Oj vilken respons - kul!
Det verkar ju faktiskt inte skilja så värst mycket i pris mellan enklare begagnade systemkameror och kompaktkameror, så nu får jag bara hålla tummarna för att tomten är lite extra givmild i år. Återkommer förhoppningsvis med bilder i mellandagarna!
 
HenrikJson skrev:
[länk] - Nikon D40 med objektiv som helt utzoomat motsvarar 27mm
[länk] - Canon EOS 300 D med objektiv som helt utzoomat motsvarar 27mm
Förresten, är det Canon eller Nikon man ska ha?
Vad tror ni att man kan pruta ner kamerorna här ovanför till, eller är priserna redan låga?
 
Snailman
priser på den översta:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=140373

så den verkar ju inte vara många hundralappar billigare...

edit: Angående canon eller nikon... själv kör jag med pentax k10D och sigma 17-70mm:rolleyes:
 
paeraerhaer skrev:
Förresten, är det Canon eller Nikon man ska ha?
Vad tror ni att man kan pruta ner kamerorna här ovanför till, eller är priserna redan låga?
Oj, det är som att fråga om Volvo eller Saab typ...

Kul att du fått bra respons, men rätt mycket opraktiska krångellösningar. Om du inte är nöjd med resultatet som en billig skruva-på-adapter ger, köp isåfall ett systemkamerapaket med 18-50-objektiv eller ännu hellre 12-24, Tamrons billigaste för Nikon eller Canon går dock loss på 3995 sek, så det är ju inte den billigaste lösningen. Jag harTokinas motsvarighet (12-24 mm) till Nikon, och det blir mycket fina inomhusbilder där du får med nästan hela rummet i en bild...Finns egentligen inga genvägar till den perfekta bilden.

/A
 
En bra site för att hitta bra tester på kameror är www.dpreview.com. Dock så är Nikon och Canon båda kanon bra märken. Viktigast är då att du tycker om greppet, samt att menyerna fungerar bra för dig. Sen är man ju liksom fast vid det märket eftersom man snabbt fyller på med gluggar, och då blir det ju riktigt dyrt att byta from canon till nikon eller vise versa... :) Själv valde jag canon eftersom när jag köpte så va det 200D som va första main stream system digital kameran och nikon hade då inte någon mainstream systemkamera.
 
Nästa steg, vad säger ni om det här med blixtar - klarar man sig med kamerans interna lilla blixt eller använder ni någon form av extern blixt?
 
Extern blixt! Det blir en enorm skillnad när man kan styra ljuset.

Jag tycker nog att blixt är det första man ska skaffa om man har köpt ett kamerapaket. Det gör lika mycket, eller mer, för bilderna än ett nytt objektiv (om man bortser från brännvidden).
Det är lätt att inbilla sig att man knäpper bättre bilder med ett dyrare hus och finare objektiv, men om man surfar runt en stund på http://www.fotosidan.se/pools/ så inser man snart att det går att ta grymma bilder med tämligen enkel utrustning.
Sen går det ju fort att fixa extra stuns i bilderna mha Photoshop, men det kostar dessvärre som en schysst utrustning,.
 
Mikael_L
En blixt som kan fungera som slavblixt är inte heller så dum ide.
Då kan man ställa ut blixten på något annat ställe i rummet och därigenom lätta upp ljuset på något speciellt ställe eller att överhuvudtaget få lite ljus där en blixt monterad på kameran inte når.

Den är även ett lyft vid porträttfotografering, då nunan blir mycket snyggare om inte allt ljus kommer rakt framifrån.
 
Canon eller Nikon, det har större betydelse vilka objektiv du använder. Jag använder själv en Canon 350D med Canon 10-22 och det blir riktigt bra.
 
Att utnyttja en eller flera slavblixtar är en utomordentlig idé. Det vet jag från den analoga tiden.

Häromdagen provade jag metoden med digital kamera och "gammal" blixt. Det gick inte alls bra. Är det så att man måste investera i "digital" blixt? Eller tänder rödaögonreduceringen en gammal blixt i förtid? Hur klarar en "digital" blixt detta problem?

Naturligtvis borde jag prova lite mer på egen hand men ställer mina frågot eftersom svaren kan ha allmänt intresse.

Finns tillgång på 220 volt vid fotandet vill jag rekommendera en 500 W fotolampa. Tog några interiörbilder med kameran på stativ och med en sådan lampa. Det blev verkligt fina bilder!

Provade idag kombinationen Nikon D40 + analog blixt. Valde manuell inställning på kameran och lät blixten mäta reflekterat ljus. Fungerade bra, skall nu prova vidare.

per
 
  • mindre.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ursäkta en kanske dum fråga:
Varför måster rummet vara på en bild? Kan man inte ha flera bilder på samma rum?
Så har jag gjort under vår renovering med en simpel Canon Ixus och jag tycker att det går alldeles utmärkt.
 
pinebar skrev:
Ursäkta en kanske dum fråga:
Varför måster rummet vara på en bild? Kan man inte ha flera bilder på samma rum?
Så har jag gjort under vår renovering med en simpel Canon Ixus och jag tycker att det går alldeles utmärkt.
Du sa vad andra tänkte :)
 
Mikael_L
När det gäller att fotografera interiörer och rum så kan man tänka på lite andra saker med.

Surfa runt lite på hemnet ett tag.
Efter ett tag har ni upptäckt att det finns både fina (och säljande) bilder och usla bilder. De usla är usla av diverse olika anledningar. Men de fina har en sak gemensamt, fotografen har gått ner lite i höjd då bilden togs, inte bara stått rakt upp och ner och tagit en bild med kameran på 1.75 i höjd.

Eller mer exakt, för att bilden ska bli bra perspektivmässigt, och inte alla ytor ska luta i alla möjliga vinklar så ska kameran riktas vinkelrätt mot det plan som ska avbildas. Håller man kameran helt vågrätt men i ögonhöjd kommer alltför mycket av taket med, så därför böjer man automatiskt ner kameran. Men det riktiga är att böja sig ner själv, gå ner på knä, eller använda stativ, inställt på halva takhöjden.

Kan vara nåt att tänka på om ni vill få riktigt fina bilder av ert hem.
 
Hej!

Acme - Extern blixt. Men är det inte så, att om alla "normala" lampor tänds i ett rum, och Du fotar med stativ och rätt vitbalans så blir resultatet mer harmoniskt, kanske med viss överexponering.

Mikael - slavblixt. Återkommer till min fråga, måste rödaögonreduceringen stängas av?? Vad Du i övrigt skriver om kamerahöjd är alldeles rätt. Och Du Mikael, prova att belysa med stark fotolampa.

Test tidigare idag visar, att D40 kan kompletteras med blixt för analog kamera. Kameran ställdes på M och blixten på A. Samma bländarvärde på båda.

per
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.