Jag ahr en ny ugn och ny häll där jag av en slump upptäckte att Fas 1 hos mig belastades med 35A när jag värmde upp ugnen och samtidigt kokade upp vatten på en platta. Huset är säkrat till 20A.

Ugnen är på 16A men ska den verkligen dra så mycket? Blir ju inte mycket över för resten av huset på den fasen?

Missförstår jag det här helt eller är det något fel på ugnen?
 
MultiMan
Är det ett vanligt hus med 3-fas så har den som kopplat in gjort fel och lagt ugn samt häll på samma fas. En normal häll med 2 faser kan läggas på 2 olika faser och ugnen på en tredje för bättre fördelning. Sedan måste man givetvis kolla övriga förbrukare såsom värmepump, varmvattenberedare, tvättmaskin/tumlare osv innan man gör den slutgiltiga konfigurationen för bäst fördelning under maxbelastning.

Jag slog på allt som gick i mitt hus och mätte sedan med strömtång och kopplade om så jag fick faserna belastade jämnt inom några Ampere. Aldrig gått en huvudsäkring sedan dess. Det är dock egentligen ett jobb för en auktoriserad elinstallatör.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Lätt kopplat, hälften brunnet....
 
MultiMan
Jag mätte även uttag utanpå huset med motorvärmare och kupévärmare på också, då det är 10A+ när det används. Inte bra att glömma, då säkringarna i övrigt oftast belastas hårdast på vintern.
 
MultiMan MultiMan skrev:
Är det ett vanligt hus med 3-fas så har den som kopplat in gjort fel och lagt ugn samt häll på samma fas. En normal häll med 2 faser kan läggas på 2 olika faser och ugnen på en tredje för bättre fördelning. Sedan måste man givetvis kolla övriga förbrukare såsom värmepump, varmvattenberedare, tvättmaskin/tumlare osv innan man gör den slutgiltiga konfigurationen för bäst fördelning under maxbelastning.

Jag slog på allt som gick i mitt hus och mätte sedan med strömtång och kopplade om så jag fick faserna belastade jämnt inom några Ampere. Aldrig gått en huvudsäkring sedan dess. Det är dock egentligen ett jobb för en auktoriserad elinstallatör.
Tack för input!
Jag testade nu och hällen ligger på L2 (bara en fas) och ugnen på L1. Men då är det ju än mer konstigt att jag fick 35A på L1 när ugnen och plattan var igång samtidigt. Visserligen kallt men inget annat var igång.

Är det rimligt att ugnen alltid drar 16A när den värmer eller tror du något är fel på den?
 
16A och 240V är ungefär 3800W.
Normalt har väl ugnar en maxeffekt på runt 3500W så det är kanske inte orimligt med nästan 16A bara på ugnen under uppvärmning, sen när den nått rätt temperatur så går den troligen ner.
Men du verkar ha annat på samma fas som även där drar massor.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
A
L Lund skrev:
Tack för input!
Jag testade nu och hällen ligger på L2 (bara en fas) och ugnen på L1. Men då är det ju än mer konstigt att jag fick 35A på L1 när ugnen och plattan var igång samtidigt. Visserligen kallt men inget annat var igång.

Är det rimligt att ugnen alltid drar 16A när den värmer eller tror du något är fel på den?
troligt kopplat bak i spisen på bara en fas, öppna och kika
 
electroluxaren skrev:
troligt kopplat bak i spisen på bara en fas, öppna och kika
Jag har en AEG BFS8600M och den står specad att den har stickkontakt så bara enfast (om jag förstår det rätt).
 
A
L Lund skrev:
Jag har en AEG BFS8600M och den står specad att den har stickkontakt så bara enfast (om jag förstår det rätt).
då är det inte konstigt att du får den strömstyrkan
 
electroluxaren skrev:
då är det inte konstigt att du får den strömstyrkan
Så om den drar 16A och huset är säkrat till 20A så är det ju inte mycket över till annat? Känns som jag antingen slår in öppna dörrar och bara konstaterar det mest självklara i världen eller inte alls förstår vad jag pratar om 😁

Hur gör andra? Folk har ju ugnen på samtidigt som ett par plattor på hällen är igång och diskmaskin och tvättmaskin körs?
 
A
L Lund skrev:
Så om den drar 16A och huset är säkrat till 20A så är det ju inte mycket över till annat? Känns som jag antingen slår in öppna dörrar och bara konstaterar det mest självklara i världen eller inte alls förstår vad jag pratar om 😁

Hur gör andra? Folk har ju ugnen på samtidigt som ett par plattor på hällen är igång och diskmaskin och tvättmaskin körs?
du blandar och ger ena ggn är det en fas och andra två fas nu får du allt bestämma dig

men om du har enfas som är vanligt i lgh så är det normalt att det inte går att köra för fullt på spisen
 
electroluxaren skrev:
du blandar och ger ena ggn är det en fas och andra två fas nu får du allt bestämma dig

men om du har enfas som är vanligt i lgh så är det normalt att det inte går att köra för fullt på spisen
Tror inte jag skrev att det är 2-fas?
 
Med 16 A till ugn så bör inte så mycket annat ligga på den fasen om du inte säkrar upp till 25A. Du har knappa 1000W "ledigt" där. Men det här att när du sen kör spisplattor så belastas fasen till 30A är ju lite konstigt om du nu har de på olika faser. Det bör kollas upp att det verkligen är så.
 
A
L Lund skrev:
Tror inte jag skrev att det är 2-fas?
Okay det var för att du blandade in hällen.
dessa element har ugnen
Ring heater 2400W
Steam generator 1500W
Single Bottom heater 1000W
Condensation evaporator both heatersin serial 500W
Heater grill 2300W
Summa 7700W ger 33A


Nu går inte alla elementen samtidigt och hur de samverkar är oklart men effektkortet går inte att få tag på för att det är så mycket fel på dessa så det kan vara därför du når max strömstyrka har du garanti så utnyttja denna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.