Jo, det gör den. Om det inte finns fel i anläggningen.
 
  • Gilla
Müssli och 2 till
  • Laddar…
Tack för svaret.
Menar du om jag inte byter elttag kommer jag ha samma skydd mot skador såväl liv som elbränder med JFB?
Jag kan väldigt lite El och därför vet jag inte exakt funktionen.
 
M Mehdi Askarizameydani skrev:
Hejsan alla!
Har nyss flyttat i ett gammalt hus (60-talet). Jordfelsbrytare saknas idag. Jag undrar nu om jag måste byta eluttag och strömbrytare i huset i samband med installering JFB? Fungerar JFB inte med de befintliga eluttagen och strömbrytarna?
Har du en bild på elcentralen och något uttag?
 
Jordfelsbrytaren ger exakt samma skydd oavsett åldern på uttagen.
 
  • Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
M Mehdi Askarizameydani skrev:
Tack för svaret.
Menar du om jag inte byter elttag kommer jag ha samma skydd mot skador såväl liv som elbränder med JFB?
Jag kan väldigt lite El och därför vet jag inte exakt funktionen.
Jordade uttag kan vara lite säkrare men har inget med jfb att göra.
 
D DE73 skrev:
Har du en bild på elcentralen och något uttag?
Det kan jag skicka imorgon. Hoppas att du bevakar tråden
 
M Mehdi Askarizameydani skrev:
Det kan jag skicka imorgon. Hoppas att du bevakar tråden.
Jag är ingen expert på el men posta bilder på elcentral mm så kommer du få svar på vad du bör göra.
 
  • Gilla
Mehdi Askarizameydani
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Jordfelsbrytaren ger exakt samma skydd oavsett åldern på uttagen.
Tack då vet jag. De ser så här, bild googlade jag ;)
 
  • Europeisk stiluttag på texturerad röd bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det det faktum att du har ojordade uttag som gör dig fundersam?
 
D Daniel 109 skrev:
Är det det faktum att du har ojordade uttag som gör dig fundersam?
Precis. Jag undrar om installation av JFB räcker till att ha nog säkerhet med ojordade uttag eller eluttaget måste bytas.
 
M Mehdi Askarizameydani skrev:
Tack då vet jag. De ser så här, bild googlade jag ;)
Jag tror det är bra med bilder på din anläggningen och inte bilder på internet som du tycker är lika.
 
Jordfelsbrytaren fungerar även med ojordade uttag. Den ger ett skydd om du skulle få en strömgenomgång mer än 30mA. I det fall det är et apparat med skyddsjord så löser ju inte jordfelsbrytaren direkt om det blir ett fel i apparaten. Men om du tar i den och något jordat så att du får en farlig stöt, så kommer den omedelbart att bryta. Jordade uttag är inte fel. Men jordfelsbrytaren gör nytta ändå.
 
  • Gilla
Nyfniken och 3 till
  • Laddar…
M Mehdi Askarizameydani skrev:
Hejsan alla!
Har nyss flyttat i ett gammalt hus (60-talet). Jordfelsbrytare saknas idag. Jag undrar nu om jag måste byta eluttag och strömbrytare i huset i samband med installering JFB? Fungerar JFB inte med de befintliga eluttagen och strömbrytarna?
Om du har ojordade uttag så räcker det inte att bara byta uttag till jordade. Du måste även dra jordledning (gul/grön) till uttagen. Det är inte tillåtet att ansluta ojordade uttag till jordfelsbrytaren. Strömbrytare behöver inte bytas men eventuella lamputtag ska jordas....
 
  • Arg
  • Wow
  • Haha
Müssli och 4 till
  • Laddar…
H have skrev:
Det är inte tillåtet att ansluta ojordade uttag till jordfelsbrytaren
Skitsnack!
Jordfelsbrytare är den enskilt bästa uppgraderingen av ett sånt ojordat elsystem, fungerar utmärkt.
 
  • Gilla
datja och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.