Hej!

Hur skulle ni ha gjort?
Jag vill bygga nytt på gården men sambon vill renovera. Dessutom till lägsta totala månadskostnad...:confused:

Bakgrund: Gård på 5 ha, två grannar 500 meter bort längs vägen som är en grusväg utan lysen. (Det är svart ute nu ;)) Huset, byggt -23 ser ut som ett T. Överliggaren i T är ca 9 meter och alla andra sidor är ca 5 meter. Total byggnadsyta är 76 m2. 1½ plan men nästan full takhöjf på öv. Huset invändigt är renoverat sist på 50-talet (fast vi har faktiskt en kyl och en liten frys utställd i köket och en spis med 3-plattor men elektrikern som drog in den var full eller nåt :surprised:eftersom den är sammankopplad med elpatronen) men nästan alla fönster är bytta mitten av 80 då även huset blev tilläggsisolerat och fått ny fasad.

Det är svårt att göra nåt vettigt åt huset som dessutom har ett av hörnen i överliggaren på T-et 1,5 meter från vägen som går rätt genom gården. Vägen är visserligen en förening och bara en granne bor längre bort. Det tråkiga är att kliva rätt ut på vägen där bla postbilen kör alldeles för fort och dessutom med en granne som kör tung lastbil så hela huset skakar emellanåt (gnäller inte alls på han för han måste få åka till och från hemmet men gnäller på huset som ligger för nära vägen). Det går att flytta vägen _om_ de andra två markägarna som vägen kommer att gå över tycker att det är ok. De nyttjar aldrig vägen. Det är dyrt att dra om vägen...

Nån golvås i vardagsrummet, som idag är ca 20 m2, har gått av och vi vet egentligen inte hur det ser ut i resten av huset eftersom vi inte har kollat det än. Torpargrund, alldeles för odikat i området, ingen källare, tomten "lutar" åt fel håll så vattnet rinner inte från huset i dagsläget utan mot. Grundvattnet finns på ca 40-60 cm djup. Enskilt avlopp (mycket regelvidrig brunn som jag inte ens vet när den är slamtömd sist) och vattenförening. Ohhh.... All el borde dras om... Jag vågar nog inte ens berätta hur illa den biten egentligen är. Taket är bra men skorstenen borde kläs om. Vattenburen värme (stora gamla element). Vi har installerat en pelletsbrännare på den befintliga koks/oljepannan från -66 (halva pannan är hoprostad eftersom elpatronen har använts under lång tid och oljetanken ligger "slängd" bakom lagården...) men det fungerar halvhyfstat förutom att det är alldeles för lite "vatten". Borde ha några acctankar men de får inte plats i det minimala pannrummet mitt i huset.

Det är egentligen ganska mycket att renovera. Det jag vill ha är ett lättsammare boende, givetvis till så låg kostnad som möjligt. Sa jag att toaletten är på ca 2 m2. Där rymmer även tvättmaskin och torktumlare?

Vi gav ca 650' för huset. Det byggs visserligen nytt i byn och andra hus i den här standarden (som de allra flesta är ändå förutom det utan vatten och avlopp) blir snabbt sålda i 800' klassen. Inne i centralorten säljs villorna för drygt 1 miljon.

Jag har tittat på VillaVarm eftersom jag gillar deras koncept, vi kan inte göra alltför mycket själva (lägga golv, tapetsera, måla, sätta upp kök gör vi själva men inte mera mest troligen). Vi har en underbar liten ås att sätta ett nytt hus på men givetvis måste där både avverkas men det ger inget plus i kassan eftersom det är så lite. Det blir ett hus (om jag får bestämma och lyckas övertala sambon) på 117 m2 i byggyta, 1,5 plan med förhöjt väggliv, bv 110 m2 boendeyta, inga extra finesser som bubbelbadkar, bastu osv.

Är det nån som vet? Kommer alla normala anslutningskostnader till trots att vi har allt i det "gamla" huset och det finns på fastigheten redan?

Ekonomi: En nyutbildad akademiker som har fått provanställning fram till sommaren (23500 kr/mån) och en snart arbetslös undersköterska i en kommun som skriker efter undersköterskor (16000 kr/mån).

Vad skulle ni ha gjort? Och varför? Hur resonerar ni?
 
Välkommen till forumet!

Det låter väl som du redan har bestämt dig för att bygga nytt. Jag hade också lutat åt det hållet. Det är mycket trevligare med nytt. En renovering av ett gammalt sunkigt hus kan vara rätt så tröstlös. Du får dessutom bo på en byggarbetsplats under väldigt lång tid.
Anslutningsavgifter - tja, det är väl el och telefon som är aktuella, och de bör du inte behöva betala igen.
 
Jag har bestämt mig men jag har svårt att övertala sambon. Han måste ju faktiskt vara med på det hela.

Vill bara höra bra argument och kostnader, samt hur ni resonerar.
 
Jag har renoverat ett gammalt hus i fem år, och har många gånger övervägt att slutgiltigt lösa renoveringsproblemet med en knippe dynamit. Jag kommer aldrig mer att renovera ett gammalt ruckel. Att bygga hus är lätt. Att hålla på att passa in allt i ett gammalt snett och vint hus är svårt och tar evig tid. Mitt råd är -Bygg nytt och bo i det gamla under tidern om det är möjligt.
 
Ett alternativ för att övertala är kanske att göra en grundlig kostnadsuppskattning över vad renoveringen skulle gå på:
*dränering
*nytt golv (eller åtmingstone en ny golvås)
*nytt pannrum
*ny avloppsanläggning
*tillbyggnad för att få plats?
mm mm

Allt behöver kanske inte ske i år, utan kan vänta tills ni får mer säkerhet i ekonomin.
 
Bygg nytt!
Jag har renoverat ett ruckel och byggt ett nytt. med hjälp ska jag väl tillägga...
Rucklet blev ganska fint men vilket jobb! att anpassa till gammalt och skevt tar tid. massor med tid.
Det blir heller inte riktigt bra. massor med kompromisser. fördelen är ju att man kan ta en bit i taget när ekonomin tillåter.
För mig som kört båda varianterna säger jag bara en sak: BYGG NYTT, om kassan tillåter
 
ardagan skrev:
Hej!

Hur skulle ni ha gjort?
Jag vill bygga nytt på gården men sambon vill renovera. Dessutom till lägsta totala månadskostnad...:confused:


Vi gav ca 650' för huset. Det byggs visserligen nytt i byn och andra hus i den här standarden (som de allra flesta är ändå förutom det utan vatten och avlopp) blir snabbt sålda i 800' klassen. Inne i centralorten säljs villorna för drygt 1 miljon.
Finns det inte biligare tomter i området som man kan bygga nytt på? Känns som ett överpris att betala 650' för en tomt + kostnader för rivning av den gamla huset som tillkommer = en hel del bortkastade pengar efter min mening .... och sen ta ytterligare ett par miljoner för att bygga nytt hus? Skulle sälja det gamla ( kanske med liten vinst?)och köpa biligare tomt att bygga nytt på.
gaia
 
gaia skrev:
Finns det inte biligare tomter i området som man kan bygga nytt på? Känns som ett överpris att betala 650' för en tomt + kostnader för rivning av den gamla huset som tillkommer = en hel del bortkastade pengar efter min mening .... och sen ta ytterligare ett par miljoner för att bygga nytt hus? Skulle sälja det gamla ( kanske med liten vinst?)och köpa biligare tomt att bygga nytt på.
gaia
Jag håller definitivt med om att det är dyrt och vi har tänkt tanken att sälja huset, bygga nytt och flytta, vilket vi säkert skulle tjäna 100-300' på men man vet ju aldrig... Det går ju trögare för de som vill sälja nu än vad det har gjort tidigare.

Vi har 5 ha mark, en ladugård (som vi måste ha då vi har 2 hästar) så köper vi mark nånstans i byn så tillkommer det att göra en ladugård också. Bagarstugan som står på gården idag är mer som gäststuga och den spelar det ingen roll för. Läget här är dessutom helt underbart och det var därför vi köpte gården. Sen är det svårt att få lös mark här överhuvudtaget till justa priser eftersom det är så exklusiv jakt här (Sveriges nordligaste kronhjortsområde).

Hade det bara varit att flytta, köpt mark och byggt hus med ladugård så hade vi gjort det men det kostar ju ännu mera. Sen så har vi ingen hjälp från våra respektive föräldrar, vare sig rent praktiskt med arbete, barnpassning, bo hos dem för att spara pengar (vilket verkar vara relativt vanligt medan man bygger, här iaf) eller nånting åt det hållet. Så det är ju också en faktor att räkna in, speciellt vid renovering eftersom det är "mer" arbete.
 
går det att stycka av gamla huset och behålla resten? hyra ut gamla huset när ni byggt nya?
 
styrman1 skrev:
går det att stycka av gamla huset och behålla resten? hyra ut gamla huset när ni byggt nya?
Nä, inget dera går.... Huset idag ligger ganska konstigt till och kommer att mitt mellan det nya huset på ena sidan, åkrarna, varav en hage på andra sidan, ladugården på den 3:e sidan och bagarstugan/gäststugan på den 4:e sidan. Vi har mer än en gång funderat varför man överhuvudtaget byggde huset där. Sämsta marken rent dräneringsmässigt, bra åkermark om man dikar och det är faktiskt en liten jordbruksby och huset är byggt -23.

Vi har faktiskt funderat på att hyra ut det iaf ett tag så att man får lite lättnader rent ekonomiskt men... Vill inte ha grannar så nära. Har idag 500 meter till vardera granne och det känns bra men nån bara några meter ifrån? Nä.... Det är vad vi anser vara livskvalité: Lugn och ro för oss själva.

Däremot kanske det går att sälja det gamla huset för flyttning men frågan är om det är så enkelt eftersom det är ett lösvirkeshus. Och andra frågan är om någon vill ha ett pitereskt litet hus?
 
mattiasp skrev:
Jag har renoverat ett gammalt hus i fem år, och har många gånger övervägt att slutgiltigt lösa renoveringsproblemet med en knippe dynamit. Jag kommer aldrig mer att renovera ett gammalt ruckel. Att bygga hus är lätt. Att hålla på att passa in allt i ett gammalt snett och vint hus är svårt och tar evig tid. Mitt råd är -Bygg nytt och bo i det gamla under tidern om det är möjligt.

hmm känns skrämmande snarlikt en själv :) fast har bara hållt på i ett år men om man vill ha den tänkta planlösningen så kan man väl flytta in runt år 2010+ men hellre det än att låna en massa pengar och köpa nytt så att man inte kan sova om natten :)

Fast i det här fallet så är ju inte huset fallfärdigt eller ett ruckel(även om man har svurit en hel del) men däremot snett å vint så det räcker, man får överväga vad man kan leva och bo med och hur mycket energi samt pengar man vill lägga ned :)

Erkänner här och nu att uppsalningen av golvet på ovanplan höll på att knäcka en flera gånger om men det gick och nu lutar inte golvet 2cm/meter längre :)
 
Ni skulle kunna vara vi... :)
Vi bygger just nu ett Villa Varm bredvid vårt gamla hus, som vi köpte för 650'!
Byggyta gamla huset ~70 m², byggyta nya huset ~120 m². bägge 11/2-plans med förhöjt väggliv.

För oss var det en överraskning i form av ett tredje barn som fick bägaren att rinna över.
Det fungerar bra att bo i det gamla medan vi bygger det nya men vi har stooor hjälp av min pappa som snickare (7dgr/vecka nästan) och min mamma som kombinerad barnvakt och lunchfixerska på lördag eller söndag så vi kan vara tre på bygget.

/Adrian
http://www.adriansbacke.blogspot.com
 
Adrian skrev:
Ni skulle kunna vara vi... :)
Vi bygger just nu ett Villa Varm bredvid vårt gamla hus, som vi köpte för 650'!
Byggyta gamla huset ~70 m², byggyta nya huset ~120 m². bägge 11/2-plans med förhöjt väggliv.

För oss var det en överraskning i form av ett tredje barn som fick bägaren att rinna över.
Det fungerar bra att bo i det gamla medan vi bygger det nya men vi har stooor hjälp av min pappa som snickare (7dgr/vecka nästan) och min mamma som kombinerad barnvakt och lunchfixerska på lördag eller söndag så vi kan vara tre på bygget.

/Adrian
[länk]
Tack för ditt svar. Jag har varit och kollat på alla bilderna och allting. Ert gamla hus verkar vara ungefär som vårt. -alldeles för litet....

Fint det nya huset verkar bli. Underbart att få så mycket hjälp. Hoppas det blir alldeles som ni tänkt er. Verkar Villa Varm vara bra att ha att göra med trots att det felade sig med eldosorna som de skulle ha gjort?
 
Villa Varm är helt ok att prata med, elmissen är uppgjord på ett bra sätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.