Hej,

Har en utmaning med tvättmaskin i kök som jag vill bolla med er.

Vi ska montera en kombinerad tork och tvättmaskin i vårt kök som vi renoverar. Köpte en ”Kombinerad tvätt/tork Electrolux EW7F5247A4” på black friday och i manualen står det att utrymmet för maskinen vid installation i kök ska vara minst 600mm bredd, och att maskinen är ca 597mm i bredd. Köksleverantören fick modellen och valde (insåg vi senare) att göra minsta möjliga utrymme för maskinen, dvs 600mm. När vi nu trycker in maskinen i utrymmet så märker vi att det är väldigt trångt (se bild). Finns någon mm på varje sida i princip.

Förvisso är det en modern maskin som borde vibrera mindre men min oro är att maskinen vibrerar så det antingen skapar mycket vibrationer i hela köket vid centrifugering, eller att något går sönder i köket. Köket är massivt trä och kanske håller men vi vill inte riskera något samt att det känns rätt trist om hela köksbänken skakar pga detta.

Har ringt Electrolux två gånger och får svaret ”så länge ni följer manualen så är allt ok” men det känns som att det är någon utan kunskap som svarar på enkla frågor. På frågan om de ersätter oss om något går sönder har dem inte svarat än… (men jag vet nog vad de kommer svara …)

Vad tror ni - funkar det eller inte?
Alternativet är att be köksleverantören bygga ny stomme vilket kostar ytterligare pengar och tid…

Tack!
 
  • Vit Electrolux tvättmaskin i kök, kontrollpanel, programväljare, 10 års garanti, oanvänd, installationsskyddsplast, golvskyddskartong.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Electrolux kan ju inte garantera att ert kök inte går sönder.
 
  • Gilla
Hybro
  • Laddar…
BirgitS
Är den markerade skivan nödvändig eller kan det ersättas av vinkeljärn i stommen bredvid för att hålla uppe överdelen?
Ett främre laddningsbar tvättmaskin av märket Electrolux under en bänkskiva, möjlig nyinstallation med skyddsplast.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


P.S. Vad är det för kök?
 
  • Gilla
RoTe och 1 till
  • Laddar…
Hej
Jag tror ni vinner mycket på att ta bort stommen och bara ha en bottensockel.
Då blir det mer plats på sidorna som kommer minimera att det tar i och blir stomljud.
Men, detta är en av mina gubbgissningar, jag tycker ni provar, stökar det ta bort stommen.

Lycka till
/Workingclasshero
 
Den tvätt-tork-maskinen är designad för inbyggnad och kan/ska ha en lucka framför (fattar inte vitsen).

Vad jag kan förstå så är den korrekt monterad i bänkskåpet så det är bara att hoppas att den är designad så att den inte vibrerar och rör sig som en vanlig tvättmaskin.

Den största missen är att det finns ingen balja monterad under maskinen. Det är viktigt att ha en "skvaller"-funktion speciellt när det är lamellparkett under och med tanke på Electrolux kvalitet. Det är ju krav att ha det på det på åtminstone diskmaskin men även på kylar och frysar tror jag. Sen skulle jag dessutom lägga ut en läckagevarnare under maskinen för tidigt larmning.

Electrolux ersätter ingenting annat än om det är något funktionsfel på maskinen som då tas på garantin så länge den gäller. Om det blir översvämning i köket pga tvättmaskinen så får det tas på hemförsäkringen.

Min son har en Electrolux diskmaskin som svämmade över pga funktionsfel på nivåkännaren, ett riktigt idiotiskt konstruktionsfel. Som tur var så var han hemma och kunde stänga av maskinen och torka upp parketten, annars hade det blivit stora vattenskador i lägenheten. Felet på diskmaskinen åtgärdades på garantin.
 
Stommen är en del av designen. Det är svårt i bilden att se hur designen ser ut men det är tyvärr inget alternativ att ta bort del av stommen.

Bilden visar inte den slutgiltiga monteringen då det kommer en lucka utanpå maskinen. Det var tänkt att framförallt visa utmaningen med hur det begränsade utrymmet ser ut för maskinen.

Vi kommer installera en vattenfelsbrytare för vitvarorna i köket samt ha ett läckageskydd under för att säkerställa att läckage upptäcks.

All input här är välkommet. På frågan till Electrolux hur mycket maskinen skakar vid maximal centrifugering så får man inget svar.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
A
P Peke00 skrev:
Stommen är en del av designen. Det är svårt i bilden att se hur designen ser ut men det är tyvärr inget alternativ att ta bort del av stommen.

Bilden visar inte den slutgiltiga monteringen då det kommer en lucka utanpå maskinen. Det var tänkt att framförallt visa utmaningen med hur det begränsade utrymmet ser ut för maskinen.

Vi kommer installera en vattenfelsbrytare för vitvarorna i köket samt ha ett läckageskydd under för att säkerställa att läckage upptäcks.

All input här är välkommet. På frågan till Electrolux hur mycket maskinen skakar vid maximal centrifugering så får man inget svar.
stommen måste du ha annars blir det knas med täckluckan
det viktiga är att golvet är av betong motsvarande eller reglat CC30 annars lär du få problem.
vattenbricka under måste du ha eller inte då det ser ut som om du har parkett??
parketten kommer att bli ful om du har vattenskyddet
sällan man ser tvättar i kök och det är en högrisk då det är mycket vatten som kan vilka rymma.
har varit med om att ett helt kök flöt och samtliga socklar blev förstörda
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
M
".....i manualen står det att utrymmet för maskinen vid installation i kök ska vara minst 600mm bredd, och att maskinen är ca 597mm i bredd."

Om detta är den enda informationen Electrolux ger så förutsätter det ju att maskinen vibrerar så lite att den inte ens kommer att flytta sig i sidled under drift under dess hela livstid. Försök hitta någon som har/använder denna maskin för att erhålla info om hur den vibrerar/rör på sig
 
M MathiasFr skrev:
".....i manualen står det att utrymmet för maskinen vid installation i kök ska vara minst 600mm bredd, och att maskinen är ca 597mm i bredd."

Om detta är den enda informationen Electrolux ger så förutsätter det ju att maskinen vibrerar så lite att den inte ens kommer att flytta sig i sidled under drift under dess hela livstid. Försök hitta någon som har/använder denna maskin för att erhålla info om hur den vibrerar/rör på sig
Jag har googlat mycket och ringt butiker men ingen har ”sett hur mycket den vibrerar i verkligheten” och Electrolux säger att dem inte gjort en mätning på det. Så jag har inte kommit någonvart på den frågan… 👎🏻
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.