Hej! Jag har en nyare ytterdörr som står på betonggrund. Grunden är ojämn, det drar en del under dörren och sviktar lätt när man kliver på den.

Vad skulle ni rekommendera för massa att täta med under, som lämpar sig för återkommande belastning och fukt?

Tacksam för hjälp 🙏
 
Hur stor är glipan?
Jag hade stabiliserat den med plastkilar, drevat med isolering och tätat på utsidan med en elastisk utefog.
 
  • Gilla
Tjrex och 1 till
  • Laddar…
O Odi et Amo skrev:
Hur stor är glipan?
Jag hade stabiliserat den med plastkilar, drevat med isolering och tätat på utsidan med en elastisk utefog.
Tack. Glipan är nog omkring 5 mm. Innergolvet är högre än det som karmen står på och på utsidan är det en liten betongkant kvar sedan tidigare dörrmontage, således svårt med kil. Funderar på om det blir tillräckligt stumt om jag fyller så mycket som möjligt med någon utefog?
 
  • Vägg möter golv med skadad trälist och mörka klinkerplattor. Slitage och mindre skador synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Dörrtröskel, smuts, skosulor syns, brun matta, trä och betongmaterial. Nedskräpning vid husentré.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Säkert bättre än inget men fogens flexibilitet blir kontraproduktiv.
Jag har spontant ingen bättre lösning om det Inte går att knacka bort kanten på 2-3 ställen och få in kilar.
 
  • Gilla
lidagard
  • Laddar…
Jag hade använt transparent bygg/våtrumssilikon samt lagt en fog längs med tröskeln på utsidan för att hindra inträngande vatten samt att det dras in luft under tröskeln.
Dra papperstejp om båda sidor om fogen om du är ovan att foga sedan slätstryker du med ett finger som du doppat i en diskmedel-vatten blandning med överdrivet med diskmedel i och drar bort tejpen och slätstryker igen vid behöv.
Om du behöver kila under tröskeln så finns det glasklossar men tänk på att inte lyfta tröskeln så den bågnar uppåt.
https://www.biltema.se/bygg/fastele...-tillbehor/mellanlagg-1-5-mm-50-st-2000051376

Sist tänker jag skriva att man inte ska kliva på en tröskel 😩
 
Redigerat:
  • Gilla
lidagard
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.