen en vit apparat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du får ändra till baka till noll och ändra den s-k kurvan, bar du hittar i menyn vet jag inte, men då blir svalare i huset. Att ändra på det du gjort, är säkert så att det är vattentempen ut i huset som ändras sig och inte direkt tempen i huset
 
Det är just det, manualen visar bara att man kan justera 5 punkter upp och ner…kan ju inte vara rimligt om man ändå tycker de är för varmt..
Digital display med ikoner för vitvarufunktioner, touchknappar under, modern teknologi, användargränssnitt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Instruktionsmanual för uppvärmningssystem med symboler, text, snabbmeny och temperaturinställningar på svenska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ring installatören....
 
Polarpumpen kan inget.
Ingen med Panasonic som vet hur man sänker värmen?
 
Det måste finnas inställning av kurva för värmen, det har gömt sig i manualen på någon inställning av värme
 
Manualen säger inget om det! Helt galet
 
B
https://www.google.com/url?sa=t&sou...wQFnoECBQQAQ&usg=AOvVaw2pGYqn7fJei-Cfj_g4Ecd9

Sök på curve i pdf.

Det ser ut att vara installer-set up, operational settings --> heating --> water temperature set point for heating --> heating curve. Ev. Heter menyn 6.1 på din pump.


På min lite äldre panasonic så fick man trycka en speciell kombination för att komma in i installatörsmenyn. Jag tror det är samma här.

Lösenordet ska vara 0000. Verkar vara på meny 3.8 Som det ska slås in. Förmodligen måste man slå in password för att se installatörsinställningarna överhuvudtaget. Värmekurvan är tydligen en installatörsinställning, inget för amatörer 😀
 
Gick in i installatörens inställningar” och ingen kod behövdes. Jag ändrade nu kurvan enligt bild, från 55 till 45.
Vad är det kurvan betyder då den börjar högt och sen dalar ner? Är de hur den jobbar över ett dygn eller ?

Digital display med temperaturgraf, kontrollknappar, text "Värme PÅ: Vattentemp", minskande temperatur trend.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Digital display visar vattentemperaturgraf och kontrollknappar; text på svenska, indikerar möjligt värmesystem eller termostat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om du tittar på grafen, så är den nedre delen från minus 20 till pluss 15 och stapeln är från plus 50 till plus 60. Om du följer frän noll och rakt upp så skär linjerna varandra. Nu ser inte din graf ut som vanligt, men tror att om du ställer in 45 C till 40 C så kommer tempen på vattnet ut i huset att sjunka. skulle det bli lite svalt kan du öka på med 2 C på den delen du har med - 5 och - 5, det är finjusteringen. Det är vattentempen som går ut i huset som ändras.

EDIT En tumregel är att vid noll ute så är det ca 42 C som ska ut till element och ca 32 C vid GV
 
Jag har golvvärme på nedervåning och vattenburna element på övervåning
 
Men jag har ingen shunt på golvvärmen så elementen och golvet får samma framledningstemperatur. Vad ska jag lägga vid 0 grader då?
Min nästa undran, finns det trådbundna inomhus givare till denna värmepump?
 
R Rolle85 skrev:
Gick in i installatörens inställningar” och ingen kod behövdes. Jag ändrade nu kurvan enligt bild, från 55 till 45.
Vad är det kurvan betyder då den börjar högt och sen dalar ner? Är de hur den jobbar över ett dygn eller ?

[bild][bild]
Rutan där det står -5 borde kunna ändras till -20 (eller till kallaste tempen hos dig, Dut) och då behövs nog närmare 45 grader i golvet.

Likaså 15 graders rutan kan du säkerligen ändra till säg 17-19 och då vill du knappast ha mer än runt 25 grader i golvet.

Mvh
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.