engs
Kör french press. Har en bodum press / isolerad kopp i ett, dvs pressar direkt i koppen när bara jag ska ha. Sen en vanlig french press när vi ska ha kaffe båda två.

Kaffebryggaren åker bara fram när man är fler än två.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Moccamaster, hade en sådan på jobbet med men där smakar de inge gott för folk häver i fler mått klaffe än vatten och kaffet blir så beskt. Har även en liten mocka bryggare(som man ställer på en platta) i rostfritt från Ikea om jag blir sugen på starkt kaffe.
I stugan har jag en melittatratt på en kaffekanna som jag häller kokande vatten i.
 
R
yonna yonna skrev:
Har hystat kaffebryggaren. De här exklusiva manickerna är för bökiga. Har helt gått över till Nescafe. Smakar apa den första tiden - men man vänjer sig så småningom 😬
Varför ens dricka kaffe då? Kan du inte bara köpa koffeintabletter istället?

OT: har en Philips café gourmet. Mest för att den tar så liten plats men också för att den gör rätt ok kaffe. Hade jag haft platsen så hade det stått en bra espressomaskin i köket.
 
  • Haha
TommyC
  • Laddar…
J JonazThern skrev:
Inte SÅ många svar att jag kan göra en statistisk beräkning, men perkulator verkar poppis. Jag har bara druckit det 2ggr, och bägge gångerna fått sump i koppen. Var det en s(l)ump eller är det vanligt med perkulator?
Använd perkolator i flera år och till det en kvarn i mellanpris. Nästan aldrig sump. Får du sump har troligen fyllt filtret för högt eller inte sköljt ren hålen i filtret mellan gångerna.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Rostfri kaffepanna(kokkaffe )från 60 talet med knopp i bakelit på locket, samt kaffepress från Ikea. Kör med Arvid Nordqvist kokkaffe.
 
J JonazThern skrev:
Inte SÅ många svar att jag kan göra en statistisk beräkning, men perkulator verkar poppis. Jag har bara druckit det 2ggr, och bägge gångerna fått sump i koppen. Var det en s(l)ump eller är det vanligt med perkulator?
Bryggkaffe är för finmalet för perkulator. Iallafall för min C3.
Jag kör vanligtvis med Arvid Nordquist kokkaffe i perkulatorn eller om jag vill lyxa till det med finkaffe från Kahls eller liknande och ber då att få just perkulatormalet som verkar ligga mellan kok och brygg i storlek på malningen.

Tycker min C3 gör helt OK kaffe men har druckit godare.
Den är lagom stor när jag gör åt enbart mig och det är skönt att slippa filter.
Men jag följer tråden för att kanske hitta något ännu bättre.
 
Det är Moccamaster som gäller hemma och på landet. Bryggarna är ca 20 år gamla och tuffar på bra. Arvid Nordquist franskrost är huskaffet och inget annat. 😋
Kaffepaket, Arvid Nordquist, Franskrost, Eiffeltornet, hållbarhetsmärkningar, 500g, röd design.
 
Jag har en gammal Don Pedro som tror jag de hette.
Här är en bild på en ny sådan som tydligen finns fortfarande:

En Bodum-kaffepress i två delar: ovan- och underdel, glas, svart handtag, modern design.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
PeterFalun
Gevalia snabbkaffe
och en Evasolo kaffepress
 
Keiller Keiller skrev:
En Moccamaster. Dyr som fan och ett jävla pyssel med alla lösa delar. Då var förra bryggaren, en Melitta Look, enklare och snabbare att hantera. Morgonkaffet vill man ju ha snabbt som ögat 😃
Ja, enkelhet är mitt motto, har därför en Melitta Classic, ser ut och fungerar som en kaffebryggare.
Hyrde en stuga över nyår där det fanns en Philips på den minimala köksbänken.
Byggd på höjden så det gick inte att öppna locket och fylla i vatten under överskåpet, idioti 🤬
 
  • Gilla
Keiller
  • Laddar…
Bytte från mångårig tjänst av en presso till en Siemens termosbryggare. Smidigt för hemmakontoret 😬
 
  • Siemens kaffebryggare, digital display, rostfritt stål, svart plast, kopplad till eluttag, reflektion i kanna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Moccamaster, älskar att den brygger snabbt som en raket, och är så gammal så den inte har automatisk avstängning. Börjar bli lite trött värme bara..
På landet står en philips som tar 10 minuter på sig att brygga 4 koppar, sen stänger skiten av sig innan man hinner ta andra koppen… varmt och bra.
 
Moccamaster från förra millenniet i kombination med Zoegas Mollbergs blandning.
 
Kaffe bör kokas👍
 
  • Rostfri tekanna på spis, använt tillstånd, handtag, pip, vitt kaklat bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Haha
yonna
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.