Hej,
Jag har en Fighter 1230 som värmekälla, men plötsligt har säkerhetsventilen i värmeslingan börjat lösa ut hela tiden på grund av stigande tryck i systemet, såvitt jag förstår. Problemet har accelererat snabbt under kvällen så pass att jag tvingats stänga av inkommande vatten tills vidare (inte populärt hos frugan…) Däremot har jag lämnat värmepumpen på, pga kylan.
Jag är verkligen inte bra på VVS, men jag har förstått att den röda säkerhetsventilen som sitter högst upp bredvid tryckmätaren är den som löser ut och den har jag vridit på för att sänka trycket (vilket bekräftas av tryckmätaren). Påfyllningen av systemet är den svarta ventilen längst fram under den vita behållaren (vilket också bekräftas av tryckmätaren). Med påfyllningsventilen helt stängd ökar ändå trycket på en minut från 1 bar upp till 3 bar, där säkerhetsventilen börjar lösa ut.
Min killgissning är att antingen har någon del gått sönder eller också är det luft i systemet någonstans på fel ställe. Jag tar tacksamt emot alla tips och idéer, för det är inte uppenbart att få tag i en VVS-kunnig person på kort varsel när vädret är som det är… Och frugan vill gärna ha vatten…
Tack,
Johan
 
  • VVS-installation med rör, en expansionskärl och ventiler, möjlig underhållssituation, några verktyg på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inuti skåp, expansionskärl, rör, ventiler, vatteninstallation, teknisk utrustning, värmesystemskomponenter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • VVS-installation med kopparledningar, klämmor och en röd expansionskärl. Inomhus, teknisk, rörarbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • VVS-installation med expansionskärl, rör, tryckmätare och flexibel anslutning i ett utrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Sannolikt läcka i varmvattenberedaren. Stäng av vattnet till den med den här ventilen.
VVS-installation med röda expansionskärl, kopparledningar och ventiler under diskbänk. Verktyg på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sedan testar du att sätta på vattnet igen. Om trycket inte stiger nu så har du ringat in felet.

Edit: Kopplingen ser lite konstig ut, skulle du kunna ta en bild i en annan vinkel.
 
Hej,
Tack för ditt snabba svar!
Det hjälpte inte att stänga den inringande ventilen. Trycket steg då väldigt snabbt till dess säkerhetsventilen började pumpa.
Här kommer lite fler bilder på den ventilen.
 
  • Rörinstallationer och värmeväxlare med mätare i ett pannrum. Röda och kopparfärgade komponenter synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rörsystem och röd expansionskärl under diskbänk, tryckmätare, avstängningsventiler och rörskärare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • VVS-installation med kopparledningar, ventiler och röd expansionskärl mot vit vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vart går det blå röret under röda kärlet, Kallvatten finns det någon kran/ventil på det röret.
 
Nu begriper jag hur det hänger ihop. Den ventilen sitter normalt sett på kallvattenanslutningen till varmvattenberedaren. Men din är installerad på fel sida. Så sannolikt kan du inte stänga av vattnet till varmvattenberedaren utan att stänga av kallvattnet. Det medför dessutom att backventil och övertrycksventil inte fyller de funktioner de är tänkta att fylla.
 
Den blå är kallvatten in och den röda är varmvatten ut. De två rören längre in i hörnet till höger är Värme fram och retur.
 
Den är alltså felinstallerad…? Då är det ju fantastiskt att den ändå har fungerat i så många år!
Då låter det som att jag behöver få hit någon som kan fixa detta i alla fall..
 
Samtidigt är det ju så att det är på Värme-sidan som problemet är. Det är där trycket stiger utan att jag öppnar påfyllningsventilen där. Det har väl egentligen inget att göra med varmvattnet…? Eller…?
 
J JohanV skrev:
Den är alltså felinstallerad…? Då är det ju fantastiskt att den ändå har fungerat i så många år!
Då låter det som att jag behöver få hit någon som kan fixa detta i alla fall..
Det är kanske en röris som gjort det, är presskopplingar överallt. Kan var hempul med och lån av pressverktyget. Men fel är det. Blandningsventilen ska sitta på KV med avstängning innan VVB
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vad råder ni mig att göra? Är det så att pumpen gått sönder pga detta och måste bytas?
 
Felkopplingen påverkar inte det här mer än att du inte kan isolera felet.

Varmvattenberedaren finns i en tank med radiatorvatten, det som har hänt är högst sannolikt att du fått ett hål mellan dessa. Då läcker varmvattnet över till radiatorvattnet.

Det går säkerligen att byta varmvattenberedare, men det kan kosta en slant. Som akutåtgärd kan den pluggas och en elberedare ansluts på sidan om.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Stort tack för hjälpen med att förstå detta lite bättre!
Frågan är om det är värt att försöka reparera den gamla pumpen…? Den är ju ändå nästan 20 år.
 
J JohanV skrev:
Vad råder ni mig att göra? Är det så att pumpen gått sönder pga detta och måste bytas?
Den går inte sönder, den är redan söndrig, blir till att stänga av inkommande vatten till regeringens förtret.
J JohanV skrev:
Stort tack för hjälpen med att förstå detta lite bättre!
Frågan är om det är värt att försöka reparera den gamla pumpen…? Den är ju ändå nästan 20 år.
20 år lite för gammal att repa, men få tag i någon nu kan vara svårt på direkten att byta VP. Går att få till med en extern VV och ta den smällen och byta till sommaren. Nu måste du ta en röris direkt och då kan priset bli högt, det är ju akut. Du har PM
 
Tack båda två för era värdefulla synpunkter!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.