Hej vår förbrukning har skjutit i höjden jämfört med förra året. Vårt hus är byggt 2021 och har energiklass B så det ska vara ganska snålt.

Vissa dagar får vi enorma spikar i förbrukningen, igår tex så hade vi en förbrukning på 118kwh! Vi snittar ungefär 50kwh, men även det är högt räknat mot förra året då snittet låg på ca 36.

Idag tog jag kort på vår elmätare som sitter inne i huset, på den går allt som rör huset.

Jag tog även kort på mätaren som sitter i skåpet utomhus.

Efter 4 timmar så jämförde jag och såg att mätaren inne sa att vi gjort åt 2.5kwh medans mätaren utomhus sa att vi gjort åt 8kwh, alltså en diff på 5.5kwh!

Ska tilläggas att vi har byggt ett garage som bara sitter på skåpet där ute, där har vi en avfuktare som drar max 250w om den går för fullt. Och en luftpump som står inställd på 16 grader. Men att detta tillsammans skulle dra 5.5kwh på 4 timmar känns inte rimligt, eller är det?

Dagen innan låg vi på ca 60kwh i förbrukning, alltså en fördubbling utan att vi gjort något speciellt.

De bilderna som har en obelyst skärm är utomhus och de andra är innomhus.

Vad tror ni, kan det vara något fel?
 
  • Elmätare från Kamstrup, visar elförbrukning i kilowattimmar, installerad i skåp, tillhör Ulricehamn Energi. Made in Denmark.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elmätare visar energiförbrukning på 32442 kWh, fas-symboler L1 L2 L3, knappar, Kamstrup-märke, gråa toner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektrisk mätare, Eastron SDM72D, energiförbrukningsskärm, säkringsbrytare, teknisk utrustning, numrerade platser för säkringar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Digital elmätare visar total förbrukning på 11569.7 kWh ovanför säkringskåpets automatsäkringar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Här kan ni se hur förbrukningen skjutit i höjden. Ifrån 28kwh i snitt per dag 1-16e jan förra året till 70 i snitt detta året. Jag kan inte köpa att luftpumpen i garaget skulle dra mer än hela vårt hus i övrigt. Men det är enda skillnaden.
 
  • Skärmklipp av elanvändning, diagram över tidsperiod, visar ökning i kWh, mobilgränssnitt, energistatistik.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Smartphone-skärm med energianvändningsgraf, elanvändning i kWh, tidsintervall från januari 2023 till 2024.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B
Var det samma utomhustemp förra året då, vid samma tid? Jag hade mellan minus 4c och plus 4c första veckorna i januari 2023.

5.5kWh på 4h för ett garage är inte orimligt, det beror ju helt på temp inne, temp ute och isolering. Däremot är ju tiden för jämfördle kort, det blir ju ganska osäkert.

Det är för övrigt oerhört svårt att säga något om förbrukningen är rimlig utan att veta om ytor som värms upp.
 
  • Gilla
Lars Lun och 3 till
  • Laddar…
Jag vet dessvärre inte vad det var för temperaturer förra året. Garaget är på 50m2,
Huset är på 150m2 och vi är 5 personer i hushållet.

I huset har vi ju en värmepump, tv, lampor, tvättmaskin, torktumlare datorer etc som står igång, i garaget sitter det en liten luftpump och en avfuktare, känns helt orimligt att det skulle dra mer än 100% mer än huset, oavsett temperatur.
 
Bryt strömmen till allt i garaget och jämför efter några timmar. Stämmer då inne- och utemätaren?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 13 till
  • Laddar…
G Gunnar Johansson69 skrev:
Bryt strömmen till allt i garaget och jämför efter några timmar. Stämmer då inne- och utemätaren?
Har provat att stänga av pumpen i garaget i någon timma men såg ingen större skillnad. Tänkte att jag ska prova i ett helt dygn för att se hur det blir.
 
  • Gilla
Lakritsianen
  • Laddar…
S
Ändå roligt hur du skriver ”enorm förbrukning” när det är en helt vanlig villas förbrukning under såhär kalla perioder :)

Högt för dig, men knappast enorm, vi förbrukade 180kwh kallaste dagarna förra året.
 
  • Gilla
FaffeF och 5 till
  • Laddar…
Okej för oss är det enormt iaf som du kan se på grafen i mitt andra inlägg 😄
 
  • Gilla
Exuperance och 1 till
  • Laddar…
Det har varit betydligt kallare denna vintersäsong jfr förra i alla fall här i Kronoberg. Det slår rätt hårt på mängden energi som krävs för uppvärmning.
 
  • Gilla
TCG och 6 till
  • Laddar…
A abiz skrev:
Här kan ni se hur förbrukningen skjutit i höjden. Ifrån 28kwh i snitt per dag 1-16e jan förra året till 70 i snitt detta året. Jag kan inte köpa att luftpumpen i garaget skulle dra mer än hela vårt hus i övrigt. Men det är enda skillnaden.
Ta gärna och lägg till temperaturen i dina grafer. Klicka på "Fler val" och slå på det valet. Då är det lättare att se kopplingen mellan utetemp och energiförbrukning.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
A abiz skrev:
Har provat att stänga av pumpen i garaget i någon timma men såg ingen större skillnad. Tänkte att jag ska prova i ett helt dygn för att se hur det blir.
Har du appstöd till pumpen och kan se dess unika förbrukning?
 
ClasseClas ClasseClas skrev:
Ta gärna och lägg till temperaturen i dina grafer. Klicka på "Fler val" och slå på det valet. Då är det lättare att se kopplingen mellan utetemp och energiförbrukning.
Ja givetvis blir det högre förbrukning om det är kallt ute men kolla på de två bilderna jag bifogar nu. Hade mycket lägre förbrukning på den ena bilden när det var kallare ute.

Det är inte den höga förbrukningen som är problemet i sig utan just dessa spikar och att elmätarna visar så otroligt olika.
 
  • Energiförbrukningsdiagram och temperaturdata över tid för en plats i Hökerum, Sverige.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Diagram som visar elförbrukning och utomhustemperatur över tid för en fastighet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
ClasseClas ClasseClas skrev:
Har du appstöd till pumpen och kan se dess unika förbrukning?
Tänker du på pumpen i garaget eller i huset? Den i garaget är uppkopplad men kan dessvärre inte se någon förbrukning i appen.

Pumpen i huset har jag inte kopplat upp men kan se förbrukningen på pumpen.

På bilderna ser du skillnaden på 6 dagar. Ca 200kwh för pumpen i huset. Det måste jag säga känna helt okej.
 
  • Energianvändningsskärm som visar förbrukning av värme, varmvatten och ventilation. Grönt ljus, knappar, svensk text.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Digital display visar ackumulerad energiförbrukning för värme, varmvatten och ventilation. Controlknappar och grön statusindikator syns nedanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
namnbyte
Har du någonsin hört ljudet av höns från grannfastigheten?
 
  • Haha
  • Gilla
  • Älska
Anna_H och 41 till
  • Laddar…
namnbyte namnbyte skrev:
Har du någonsin hört ljudet av höns från grannfastigheten?
Va?! 😂
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.