Hej, har haft fjärrvärme i snart 2 år i huset vi köpte och har inte direkt orkat bry mig då allt funkat hyffsat men har nu börjat sätta mig in och bl.a optimera Delta T genom att mixtra med kurvlutningen samt sänka pumphastigheten.

Iom detta tänkte jag även ta reda på vad dom olika vreden gör samt även försöka se ifall det går att fixa till ett mindre problem med varmvattnet till kranar osv.

https://borgholmenergi.se/wp-content/uploads/2020/06/redan-villacentral-typ-2000-01.pdf

Detta är manualen samt även länkat en bild från manualen vad alltingen är.

Så till mina funderingar, först till själva problemet. När man sätter på varmaste på en kran så kommer det ju såklart först kallvatten, men sen efter det kommer det kokhett vatten så man bränner sig i några sekunder innan den går ner till ljummen värme för att sen efter ett tag gå upp till önskad värme som jag ställt in genom termostatventilen. Detta resulterar i att det tar en 30-45 sek innan man får den temp man ställt in genom termostatventilen.
Hade en tekniker här då vi flyttade in och nämnde detta då men han sa bara att det var ett gammalt system och att termostatventilen var seg/dålig på dessa så man fick leva med detta, stämmer det eller går det göra något åt det?
Då han var här motionerade han termostatventilen och har även gjort det själv några gånger utan någon direkt förbättring.

Utöver det tänkte jag höra vad VV-Regulatorn gör? Enligt manualen kan man om man har för kallt varmvatten behöva vrida upp den så min gissning var att den bestämmer en maxtemp som den värmer upp vattnet till för att sen låta termostatventilen blanda i den mängd kallvatten som behövs för att få önskad temp ut i kranarna, stämmer det eller är jag ute och cyklar?
Sen även den vita varmhållningsventilen, vilket syfte har den?
Tänkte även höra om cirkulationspumpen i bilden står för att pumpa ut vatten till kranar, dusch och toaletter? Tänker om det kan bli problem nu då jag sänkt pumphastigheten?
 
  • Teknisk anläggningskomponent, etiketter, mätare, rör, ventiler, pump, instruktion, diagram, grå bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
VV-Regulatorn är reglerventilen för varmvattnet, det är modellen Redan, i följande tråd finns bilder mm på hur man servar vv-regulatorn,
https://www.byggahus.se/forum/threads/laeckage-i-fjaerrvaermecentral-hjaelp.205057/

Den vita termostatventilen, nere vid vänstra hörnet, har ingenting med varmvattnet att göra, utan dess uppgift är att se till att det finns varmt fjv-vatten fram till fjv-centralen oberoende om det förbrukas någon värme/energi från fjv-centralen eller inte. Det är typ bara under sommaren som den öppnar fjv-vattenflödet, vintertid håller den normalt stängt.
 
  • Gilla
Figgeduni
  • Laddar…
Cirkulationspumpen, svarta reglercentralen samt "gråa" reglermotorn har bara för värmen i huset, de har ingenting med varmvattnet att göra.
 
  • Gilla
Figgeduni
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
VV-Regulatorn är reglerventilen för varmvattnet, det är modellen Redan, i följande tråd finns bilder mm på hur man servar vv-regulatorn,
[länk]

Den vita termostatventilen, nere vid vänstra hörnet, har ingenting med varmvattnet att göra, utan dess uppgift är att se till att det finns varmt fjv-vatten fram till fjv-centralen oberoende om det förbrukas någon värme/energi från fjv-centralen eller inte. Det är typ bara under sommaren som den öppnar fjv-vattenflödet, vintertid håller den normalt stängt.
Okej, så fattar jag det rätt att VV regulatorn bestämmer max tempen på varmvattnet och sen kan man styra mer exakt med termostaten?
 
Tjenare

VV-Regulatorn (PM reg) ställer in hur mycket FJV vatten det skall flöda i.f.h till tappvarmvattnet, öppnar direkt vid tappning (tryckstyrd) utan hänsyn till temp. Temperaturen finregleras av termostatventilen SV2.

Ofta vet man inte vilken av dessa som felar. Finns ombyggnadssatser till den nya moderna PTC regulatorn där man då bygger bort både PM reg + SV2
 
P Perra_66 skrev:
Tjenare

VV-Regulatorn (PM reg) ställer in hur mycket FJV vatten det skall flöda i.f.h till tappvarmvattnet, öppnar direkt vid tappning (tryckstyrd) utan hänsyn till temp. Temperaturen finregleras av termostatventilen SV2.

Ofta vet man inte vilken av dessa som felar. Finns ombyggnadssatser till den nya moderna PTC regulatorn där man då bygger bort både PM reg + SV2
Okej tack för svar, har du någon aning om vad den heter ombyggnadsatsen? Samt är det något man kan göra själv eller är det avancerade saker?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.